Olga Surugiu, CEO Orange Moldova: Deciziile ferme sunt cruciale în situații de criză, chiar dacă nu ai toate răspunsurile
”În perioade de criză, oamenii așteaptă de la lideri claritate, direcție și încredere. Chiar dacă nu aveam toate răspunsurile, am învățat că deciziile ferme sunt cruciale în situații de criză”, spune Olga Surugiu, care a fost numită CEO al operatorului de telecomunicații Orange Moldova pe 22 februarie 2022, în ziua în care Rusia a invadat Ucraina.
Astăzi, ea coordonează o echipă de 1.500 de angajați ai Orange în Moldova, cel mai mare operator de pe piața de telecomunicații din Republica Moldova.
”A fost o perioadă extrem de dificilă, dar am înțeles că din momentele de criză apar lecții valoroase. Trecând prin acea experiență, am descoperit o reziliență interioară pe care nu știam că o am. E imposibil să fii pregătit pe deplin pentru un război sau pentru crize majore, dar aceste situații îți oferă o perspectivă unică asupra priorităților și asupra capacității echipei de a se mobiliza pentru un bine mai mare”.
Pe termen scurt, în acea perioadă, focusul său a fost pe menținerea echipei unite și pe mobilizarea rapidă a resurselor pentru a sprijini societatea. Spune că a învățat că, atunci când toate par să se prăbușească, solidaritatea și scopul comun devin piloni esențiali pentru a naviga prin incertitudini.
Pe termen lung, lecțiile de atunci au făcut-o să aprecieze mai mult puterea colaborării, adaptabilității și a curajului de a lua decizii rapide și dificile. Totodată, a învățat că o comunicare transparentă este importantă nu doar în interiorul echipei, ci și în relația cu publicul larg, pentru a întări încrederea și legătura cu comunitatea.
Și-a început cariera ca project manager
Olga Surugiu lucrează din 2006 în cadrul grupului Orange. În perioada 2006 – 2010 a lucrat în cadrul Orange România, iar din 2010 încoace face parte din echipa Orange Moldova. După ce și-a terminat studiile la București, a plecat în Franța la un masterat. Prima ei experiență profesională a fost într-o organizație de turism, pe un rol de project management.
”Am coordonat un proiect între patru țări – Moldova, România, Bulgaria și Franța – în care am încercat să dezvoltăm trasee turistice pentru zone mai puțin cunoscute la acea vreme (în jurul anului 2005). Am aplicat și obținut finanțare de la Uniunea Europeană. A fost o experiență valoroasă care m-a învățat multe”.
Când a decis să se întoarcă la București, a fost, timp de 10 zile, la câteva interviuri de angajare și a primit 7 oferte de muncă. ”M-a atras brandul Orange, iar aceasta a fost poarta mea de intrare în telecomunicații. Așa am început să lucrez la Orange România, la începutul anului 2006”.
Pe parcursul perioadei la Orange România, a avut ocazia să schimbe mai multe departamente și să lucreze cu diverse echipe operaționale, iar acest lucru a ajutat-o să înțeleagă și să se îndrăgostească de industria telecomunicațiilor.
”Deciziile mele de carieră nu au fost întotdeauna planificate, dar curiozitatea și dorința de a învăța continuu au fost motorul principal. Cred în educație și în învățarea continuă – este ceea ce mă definește și mă motivează”.
În 2010, a mers în Moldova, unde și-a schimbat din nou domeniul de activitate. A gestionat echipe care lucrau cu clienți internaționali și apoi s-a ocupat de echipele de vânzări și retail.
”Ulterior, am preluat conducerea companiei Orange Systems, partea IT a grupului, iar în 2022, am devenit CEO Orange Moldova”.
În prezent, coordonează o echipă de aproximativ 1.500 de angajați, dintre care 900 lucrează pentru Orange Moldova și 600 pentru Orange Systems.
Orange este liderul pieței de telecomunicații din Moldova de peste 25 de ani, cu o cotă de piață de 60% pe zona de servicii mobile. În 2016, compania a achiziționat o firmă pentru a dezvolta segmentul de internet fix și convergență, iar acum deține și 12% din piața serviciilor de fibră optică.
”Competiția de pe piața telecomunicațiilor în Moldova este mai redusă decât în România, iar prețurile sunt mici comparativ cu țările din Vest, dar sunt comparative cu cele din România. Am reușit să ne menținem poziția de angajator preferat de către talente și suntem un actor activ în societate. Avem una dintre cele mai mari fundații din țară, Fundația Orange Moldova, activă din 2009. Suntem cunoscuți pentru proiectele de incluziune digitală, educație, promovarea antreprenoriatului și dezvoltarea abilităților femeilor”.
Orange Moldova are o prezență vizibilă în Republica Moldova, ceea ce este atât un avantaj, cât și o responsabilitate. ”Fiind lider de piață, toată lumea ne urmărește”.
Orange este singura companie din Moldova cu o creșă la birou
Olga Surugiu spune că Orange Moldova este o companie atentă la nevoile angajaților, oferind beneficii care sunt unice în Moldova.
”Suntem singura companie din Moldova care are o creșă la birou. Oferim această oportunitate colegilor noștri, iar copilașii lor sunt supravegheați. Aceasta are o capacitate de 10 copii simultan, iar părinții își pot rezerva locul în funcție de nevoi, iar în scopul acestui proiect sunt targetați 600 de copilași”.
Printre beneficiile oferite de companie angajaților se numără beneficiile pentru copiii angajaților, zile suplimentare de concediu, inclusiv pentru voluntariat, și opțiuni de flexibilitate pentru părinți sau concedii pentru tați. Beneficiile pentru familii sunt importante, întrucât într-o echipă de 1.500 de angajați există aproximativ 1.200 de copii ai angajaților, a adăugat ea.
Liderii trebuie să fie pregătiți să inspire și să ghideze oamenii într-o eră a schimbării
Privind spre viitor, CEO-ul Orange Moldova crede cu tărie că leadershipul se redefinește. ”Generațiile tinere vin cu o abordare diferită, mai relaxată și creativă, dar cu o ambiție remarcabilă de a realiza lucruri mărețe. Învățând să lucrăm împreună și să acceptăm diversitatea de opinii, putem construi o cultură organizațională mai puternică și mai adaptată la noile realități”.
În contextul industriei telecomunicațiilor, schimbarea este constantă, iar tehnologia – precum inteligența artificială – deschide uși către oportunități nemaiîntâlnite. Prin urmare, liderii viitorului trebuie să anticipeze, să inoveze și să inspire, construind un echilibru între tehnologie și umanitate. ”Cheia succesului în orice domeniu este adaptabilitatea. Trăim într-o eră în care schimbarea este o constantă, iar liderii de azi și de mâine trebuie să fie pregătiți să inspire și să ghideze oamenii prin această evoluție rapidă. Indiferent de provocări, pasiunea, curiozitatea și dorința de a învăța vor fi mereu aliații noștri cei mai valoroși”.
Ce a mai spus Olga Surugiu despre:
– Cultura organizațională a companiei
Valorile grupului Orange – atenție, responsabilitate și îndrăzneală – sunt parte din identitatea noastră. Ținem foarte mult la partea asta de responsabilitate, atât în relațiile interne, cât și în promisiunile față de clienți. Orange Moldova promovează un spirit de echipă puternic, în care colegialitatea și colaborarea sunt priorități. Deși ne confruntăm și cu momente dificile, relațiile interne sunt caracterizate de o atmosferă pozitivă și atenție sporită față de nevoile angajaților. Suntem mândri că putem oferi nu doar locuri de muncă, ci și oportunități de dezvoltare personală și profesională într-un mediu dinamic, cu acces la tehnologii de ultimă generație.
– Principalele lecții de leadership învățate
Stilul meu de leadership se bazează pe principiul lead by example – să faci ceea ce spui și să spui ceea ce faci. Rolul unui lider este să înțeleagă și să satisfacă nevoile echipei. Fără echipă, un lider nu există; misiunea mea este să rezolv problemele și să fac viața mai ușoară pentru colegii mei.
Am învățat că transparența este esențială, fie că este vorba despre vești bune sau dificile. Comunicarea deschisă ajută la construirea încrederii și la gestionarea schimbărilor. De asemenea, este important să recunoști că oamenii nu sunt întotdeauna potriviți pentru un anumit rol, dar pot avea succes în alte domenii. Rolul nostru ca lideri este să îi ghidăm și să luăm decizii, chiar dacă acestea nu sunt populare.
– Ce sfat și-ar da, cu experiența de acum, Olgăi Surugiu la 20 de ani
I-aș spune să aibă mai multă încredere în sine, să nu se teamă de greșeli și să privească eșecurile ca pe oportunități de învățare. Perfecționismul este o capcană, iar succesul vine din experimentare și din capacitatea de a învăța din fiecare experiență.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293