Daniel Ilinca, fondator SOFTBINATOR: De la București la Silicon Valley, de la un vis din facultate la un business tech global de top

În 2011, când piața tehnologică din România abia începea să prindă contur, iar ecosistemul start-upurilor era mai degrabă o promisiune decât o realitate, un tânăr de 22 de ani, proaspăt absolvent, pornea la drum cu ceea ce avea pe atunci la îndemână – un calculator și curajul specific vârstei, dar și o idee îndrăzneață – să construiască o rețea profesională dedicată programatorilor, un fel de LinkedIn nișat pe tehnologie. Un vis mare, într-un context mic.
Astăzi, Softbinator Technologies nu este doar un nume cunoscut în industria IT din România, ci o companie cotată la bursă, cu birouri în București și Silicon Valley, și cu proiecte dezvoltate pentru clienți din întreaga lume.
Daniel Ilinca, Fondator și Președinte al Consiliului de Administrație Softbinator Technologies, a crescut odată cu compania, dar și-a păstrat în ADN-ul antreprenorial ce a avut mai prețios încă din prima zi: entuziasmul, viziunea și curajul.
Experiența Executive MBA a venit într-un moment-cheie al expansiunii internaționale și, aleasă cu discernământ, s-a dovedit a fi un catalizator pentru deciziile care au marcat viitorul companiei.
Un vis început la 22 de ani
„În 2011 aveam 22 de ani și tocmai terminasem facultatea. La vârsta aceea, simțeam că orice este posibil. Nu aveam încă viziunea globală de astăzi, dar aveam o dorință puternică de a construi un business de succes, inspirat din modelele internaționale”, își începe povestea Daniel Ilinca.
Softbinator a pornit cu ambiția de a deveni o rețea profesională dedicată programatorilor și specialiștilor în tehnologie, un fel de LinkedIn nișat. Era o perioadă în care visa la impact mare, dar mediul de business local nu oferea, încă, resursele și infrastructura pe care ecosistemul de start-upuri o are astăzi.
Își amintește că nu avea acces direct la facilitățile disponibile acum pentru antreprenori. Așa că a privit în afara granițelor și a aplicat la acceleratoare internaționale, inclusiv Y Combinator din SUA. De altfel, numele „Softbinator” vine chiar din această experiență, ține să precizeze Daniel: „Deși nu am fost admiși, am ajuns să cunoaștem oameni extrem de valoroși din ecosistemul antreprenorial, atât din România, cât și din afară. Unii dintre ei ne-au devenit mentori și ne-au ajutat să înțelegem mai bine cum să navigăm provocările începutului”.
Primii pași au fost marcați de dificultăți majore, în special lipsa finanțării. Fără acces la capital de risc, a urmat drumul bootstrappingului, sprijinit financiar de familie. „A fost un drum greu, dar care ne-a învățat enorm despre cum să gestionăm resursele limitate și să construim un business sustenabil, fără să depindem de investiții externe”.
Comunitatea, nucleul creșterii
Ce a făcut diferența în primii ani a fost construirea unei comunități solide în jurul brandului. Astfel a apărut seria de evenimente „Talks by Softbinator”, care a crescut organic, de la întâlniri restrânse la o rețea vibrantă ce numără peste 180 de evenimente și mii de participanți.
„Aceste întâlniri au fost esențiale pentru a crea o rețea puternică de profesioniști din domeniul tehnologic și nu doar pentru dezvoltarea companiei, ci și pentru a construi un brand propriu”, explică Daniel.
Din această comunitate s-a născut și un nou segment de business: servicii de employer branding: „Pe măsură ce am avut mai multe evenimente și am câștigat încrederea comunității, am început să diversificăm activitatea, iar unul dintre pașii următori a fost să oferim servicii de employer branding pentru companiile din IT. Acestea erau interesate să își construiască un nume solid în rețeaua noastră și să atragă talente dintr-o piață din ce în ce mai competitivă”.
De la bootstrapping la Silicon Valley
În 2020, Softbinator a trecut printr-un proces de rebranding și a devenit Softbinator Technologies. În 2021, compania a fost listată pe piața AeRO a Bursei de Valori București, iar un an mai târziu, și-a deschis primul birou interna- țional în California, SUA.
„Softbinator a început ca o platformă de tip comunitate, dedicată conectării profesioniș- tilor din domeniul tehnologic. Între 2020 și 2023, am fost partener într-un venture studio pe care l-am construit de la zero alături de un fondator american. Această experiență mi-a oferit o viziune profundă asupra modului în care funcționează start-upurile la nivel global”, își continuă povestea Daniel Ilinca.
În pași mici însă, povestea Softbinator a avut câteva momente definitorii. Primul dintre acestea a fost la începutul anului 2020, când Daniel a decis să preia o parte din acest business și să-l rebranduiască, creând astfel Softbinator Technologies, o companie de servicii de software development cu un portofoliu internațional, în special din SUA și Israel. „În 2021, ne-am concentrat intens pe piața americană, iar în 2022, am deschis primul nostru birou în Silicon Valley. Această mișcare a venit firesc, având deja o experiență solidă pe piața din SUA și înțelegând importanța unui contact direct cu clienții și piața locală”.
Expansiunea în Silicon Valley a fost însă influențată și de experiența unui program Executive MBA urmat între 2019 și 2021. „Pentru a sprijini dezvoltarea în SUA, am ales să urmez un MBA la o universitate americană, iar programul EMBA de la Tiffin University s-a potrivit perfect nevoilor mele. Tiffin era singura universitate care oferea acest tip de program în parteneriat cu o universitate din SUA, ceea ce mi-a oferit o oportunitate rară de a învăța despre cultura de business americană”, punctează Daniel.
Ce aduce un EMBA în viața unui antreprenor
Programul EMBA a avut un impact profund asupra lui: „Am învățat leadership, marketing, vânzări, negociere, finanțe și managementul resurselor umane, totul prin studii de caz reale. Cursurile nu erau teoretice, ci ancorate în realitate, ceea ce mi-a oferit o înțelegere clară a modului în care gândesc americanii în business. De asemenea, am învățat cum să îmbunătățesc prezentările și să susțin ideile într-un format de business clar și eficient, un lucru esențial pentru succesul într-un mediu competitiv”.
Un alt aspect important pe care l-a învățat a fost importanța de a fi prezent acolo unde este piața în care vinzi. „Această lecție a fost rezultatul direct al experienței mele academice din cadrul programului de master și a jucat un rol important în decizia de a deschide un birou în Silicon Valley.”
Privind în urmă, astăzi este ferm convins că interacțiunea cu profesorii americani l-a ajutat enorm. „Aceștia nu doar că erau extrem de bine pregătiți, dar aveau și experiență practică. Mulți dintre ei aveau propriile businessuri, iar poveștile lor de succes sau eșec erau pline de lecții valoroase. Această combinație de teorie solidă și experiență reală a fost un avantaj imens pe parcursul studiilor.”
Cohorta internațională a fost un alt punct forte: „Nu aveam doar colegi din domeniul IT, domeniul meu, ci și din multe alte industrii: aviație, imobiliare, farmacologie, medical, logistică, media, atât din companii medii, cât și din multinaționale. Această diversitate a dus la un schimb continuu de idei și experiențe, care a fost extrem de valoros pentru mine. Fiecare dintre colegii mei venea cu o viziune diferită asupra problemelor și soluțiilor, iar această diversitate m-a ajutat să-mi lărgesc orizonturile și să gândesc din mai multe unghiuri”.
Învățarea continuă ca strategie de business
Un alt aspect care l-a ajutat foarte mult, spune Daniel Ilinca, a fost faptul că a lucrat constant în echipă și a avut de pregătit câte o lucrare la finalul fiecărui curs. Acest lucru l-a învățat să redacteze sub rigori academice, respectând standardele de citare corectă (formatul APA) și să-și organizeze cercetarea într-un mod riguros și bine structurat. „A fost o provocare care m-a ajutat să îmi îmbunătățesc abilitățile de scriere și de cercetare, două elemente esențiale într-un mediu de business.”
Materialele de la curs, legate de situații reale, au avut, de asemenea, un impact uriaș asupra învățării. „Am studiat companii americane de top, despre care știam deja, dar și afaceri de care nu auzisem niciodată. Un exemplu memorabil pentru mine a fost studiul de caz despre Trek, producătorul american de biciclete. Un material de la Harvard Business Review ne-a arătat cum această companie a reușit să își facă un nume într-o piață aglomerată, livrând produse de o calitate superioară.”
A fost atât de impresionat de povestea lor încât și astăzi este mândru posesor al unei biciclete Trek.
Un alt exemplu remarcabil a fost cursul de negociere, unde profesorul împărtășea exemple din activitatea sa profesională, arătându-le cum a aplicat tehnicile de negociere pentru a încheia tranzacții profitabile: „Astăzi, mă documentez foarte bine înainte de fiecare negociere și încep discuțiile având în minte BATNA-ul meu tocmai pentru că am participat la acest modul”.
Dar unul dintre cele mai puternice mesaje pe care le transmite Daniel Ilinca este: „Cred cu tărie că este fundamental să ne pregătim continuu și să ne îmbunătățim calitățile profesionale. Un program educațional care pune accent pe practică și se bazează pe studii de caz reale este ideal, indiferent de experiența anterioară a fiecăruia dintre noi”.
CITEȘTE ȘI: Peste 135 de ani de educație, cu un Executive MBA de top în România | Oferta Universității Tiffin
Foto: Daniel Ilinca, Fondator și Președinte al Consiliului de Administrație Softbinator Technologies

Acest articol este preluat din ediția print a Ghidului MBA 2025.