Paul Badea, CEO BADSI: „Mulţi tineri tratează un hobby cu seriozitate, dar sunt incapabili să-şi ia un angajament profesional”
Paul Badea (27 ani) conduce de patru ani compania BADSI, cel mai mare dealer Nissan, primul importator al mărcii japoneze pe piaţa locală acum 22 de ani, în prezent un business cu peste 80 de angajaţi. Despre formarea echipei spune că are un mod de recrutare atipic. „Promovăm în mod constant un formular de angajare în care încercăm să identificăm modul în care un potenţial coleg se raportează la cariera lui. Ce îl motivează, ce îl frustrează, ce metode de învăţare şi organizare foloseşte. De aici ne facem o idee de principiu despre cât de mult se potriveşte el sau ea cu spiritul BADSI. Dacă ne potrivim, ieşim la o cafea, iar dacă şi acolo totul merge bine îi facem o ofertă care poate varia de la un internship până la un job stabil”, explică antreprenorul Paul Badea.
Un proiect de recrutare continuu pe care l-au numit „Hire for Attitude”. „Asta înseamnă că angajăm în momentul în care întâlnim o persoană cu care ne potrivim, chiar dacă nu avem un post liber. Reușim în acest fel să avem mereu candidaţi atunci când încercăm să acoperim un job. «Dificultăţile» noastre se referă mai degrabă la rata de retenţie a candidaţilor. Din totalul aplicanţilor, angajăm 5%. Iar din cei angajaţi în programul H4A(Hire for Attitude) doar 25% rămân peste 6 luni în companie. Acum suntem 83. Variem între 80 şi 86 din cauza acestui mod de recrutare”.
Despre cât de bine sunt pregătiţi cei care se prezintă la interviuri, Paul Badea spune că e dificil să facă o evaluare în termeni de „bine” sau „slab” pregătiţi. „Aşa cum am spus, de obicei căutăm atitudine. Şi în situaţia asta, reuşim cu oarecare dificultate să angajăm pe cineva. Sunt mulţi tineri care în mod evident au diverse hobby-uri pe care le tratează cu seriozitate, dar sunt incapabili să-şi ia un angajament profesional. Cred că sistemul de educaţie are un aport major la această situaţie şi mă refer aici la standardizarea ubicuă pe care se bazează”. Paul Badea consideră că un tânăr are în primul rând nevoie să-şi găsească locul în societate, să se înţeleagă, fără să se simtă exclus. „Aceasta ar trebui să fie preocuparea principală a sistemului educaţional. Nu să disemineze informaţie într-o lume în care orice vrei să afli e la un click distanţă. Problemele noastre ca adulţi nu vin din lipsa de cunoştinţe, ci din lipsa de încredere pe care o avem în propriile persoane (sau accesele de încredere care o disimulează). De aici, toate problemele sistemice”.
Antreprenorul declară că posturile cel mai greu de acoperit sunt cele de consilier service (ingineri) şi tehnician (de ex. vopsitor). „Postul de consilier necesită un mix între abilităţi de comunicare şi abilităţi tehnice, care nu este uşor de găsit într-o singură persoană. Iar vopsitorii sunt cei care aleg să lucreze pe cont propriu sau în diverse forme de colaborare cu ateliere mai mici”. El afirmă că încearcă să ofere angajaţilor o perspectivă de carieră cât mai aliniată valorilor şi obiectivelor lor, iar în viitor, leasing-ul de personal va deveni o linie de business.
În domeniul vânzărilor de autoturisme, veniturile, în general, sunt direct legate de performanţă iar salariul mediu, potrivit lui Paul Badea, se învârte între marjele 2500 şi 4000 de lei, lunar. „Din păcate, atunci când vorbim de tehnicieni ameninţarea nu vine din partea companiilor din străinătate ci a afacerilor româneşti care concurează neloial pe piaţa muncii, oferind diverse variante de salarizare de multe ori neimpozitate”.
Ce este cultura organizaţională şi de ce e importantă pentru companie?
„În opinia mea, cultura organizaţională este acea dimensiune care nu este descrisă nicăieri dar care influenţează cel mai mult performanţa unei organizaţii. Am citit de multe ori definiţia culturii organizaţionale că fiind o combinaţie între valorile companiei şi regulamentul intern. Da, poate acţionariatul sau echipa executivă îşi doreşte o congruență totală între acestea şi cultura organizaţională. Dar orice organizaţie este defapt un organism viu. Iar în opinia mea, sarcina unui lider este să înţeleagă şi să acţioneze în consecinţă, luând în calcul inclusiv «liberul arbitru» al acestui organism.”
Facultatea ajută dacă eşti și angajat în paralel
Paul Badea îmi mărturiseşte că după terminarea facultăţii a avut câteva tentative eşuate de business pe cont propriu, iar în 2008 a început ucenicia la compania BADSI, a tatălui său. A început în departamentul de pregătire a mașinilor pentru vânzare, unde job-ul său era să se asigure că maşinile sunt livrate curate şi perfect funcţionale. Cu timpul a preluat departamentul de vânzări auto rulate, iar în perioada de dinaintea incidentului neplăcut legat de pierderea tatălui său, a fost director general adjunct.
„Facultatea m-a ajutat destul de mult, dar numai pentru că lucram în paralel şi puteam să fac conexiunile dintre practică şi teoria predată”.
Manual de bune practici
Compania Badsi Impex a fost fondată de omul de afaceri Paul Badea la începutul anilor 1990 ca importator al mărcii Nissan. Compania este condusă în prezent de Paul Badea Jr. Tot în 2013 firma a intrat în insolvenţă. Restructurarea afacerii a însemnat concentrarea tuturor operaţiunilor în locaţia din şoseaua Pipera. Restul locaţiilor au fost vândute sau închiriate. Anul 2016 a însemnat pentru Badsi reintrarea pe profit, cu 1094 de vehicule comercializate şi un grad al încărcării atelierelor de 91%.
„Bugetul de investiţii pentru 2017 este axat pe dezvoltarea oamenilor. Ne dorim să edităm un manual de bune practici în industrie. E o sarcina foarte grea prin aroganţa care-i poate fi atribuită. Să te crezi atât de bun încât să editezi un manual de bune practici. Dar noi o vedem mai degrabă ca o motivaţie pentru a fi o dată în plus atenţi la serviciul pe care îl livrăm. Un obiectiv ambiţios este lansarea versiunii 1.0 a manualului BADSI până la sfârşitul anului”.