Concurs, nu cadou. Cum se fac recrutarea și selecția funcționarilor publici în era meritocrației

Dacǎ ai crezut vreodatǎ cǎ recrutarea în administrația publicǎ e o simplǎ formalitate, un fel de rǎsturnat cafeaua pe CV-ul „nepotului sau nepoatei” unui greu din partid ales ori numit, e timpul sǎ te mai gândeşti. Recrutarea funcționarilor publici este un proces mai intens decât un bootcamp de antrenament pentru trupe speciale.
Funcţionar public ≠ bugetar
Pentru început, sǎ stabilim clar un lucru: nu toţi bugetarii sunt funcţionari publici. Un bugetar poate fi un profesor, un medic, un artist plǎtit din fonduri publice. Funcţionarii publici, în schimb, sunt o categorie aparte, nu foarte numeroasǎ, selectatǎ pe baza unor proceduri stricte de recrutare.
Schimbarea de paradigmǎ a debutat cu analiza posturilor pentru a determina care sunt competenţele specifice necesare pentru fiecare post în parte. S-au definit astfel competenţele digitale, lingvistice și tehnice necesare pentru a excela pe post.
Competenţele generale, adicǎ cele comportamentale au fost și ele stabilite, pe niveluri, cu sprijinul Bǎncii Mondiale. Vorbim deja de procese autentice de HR strategic, nu doar administrare de personal și salarizare, nu?

Recrutarea: o competiţie naţională cu două etape la nivel central și una la nivel local
Începând cu 2024, recrutarea funcţionarilor publici la nivel central și teritorial se desfǎșoarǎ exclusiv pe baza competenţelor, printr-un proces clar structurat în douǎ etape: concursul naţional și concursul pe post. La nivel local, noul sistem va fi implementat din 2027, însǎ acolo recrutarea și selecţia se vor face doar într-o singurǎ etapǎ, cea a concursului pe post.
Prima etapǎ, concursul naţional, este o selecţie durǎ organizatǎ de ANFP (Agenţia Naţionalǎ a Funcţionarilor Publici). Acest concurs include trei probe eliminatorii:
Verificarea eligibilitǎții candidaților, pe baza documentelor încǎrcate în platforma informaticǎ de concurs.
Testarea preliminarǎ, care constǎ în mai multe seturi de întrebǎri tip grilǎ, testare ce dureazǎ maximum 3 ore. Întrebǎrile sunt generate aleatoriu dintr-o bazǎ de date și acoperǎ cunoștinţe fundamentale din administraţia publicǎ, legislaţie, competenţe digitale și aptitudini cognitive. Sub umbrela aptitudinilor cognitive se testeazǎ raţionamentul deductiv, aptitudinile numerice și verbale.
Testarea avansatǎ, destinatǎ celor care au trecut de prima probǎ, este mult mai aplicatǎ. Pentru funcţiile publice de execuţie și conducere inferioarǎ (director executiv şi director executiv adjunct care nu au calitatea de conducǎtori ai instituțiilor publice, director, director adjunct, șef serviciu), evaluarea constǎ în chestionare structurate, care mǎsoarǎ abilitǎţile de rezolvare a problemelor, iniţiativǎ, planificare, organizare și orientare spre cetǎţean.
În cazul funcțiilor de conducere superioare, adicǎ pentru directori generali, directori generali adjuncţi, directori executivi şi directori executivi adjuncţi care au calitatea de conducǎtori ai instituțiilor publice și pentru înalţii funcţionari, testarea avansatǎ se face prin participarea la centre de evaluare, unde candidaţii trec prin simulǎri și studii de caz similare cu cele cu care se vor confrunta la noul loc de muncǎ. Pentru aceste posturi, sunt testate competenţe esenţiale precum:
- leadership
- luarea deciziilor în condiţii de incertitudine
- gândirea analiticǎ
- comunicare strategicǎ și networking și influenţare
- managementul performaţei și managementul resurselor sau al proceselor
- promovarea inovaţiei și iniţierea schimbǎrii, la care se adaugǎ agilitatea strategicǎ pentru înalţi funcţionari publici.
Aceste competenţe și altele sunt fundamentale pentru a asigura un management eficient și agil în administraţia publicǎ.
Abia dupǎ promovarea acestor probe, candidaţii pot participa la a doua etapǎ: concursul pe post.
A doua etapǎ, concursul pe post, este organizat de instituţia care face recrutarea și se axeazǎ pe specificul funcţiei. În concursul pe post vor fi testate toate competeţele specifice postului identificate în urma analizei posturilor, precum și cunoștinţe specifice postului.
Concursul pe post include probe cum ar fi: interviuri structurate, probǎ scrisǎ compusǎ dintr-o lucrare de sintezǎ și teste, precum și probe suplimentare pentru fiecare competenţǎ specificǎ postului inclusǎ în fișele de post standardizate.
Atât concursul naţional, cât și concursul pe post sunt înregistrate audio-video, pentru a asigura transparenţa și corectitudinea procesului de recrutare. Aceste înregistrǎri sunt pǎstrate timp de doi ani, oferind astfel posibilitatea verificǎrii modului în care s-au desfǎșurat probele. Așa cum am menţionat anterior, la nivel local, unde noul sistem va fi implementat din 2027, recrutarea va presupune doar concursul pe post, fǎrǎ etapa de concurs naţional. Astfel, selecţia va fi organizatǎ direct de instituţia publicǎ localǎ, dar pe baza acelorași principii de competenţǎ și meritocraţie, fiind verificate atât competenţele generale, cât și cele specifice.
Ca element de noutate faţǎ de modelele anterioare de recrutare în funcţia publicǎ, aș adǎuga faptul cǎ se utilizeazǎ o platformǎ informaticǎ de concurs, cǎ a fost eliminat dosarul cu șinǎ, iar documentele necesare sunt încǎrcate în aceastǎ platformǎ, plus faptul cǎ la concursul pe post este necesar și avizul psihologic.


Mai greu decât în privat? Absolut!
Contrar miturilor urbane, sǎ devii funcţionar public este mai dificil decât sǎ obţii un job la o corporaţie de top. Spre deosebire de privat, unde poţi trece prin douǎ-trei interviuri (și cel mult un test) și ești angajat, recrutarea într-o instituţie publicǎ implicǎ luni întregi de testǎri, evaluǎri și interviuri.
Dacă vrei în administraţie, pregătește-te ca pentru un maraton
Dacǎ te gândești sǎ aplici pentru un post de funcţionar public, pregǎtește-te pentru o cǎlǎtorie lungǎ, cu multe probe și standarde exigente. Nu va fi ușor, dar dacǎ reușești, vei avea o carierǎ stabilǎ, recunoaștere profesionalǎ și, cel mai important, satisfacţia cǎ ai intrat într-un sistem meritocratic real.
În concluzie, recrutarea în administrația publicǎ nu mai e o simplǎ bifare a unui concurs formal. Este un test serios, unde doar cei mai pregǎtiţi ajung la linia de sosire.
Aștept cu nerǎbdare ziua când percepţia publicǎ se va schimba, iar funcţionarilor publici li se va recunoaște apartenenţa la un corp de elitǎ al administraţiei, datoritǎ competenţelor lor reale, valoroase și perfect adaptate pieţei forţei de muncǎ – atât de apreciate încât firmele de headhunting îi vor curta neîncetat, iar marile corporaţii vor concura pentru a-i atrage în echipele lor. Aceastǎ zi e mai aproape decât credeţi.
CITEȘTE ȘI: Ghidul certificărilor generaliste de HR: SHRM, CIPD, HRCI şi HR Club România. Ce să alegi
Foto: ID 103308772 © Andrey Popov | Dreamstime.com