E vremea schimbării pentru afacerile românești. Milenialii preiau „puterea” de la părinții lor
Jumătate dintre afacerile de familie din România reușesc succesiunea la a doua generație de patroni, relevă un studiu făcut de compania de consultanță și audit EY, anul trecut, și numit „Barometrul afacerilor de familie din România”. În aproape toate domeniile există câte o afacere de familie ce poate fi un exemplu. În retail pe zona de bricolaj îi avem pe frații Dragoș și Adrian Pavăl, în zona de industrie, imobiliare și turism îi avem drept exemplu pe frații Marius și Emil Cristescu, iar în domeniul hotelier regăsim familia Copos, în domeniul suplimentelor alimentare familia Mitocaru cu brandul Alevia. În IT soții Florin și Măriuca Talpeș au dezvoltat și ei o afacere prosperă și un produs pe care îl folosesc giganți IT din toată lumea. În multe cazuri, afacerile puse pe picioare de părinți au fost preluate cu succes de către fiii și fiicele fondatorilor sau urmează ca acest lucru să se întâmple.
Ciprian Moldoveanu face parte din a doua generație de patroni a unei afaceri românești. Are 36 de ani și se consideră pregătit pentru ceea ce urmează. Are studii în marketing pe care le-a făcut în România și avantajul de a învăța tainele antreprenoriatului de la tatăl său. „ A fost o tranziție pe care o pregătim de mult timp. Cumva eu de mic copil am lucrat în cadrul organizației. Am un training de 20 de ani, consider că sunt pregătit. Lucrez de la 16 ani. Nu am avut norocul sau luxul de a putea să plec la studii afară deși mi-aș fi dorit”.
Schimbarea managementului a fost lină, spune Ciprian Moldoveanu fiind implicat în activitatea diverselor departamente: „Întâi am gestionat departamentul IT, aproape 12 ani. Tot ce înseamnă infrastructură a fost creat de mine, astfel am interacționat cu toți oamenii, pentru că IT-ul are implicații din ce în ce mai mult în toate departamentele, apoi am coordonat departamentul food service, timp de 10 ani. Schimbarea nu a fost nicio surpriză pentru nimeni, a fost doar un moment de emoție pentru oamenii din companie. Mă gândesc la o metaforă. Știți cum e un izvor, apoi se transformă în pârău, apoi în râu cam așa a fost tranziția la noi”.
Foto: Echipa Nordic
Majorările de salarii au diminuat profitul
Ciprian Moldoveanu afirmă că în 2017 creșterile de costuri cu energia și cu forța de muncă au diminuat profitul cu 40%.
„A fost un an în care obiectivul principal a fost stabilizarea resursei umane în contextul noii structuri iar în acest an vrem să specializăm această resursă umană. Au crescut salariile în special pe partea de logistică, undeva la 20-30% pentru a avea o echipă cu care să lucrăm pentru că la un moment dat am avut un deficit de resursă umană. Creșterea salariului minim a generat creșteri în lanț.
Când ai un portar sau o femeie în organizație care este plătită cu salariul minim și apoi alte posturi ca de exemplu lucrător în depozit, evident că nu poți crește salariul doar femeii de serviciu iar cel din depozit să rămână cu un salariu egal cu al femeii de serviciu. Procesul a generat creșteri în lanț”.
Nordic Food a achiziționat Dupont
Dacă 2017 a fost anul schimbărilor organizatorice, 2018 vine cu noutăți în ceea ce privește extinderea business-ului Nordic. De curând, a achiziționat compania Dupont, unul dintre principalii săi competitori în ceea ce privește distribuția de produse franțuzești de patiserie-cofetărie în HoReCa.
Nordic de lângă Gara de Nord
Nordic Food este o firmă cu capital integral românesc care a fost înfiinţată în anul 1994 de Valentin Moldoveanu, de profesie inginer și alți doi asociați sub denumirea de Nordic Import-Export CO. Astăzi, este un grup format dintr-o companie de vânzări, marketing şi merchandising, cu acoperire naţională. Ciprian Moldoveanu a povestit că numele companiei nu are nicio legătură cu țările scandinave ci pur și simplu primul punct de lucru al firmei a fost o casă de lângă Gara de Nord aflată în proprietatea familiei Modoveanu.
***Nordic Group a fost înființat în anul 1991 și a ajuns astăzi la o cifră de afaceri de 342 de milioane de lei, 18.450 de clienți, 2.700 de produse, 200 de branduri și 540 de angajați.