Standardele ISO: Coloana vertebrală a performanței organizaționale moderne | Revista HR Manager

Într-o economie globalizată, în care organizațiile sunt tot mai conectate, iar așteptările stakeholderilor cresc, standardizarea este o necesitate, nu un lux. Aici intervine ISO – International Organization for Standardization, sau în română Organizația Internațională de Standardizare, entitatea care modelează, de zeci de ani, limbajul comun al calității, performanței și eficienței în toate industriile și domeniile de activitate din lume.
Deși denumirea completă în limba engleză a instituției ar fi condus la abrevierea „IOS“, organizația a ales intenționat forma ISO pentru toate limbile pământului, deoarece ISO face trimitere la cuvântul „isos“, ce provine din greaca veche, dar care este folosit și în greaca modernă și care înseamnă egal, echivalent, același, subliniind ideea de uniformitate și standardizare internațională – un concept central în misiunea ISO.
Cu peste 25.000 de standarde publicate până în prezent, ISO a devenit referința globală în ceea ce privește bunele practici ce trebuie adoptate.
Dacă primele standarde ISO au vizat în principal domenii de activitate tehnice (precum ISO 9001 pentru managementul calității sau ISO 14001 pentru mediu), realitatea contemporană a extins aria lor de aplicabilitate și asupra dimensiunii umane a organizațiilor: adică asupra resurselor umane.
De ce am avea nevoie de ISO și în HR?
Resursele umane s-au transformat profund în ultimele decenii. De la o simplă funcțiune administrativă, HR-ul a devenit un partener strategic în dezvoltarea sustenabilă a companiilor în care acționează. Cu toate acestea, lipsa unui cadru unitar pentru desfășurarea proceselor de HR – de la recrutare la retenție; de la planificarea forței de muncă până la managementul performanței sau la integrarea strategică și etică a tehnologiei în HR – a impus necesitatea unor bune practici unanim acceptate, a unor standarde recunoscute la nivel internațional.
Astfel a luat naștere seria ISO 30400, dedicată Managementului capitalului uman, dezvoltată de Comitetul Tehnic ISO/TC 260. Această inițiativă vizează profesionalizarea HR-ului, promovând transparența, echitatea, performanța și dezvoltarea durabilă.
Există două tipuri de standarde ISO: certificabile și ghiduri?
Standardele ISO CERTIFICABILE sunt standar-de care conțin cerințe obligatorii, formulate de obi-cei cu expresii de tipul „shall“ („trebuie“). Aceste standarde au ca scop crearea unui cadru formal, auditat și verificabil extern.
Exemple:
- ISO 9001 – Quality Management – poate cel mai cunoscut ISO din lume
- ISO 30401 – Knowledge Management Systems, unul din standadele din grupa de interes pentru HR.
Ce trebuie să faci atunci când un standard ISO este certificabil? Nimic mai simplu. Urmează pașii prezentați mai jos:
1. Analizează cerințele standardului.
2. Implementează procese și politici interne care respectă cerințele cuprinse în strandard.
3. Documentează dovezile (formulare, proceduri, rapoarte).
4. Organizează un audit intern și corectează apoi eventualele probleme sesizate de acest audit.
5. Solicită certificarea de la un organism acreditat extern – exemple de astfel de organisme de mare prestigiu: TÜV (Technischer Überwachungsverein din Germania), DNV (Det Norske Veritas din Norvegia), SGS (Société Générale de Surveillance din Elveția).
6. Menține și îmbunătățește sistemul conform evoluției standardului.
Standardele ISO GHIDURI (guidelines) – cum sunt majoritatea celor din seria ISO 30 400 (ex: ISO 30405, ISO 30414, ISO 30409) – nu pot fi certificate oficial de către un organism extern acreditat, dar sunt extrem de utile pentru dezvoltarea internă a funcțiunii de HR și a organizației în totalitatea ei.
Ce trebuie să faci atunci când standardul nu este certificabil extern, ci doar un ghid? Și de această dată sunt doar câțiva pași de urmat.
1. Studiază ghidul și identifică domeniul acoperit. Exemplu: ISO 30414 se referă la raportarea capitalului uman; ISO 30409 se referă la planificarea forței de muncă.
2. Compară conținutul standardului cu practicile tale actuale (realizează o analiză de tip „gap“), adică analizează ce faci deja din ce îți cere standardul să faci și ce mai ai de făcut.
3. Adaptează recomandările la realitatea organizației tale. Ghidurile sunt flexibile: nu trebuie să le aplici 100%, ci în funcție de context, dimensiunea organizației, industrie. Selectează cele mai relevante bune practice pentru organizația din care faci parte.
4. Integrează recomandările în politicile și procedurile interne. Creează sau actualizează
documente de HR (ex: proceduri de recrutare, grile de evaluare, KPI-uri, ghiduri de comunicare etc.).
5. Utilizează ghidurile ca bază pentru autoevaluare și îmbunătățire continuă. Creează un check-list intern și revizuiește periodic progresul.
6. Comunică implementarea ghidului. Mențio-nează în raportul de sustenabilitate, în auditul ESG sau în prezentările interne că departamentul de HR se aliniază, de exemplu, la recomandările ISO 30414 în ceea ce privește raportările referitoare la capita-
lul uman.
Exemplu practic:
Dacă folosești ISO 30414 – Guidelines for human capital reporting (Ghid privind raportările referitoare la capitalul uman), poți:
• să adopți indicatorii recomandați (ex: indicatorii privind fluctuația de personal, training, diversitate, etc);
• să publici o secțiune specială în raportul anual de sustenabilitate;
• să le demonstrezi în acest fel investitorilor, tuturor stakeholderilor, inclusiv angajaților că HR-ul știe ce face, e bine structurat și transparent.
În continuare, prezentăm standardele ISO pentru resurse umane deja în vigoare. În tabel se poate observa și o rubrică referitoare la status. Ce ne spune această rubrică este dacă standardul respectiv este în vigoare, adică actual, dacă este în proces de revizuire sau dacă a parcurs deja acest proces și revizuirea standardului s-a încheiat.
În mod obișnuit, la fiecare 5 ani de la publicarea oficială, toate standardele ISO intră într-un proces numit „revizuire sistematică“ (systematic review). Dacă apar schimbări majore în industrie, tehnologie sau legislație, standardul poate fi revizuit mai devreme, iar dacă standardul nu mai este relevant, el poate fi anulat. Revizuirile se fac pentru a asigura relevanța și actualitatea standardului, pentru a corecta ambiguitățile sau lipsurile sale, pentru a reflecta cele mai noi bune practici globale, pentru a include inovații sau noi direcții în domeniu și/ sau pentru a răspunde solicitărilor comunității ISO sau ale utilizatorilor standardului.
Durata unei revizuiri este mare, de 1,5–3 ani, în funcție de complexitate și gradul de modificare, așa că nu aștepta dacă vrei să implementezi un standard ISO doar pentru că acesta se află în proces de revizuire.
În prezent sunt în vigoare următoarele standarde ce fac referire la activitatea de resurse umane:
Număr ISO | Denumirea în Limba Engleză | Denumirea în Limba Română | Ce conține | Status | Poate fi certificat extern |
ISO 30400:2022 | Human Resource Management –Vocabulary | Managementul resurselor umane – Vocabular | Definește terminologia standardizată utilizată în toate standardele ISO din domeniul HR. | Actual | Nu |
ISO 30401:2018 | Knowledge management systems – Requirements | Sisteme de management al cunoștințelor – Cerințe | Prezintă cerințele pentru dezvoltarea unui sistem eficient de management al cunoștințelor în organizații. | În revizuire | Da |
ISO 30405:2023 | Guidelines on recruitment | Ghid privind recrutarea | Prezintă bune practici pentru atragerea, selecția și integrarea candidaților. | Revizuit | Nu |
ISO 30408:2016 | Guidelines on human resource governance | Ghid privind guvernanța resursei umane | Oferă principii și orientări pentru o guvernanță eficientă a resurselor umane | Actual | Nu |
ISO 30409:2016 | Workforce planning | Planificarea forței de muncă | Oferă ghiduri pentru identificarea, dezvoltarea și optimizarea nevoilor viitoare de personal. | Actual | Nu |
ISO 30414:2018 | Guidelines for human capital reporting | Ghid privind raportările referitoare la capitalul uman | Furnizează un cadru pentru raportarea internă și externă a datelor privind capitalul uman. Un standard esențial pentru transparența și maturitatea funcțiunii de Resurse Umane, oferă un cadru detaliat pentru monitorizarea, evaluarea și comunicarea indicatorilor referitori la capitalului uman, evidențiind contribuția capitalului uman la performanța organizațională. | În revizuire | Nu |
ISO 30415:2021 | Diversity and inclusion | Diversitate și incluziune | Stabilește direcțiile de adoptat pentru crearea unui mediu de lucru divers și incluziv. | Actual | Nu |
ISO/TR 30406:2017 | Sustainable employability management | Managementul angajabilității durabile | Prezintă ghiduri care să ajute organizațiile în susținerea capacității persoanelor de a obține, menține și progresa într-un loc de muncă, în funcție de competențe, adaptabilitate și cerințele pieței. | Actual | Nu |
ISO/TS 30407:2017 | Cost per hire | Costul per persoană angajată | Prezintă o metodologie de calcul pentru costurilor reale asociate procesului de recrutare. | Actual | Nu |
ISO/TS 30410:2018 | Impact of hire | Impactul angajărilor | Prezintă metrici pentru măsurarea impactului angajărilor asupra organizației | Actual | Nu |
În timp ce seria ISO 30400 oferă specialiștilor în resurse umane un cadru esențial pentru dezvoltarea strategiilor și politicilor generale – cum ar fi recrutarea, planificarea personalului sau promovarea diversității –, există și un alt standard deosebit de important: ISO 10667. Acesta adresează un aspect esențial și aplicat al activității de HR – evaluarea corectă și obiectivă a oamenilor. Deoarece HR-ul este direct implicat în alegerea și aplicarea instrumentelor de evaluare a candidaților și angajaților, în diferite etape ale parcursului lor profesional în organizație, implementarea standardului ISO 10667 devine o resursă valoroasă pentru asigurarea echității, calității și transparenței în aceste procese.
ISO 10667 este împărțit în două părți complementare:
• Partea I stabilește cerințe pentru organizația care comandă evaluarea (organizația client) – de la definirea scopului până la protejarea drepturilor candidatului.
• Partea a II-a este dedicată furnizorilor de evaluări – psihologi, firme de consultanță în HR, consultanți independenți, etc – și reglementează metodele, etica și ca-litatea serviciilor oferite.
Rezultatul? Un cadru comun, echitabil și transparent între client, furnizor și persoana evaluată. Mai mult decât un simplu standard, ISO 10667 devine o garanție a profesionalismului și obiectivității în evaluarea candidaților sau angajaților utilizând diferite instrumente psihometrice.
Număr ISO | Denumirea în Limba Engleză | Denumirea în Limba Română | Ce conține | Status | Poate fi certificat |
ISO 10667-1:2020 | Assessment service delivery – Part 1: Requirements for the Client | Furnizarea de servicii de evaluare – Partea 1: Cerințe pentru client | Stabilește cerințele pentru organizațiile care achiziționează servicii de evaluare psihologică și profesională, inclusiv centre de evaluare / dezvoltare. Acoperă aspecte precum: obiectivele evaluării, transparența procesului, feedbackul oferit candidatului, protecția datelor etc. | Revizuit | Da |
ISO 10667-2:2020 | Assessment service delivery – Part 2: Requirements for Service Providers | Furnizarea de servicii de evaluare –Partea 1: Cerințe pentru furnizorii de servicii | Stabilește cerințele pentru furnizorii de servicii de evaluare profesională în context organizațional, inclusiv centre de evaluare / dezvoltare.. Include cerințe privind: metode validate științific, imparțialitate, confidențialitate, respectarea standardelor etice. | Revizuit | Da |
Organizația Internațională de Standardizare lucrează la crearea unor noi standarde relative la procesele de resurse umane, standarde ce vor face parte din grupa 30 400. Acestea sunt:
Număr ISO | Denumirea în Limba Engleză | Denumirea în Limba Română | Ce conține | Status | Poate fi certificat |
ISO ISO/AWI 30416 | Workforce Management | Managementul forței de muncă | Oferă un ghid pentru gestionarea eficientă a forței de muncă, inclusiv alocarea resurselor și planificarea personalului. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI 30419 | Positive Candidate Experience in Recruitment | Experiența pozitivă a candidatului în procesul de recrutare | Oferă un ghid ce se concentrează pe asigurarea unei experiențe pozitive pentru candidați pe parcursul procesului de recrutare. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI 30440 | Strategic and Ethical Integration of Technology in HR | Integrarea strategică și etică a tehnologiei în HR | Abordează utilizarea tehnologiei în HR, asigurându-se că aceasta este integrată într-un mod etic și strategic | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI 30441 | Workplace well-being – Guidelines for thriving workplaces | Bunăstarea la locul de muncă – Ghiduri pentru locuri de muncă prospere | Furnizează ghiduri pentru promovarea bunăstării angajaților și crearea unui mediu de lucru sănătos. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI 30442 | Performance management in HR | Managementul performanței în HR | Oferă principii și procese pentru gestionarea performanței angajaților, inclusiv stabilirea obiectivelor și evaluarea performanței. | În dezvoltare | Nu |
ISO/CD 30439 | Secure management of HR data | Gestionarea în siguranță a datelor din HR | Se concentrează pe protecția și gestionarea responsabilă a datelor personale ale angajaților. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI TS 30403 | HR Metrics | Metrici pentru HR | Definește metrici standardizate pentru evaluarea eficienței și eficacității funcțiilor HR. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI 23326 | Employee engagement – Guidelines | Engagementul angajaților – Ghiduri | Oferă direcții privind pentru creșterea engagementului angajaților și promovarea unei culturi organizaționale pozitive. | În dezvoltare | Nu |
ISO/AWI TS 23378 | Rotation and retention of personnel – Technical specifications | Rotația și retenția personalului – Specificații tehnice | Se axează pe strategiile de reducere a fluctuației personalului și îmbunătățirea retenției angajaților. | În dezvoltare | Nu |
În concluzie
Adoptarea standardelor ISO în HR nu înseamnă birocrație sau rigiditate – înseamnă aliniere la cele mai bune practici globale. Într-o lume unde performanța nu mai este un lux, ci o condiție a supraviețuirii pe termen lung, ISO devine busola care ghidează organizațiile spre excelență – nu doar în procese, ci și în modul în care își respectă și dezvoltă oamenii. În numerele viitoare vom prezenta mai pe larg unele dintre aceste standarde din seria ISO 30400, dedicată managementului capitalului uman.
CITEȘTE ȘI: Învățare și adaptare: mantra HR-ului modern | EDITORIAL – Revista HR Manager
Foto: ID 94055890 | The Office © Edgars Sermulis | Dreamstime.com

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei HR Manager nr. 81