Laura Lăzărescu, Bucharest International School of Management: La BISM, a fi AI‑savvy înseamnă să gândești împreună cu AI, nu să delegi gândirea

Pentru BISM – Bucharest International School of Management, AI nu este doar un capitol dintr-un curs, ci un instrument pentru creștere accelerată și o invitație la gândire critică. „Într-un program de Executive MBA, nu ne mulțumim să vorbim despre AI doar ca tehnologie, ci ca despre un partener de co-creație, cu care liderii de azi trebuie să învețe să colaboreze”, subliniază Laura Lăzărescu, Managing Partner BISM.
Pentru a susține acest obiectiv, cursurile ating teme precum inovația, luarea deciziilor, strategia și leadershipul, în care AI-ul este folosit ca un filtru esențial pentru înțelegerea contextului actual. Studenții lucrează cu instrumente de inteligență artificială în simulări de business și proiecte aplicate, însă mai important decât toolurile în sine este modul în care acestea sunt gândite și integrate în mod responsabil. Discernământul uman, gândirea critică și conștientizarea impactului social într-o lume tot mai automatizată devin astfel elemente-cheie în formarea liderilor AI-savvy.
„În toată structura programului, sensul e mai important decât forma. Așa cum le spunem și studenților noștri: AI-ul nu e un scop în sine, ci un instrument. Îi încurajăm să fie curioși, dar mai ales conștienți de limitele, de implicațiile și de impactul pe care îl pot avea atunci când aleg să lucreze cu AI într-un mod etic, strategic și uman”, adaugă Laura Lăzărescu.
De aceea, cultura educațională BISM pune accent pe învățarea continuă și pe adaptabilitate, două dintre cele mai valoroase competențe ale prezentului. Curriculumul internațional, realizat în parteneriat cu Maastricht University, este completat de module locale adaptate pieței românești, ceea ce oferă programului flexibilitatea de a răspunde rapid schimbărilor, fără a pierde din vedere esența: pregătirea liderilor de azi pentru o lume care, deși pare viitor, e deja prezent.
Dilemele AI-savvy leadership
Într-o echipă hibridă, în care oameni și algoritmi lucrează împreună, provocarea nu mai este doar de organizare, ci de motivație. Cum îi faci pe oameni să simtă că munca lor contează, atunci când unele sarcini pot fi făcute de AI? Cum păstrezi sensul, implicarea și energia unei echipe, într-un context în care tehnologia poate părea mai eficientă decât omul?
La BISM, aceste dileme sunt parte integrantă a procesului de formare. „Le oferim studenților nu doar instrumente, ci și o înțelegere mai profundă a leadershipului în era AI: să știi ce păstrezi uman și de ce, cum redistribui munca în mod echitabil, cum construiești încredere, cum creezi spațiu pentru aportul uman în procese automatizate”, explică Laura.
Astfel, un lider AI-savvy format la BISM nu este doar un bun utilizator de tehnologie: „Credem că un lider bun nu doar că folosește AI-ul eficient, dar reușește să creeze un cadru de lucru în care oamenii simt că merită să fie acolo. Asta înseamnă să știi să comunici sens, să oferi vizibilitate asupra valorii contribuției umane și să construiești o cultură a colaborării între oameni, dar și între om și tehnologie”.
Iar din acest punct de vedere, pregătirea BISM este atât practică, dar și profund umană: pentru că, spune Laura, un lider cu sens va ști întotdeauna să folosească AI-ul cu scop, nu doar cu entuziasm tehnologic.
Legătura cu industria, parte din ADN-ul programului
Conexiunea cu mediul de business „e parte din ADN-ul nostru”, afirmă Laura Lăzărescu. Lideri din companii locale și internaționale contribuie activ: predau, oferă feedback, lansează provocări reale pentru studenți. Astfel, nevoile pieței ajung rapid în sala de curs, iar procesul de învățare rămâne permanent conectat la realitate.
Un exemplu concret: inițiativa 24h Challenge, în care studenții au la dispoziție o singură zi pentru a rezolva o provocare reală – o dilemă, o oportunitate sau o problemă venită dintr-o companie reală. Această dinamică antrenează gândirea aplicată și oferă insighturi relevante.
De asemnea, fiecare curs include proiecte de grup dezvoltate pe situații de business autentice, ceea ce înseamnă o expunere constantă la provocările industriei. Acest contact direct permite BISM să ajusteze rapid conținutul academic, să introducă cursuri noi – cum sunt Applied Innovation sau Leading High-Performing Teams – și să mențină un curriculum relevant și aplicabil imediat.
Astfel, în noul context educațional, crede Laura, prezența unui curs solid de AI nu mai este neapărat un element diferențiator, ci un factor de igienă, e nevoie de el în realitatea curentă: „Pentru noi nu e despre a avea un curs cu AI, ci despre a crea un cadru de învățare în care tehnologia devine parte firească a conversației despre leadership, strategie și luarea deciziilor”.
Drept urmare, în decizia de a urma un EMBA, dincolo de valoarea academică, studenții se uită și la conexiunea cu realitatea de business, și la calitatea lectorilor, și la oportunitățile de networking și învățare de la colegii din program. Iar pentru cei care își doresc și o recunoaștere internațională puternică, BISM bifează și acest criteriu – fiind una dintre puținele școli din regiune cu Triple Crown Accreditation.
Mindsetul BISM pentru liderii AI-savvy
Mindsetul pe care îl cultivăm la BISM este unul strategic, dar cu ancorare practică pentru că ne dorim ca absolvenții noștri să înțeleagă tehnologia, fără să devină dependenți de ea. Să o folosească pentru a gândi mai clar, nu ca să gândească mai puțin.
Îi încurajăm pe studenți să fie curioși, să pună întrebări bune, să înțeleagă limitele instrumentelor și impactul pe care acestea îl pot avea în echipe și organizații. Asta înseamnă să gândești cu AI-ul, nu să delegi gândirea.
În cursuri precum Thinking and Deciding for Business, Digital Transformation sau Applied Innovation, provocăm constant studenții să se raporteze la AI în contexte reale de business. Folosim cazuri și proiecte în care ei decid cum, când și de ce să integreze noile tehnologii, în funcție de obiectivele strategice ale organizației.
Dincolo de mindset, contextul de învățare în programul de EMBA, bazat pe lectori practicieni și pe o structură flexibilă, dar riguroasă, le oferă studenților spațiul perfect să-și testeze ideile, să învețe din experiență reală și să devină tot mai buni prin expunerea la cei din jurul lor.
„Trusa de lider” a unui absolvent BISM în 2025
Într-o lume în care AI-ul poate aduce claritate, structură și viteză în multe taskuri, una dintre cele mai importante competențe devine discernământul: să știi când are sens să automatizezi și când e nevoie de reflecție umană.
O altă competență esențială este abilitatea de a lua decizii asistate de AI fără a renunța la responsabilitatea deciziei. Tehnologia poate oferi date, scenarii sau sugestii, dar liderul este cel care definește criteriile de decizie, înțelege contextul și își asumă rezultatul.
Și, poate cel mai greu de învățat, dar crucial în orice organizație: traducerea tehnologiei în sens pentru oameni. Un lider are rolul de a construi punți între echipe tehnice, stakeholderi și colegi non-tehnici. Iar asta înseamnă să poți vorbi despre AI într-un mod clar, strategic și uman, astfel încât să nu creezi frică sau confuzie, ci aliniere și încredere.
CITEȘTE ȘI: Oferta BISM – Bucharest International School of Management
Foto: Laura Lăzărescu

Acest articol este preluat din ediția print a Ghidului MBA 2025.