Laur Răboj, Doodle artist: Ai o chemare în zona de publicitate dacă îi faci pe ceilalți să râdă, te pui în pielea altora și te atrag filozofiile la bere și lucrurile exagerate
Este copywriter la bază și are o experiență de peste 17 ani în agenții de publicitate. Pasiunea lui este să simplifice lucrurile complicate. O face prin Doodles, observații simple despre viață, în toate formele ei.
Laur Răboj, co-creative director la agenția GMP&U și Doodle artist, povestește despre ce înseamnă să ai o profesie de ”creativ” în domeniul publicității, despre proiectele cu care se mândrește, dar și despre abilitățile pe care trebuie să le aibă o persoană pentru a lucra într-unul dintre cele mai competitive și dinamice sectoare ale economiei.
”Trăiești bine când munca ta are un sens. Restul e inflație”, a spus Laur Răboj atunci când a fost întrebat cum se trăiește dintr-o carieră în domeniul publicității. Laur a început să lucreze pe zona de copywriting în perioada ”romantică” a publicității din România, spune el, în care un job la creație era ceva foarte dezirabil.
”Am învățat meserie la Graffiti BBDO, GMP și Publicis, apoi am zis că pot să fac și coordonare, adică un job de creative director la MAINSTAGE The Agency. Desigur, I was wrong. Și am învățat încet încet că totul e un mix între flexibilitate, respectarea unor granițe sănătoase, pragmatism, dar și pasiune pentru meserie, oricât de clișeu sună. Azi sunt co-creative director la GMP&U, dar tot ca <Laur de la creație> mă prezint în întâlnirile cu clientul”, a spus el.
O zi obișnuită din viața lui începe cu foarte multă cafea, însă nimic nu este obișnuit într-un job la creație, dacă vrei să îl faci bine. E bine să încerci să vezi partea plină a paharului gol, chiar când nu există un pahar, adaugă Laur. ”Trebuie să-ți antrenezi mintea să evite banalitățile și patternurile de gâdire clasice”.
Una dintre campaniile cu care se mândrește este cea realizată pentru un supliment alimentar anti-stres. În cadrul campaniei, o soprană cânta despre dramele mici de zi cu zi ale oamenilor prea stresați (cum ar fi, de exemplu, drama de a nu găsi marginea unei role de scotch).
Adaptabilitatea, empatia și puterea de a simplifica problemele complicate sunt esențiale într-o carieră în acest domeniu. Iar feedbackurile negative de la clienți sunt acceptate ușor dacă sunt ancorate în realitate, raționale și de bun-simț. ”Important este să nu te îndrăgostești de ideile tale. E bine să crezi în ele și să pui pasiune în execuția lor, dar nu să mori cu ele de gât”.
Care sunt abilitățile pe care un tânăr trebuie să le aibă pentru a se orienta spre o carieră în publicitate? ”Dacă îți place să spui glume și să-i faci pe ceilalți să râdă. Dacă îți place să te pui în pielea altor oameni. Dacă te atrag filozofiile la bere și lucrurile exagerate. Atunci poate ai o chemare în zona de publicitate”.
De câțiva ani, Laur publică, pe contul său de Instagram (laur_raboj_doodles), așa-numitele Doodles, ”o formă de desen simplu, ușor naiv, fără multă atenție la detalii”. Începută inițial ca o pasiune, această activitate a început să îi genereze venituri. Spune că ceea ce face el uneori merge spre desen conceptual, alteori spre caricaturi, dar ideea principală este că sunt făcute repede, dar gândite mai mult. Cum a început povestea cu Doodles?
”Aveam un telefon cu pen și îmi notam idei la jobul de copywriter. Așa am început să ilustrez foarte simplu anumite idei. Într-un an, de Crăciun, am făcut o schemă logică despre îndopatul cu saramale la masa în familie. A doua zi era preluată de foarte multă lume, putând spune că <s-a viralizat>. Și tot așa, am încercat tot mai multe abordări de a pune ideile într-o formă simplă. În 2020, am avut prima colaborare cu un brand, apoi am început să cresc pagina de instagram și am prins curaj să cred că aceste desene provoacă o reacție pozitivă în rândul oamenilor”.
Unul dintre cele mai mari mituri despre publicitarii de la creație este acela că sunt niște artiști ratați. Laur Răboj spune că cei mai tari publicitari ”sunt geeks în toate formele, oameni pasionați de ce fac, oameni care caută soluții și visează să schimbe lumea prin creativitate aplicată”.
Obiectivul de carieră al lui Laur este să folosească fiecare zi pentru a avea un impact pozitiv în viețile celorlalți, fie că sunt colegi, clienți sau consumatori. Iar inspirația, într-un job de creație, trebuie căutată în jur.
”Trebuie doar să-ți pui întrebări și să fii atent la ce se întâmplă cu oamenii, cu relațiile, ce probleme au, ce relație au cu produsele. E foarte mult despre asocieri, conexiuni și o doză de realism în munca de creație”, a concluzionat Laur Răboj.
Ce a mai spus Laur Răboj despre:
– Diferența dintre un copy (text publicitar – n.red.) bun și unul excelent
În general oamenii au imaginație. Pentru mine, un copy bun îți “arată” lucruri. Unul excelent îți arată adevăruri, insighturi. Un copy excelent e mereu despre oameni, nu despre produs, pentru ca produsele sunt și ele despre oameni.
– Cât de ”pretențioase” sunt companiile atunci când apelează la un creativ cu experiență
Companiile sunt interesate de idei care le rezolvă problema, nu de experiența necesară pentru a genera idei care le rezolvă problema. Dacă rezolvarea vine de la un junior, e la fel de bine pentru client. Problema e când nici după 3 runde de feedback nu ajungeți la un numitor comun.
– Pe cine admiră din industria publicității
Am crescut profesional într-o cultură a directorilor de creație. De la Ema Prisca, Ștefan Vasilachi și Mihnea Gheorghiu, pâna la Titus Dumitrescu, toți au în comun o credință în meserie, în oameni, în puterea publicității de a face ceva bun.
N.R. Ediția nr. 293 lansează o nouă rubrică: În culisele carierei de …
Care sunt secretele din spatele unei cariere? Ce îi motivează pe oameni să profeseze și să-și dorească să avanseze într-un anumit domeniu? Care sunt provocările, realitățile și miturile asociate unui anumit job? Și, poate cel mai important, cum descoperi că ești omul potrivit la locul potrivit?
Noua rubrică aduce în prim-plan povești autentice ale unor profesioniști care modelează lumea din jur – lideri, creatori, inovatori, oameni care fac diferența în domeniile lor.
Interviurile din această rubrică vor informa, inspira și conecta cititorii cu diversitatea profesiilor actuale și viitoare de pe piața muncii din România.
Fiecare poveste devine o invitație de a explora nu doar o carieră, ci și universul de oportunități și provocări pe care îl aduce.
În această ediție v-am prezentat povestea lui Laur Răboj, co-creative director la agenția GMP&U și artistul responsabil de Doodle-urile pe care le veți vedea în revistă și în paginile de social media ale CARIERE de acum încolo.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293