Cu mai puțin de un an până la transparentizarea pieței salariilor, peste 60% dintre angajatori spun că încă nu sunt pregătiți pentru acest pas | SONDAJ

Cu mai puțin de un an rămas până la momentul în care Directiva Europeană cu privire la transparența salarială va deveni obligatorie, majoritatea angajatorilor din România recunosc că nu sunt încă pregătiți pentru implementare. Potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs România, 62% dintre angajatori spun că nu au început procesul de adaptare la noile cerințe, deși termenul limită de conformare se apropie de a doua jumătate a anului viitor.
În același timp, 22% dintre respondenți declară că sunt doar parțial pregătiți, analizează în prezent impactul și stabilește planuri de acțiune, iar 16% afirmă că au deja o politică de transparentizare a salariilor, aplicată în procesul de recrutare.
Doar 4 din 10 anunțuri au salariul publicat
„Deși nu mai este un subiect nou pentru angajatori și toți cunosc directiva, în continuare vedem un procent care nu reușește să treacă de 40% al joburilor care au salariul afișat în anunțul de angajare. Excepție fac joburile blue collar, adresate candidaților fără studii superioare, unde argumentul salarial este definitoriu”, explică Raluca Dumitra, Head of Marketing eJobs România.
Potrivit acesteia, diferențele dintre platforme sunt semnificative: „Pe eJobs.ro, aproximativ 4 din 10 joburi postate au salariul publicat, în timp ce pe iajob.ro – platforma dedicată candidaților fără studii superioare – numărul crește la 7 din 10”.
Angajatorii se tem de reacția propriilor angajați
La întrebarea despre cum abordează compania transparența salarială în momentul publicării de noi joburi, 34% dintre respondenți au declarat că afișează salariul pentru majoritatea pozițiilor, 10% doar pentru posturile entry level, iar 56% nu publică deloc această informație.
Motivul principal invocat este teama de nemulțumiri interne: 41,7% dintre angajatori se tem că angajații actuali ar putea fi deranjați de diferențele dintre salariile pe care le primesc și cele oferite candidaților noi. Alte motive invocate includ:
- nevoia de păstrare a confidențialității (21%),
- îngreunarea negocierilor salariale (14,6%),
- costurile administrative ridicate aferente implementării,
- riscul de pierdere a candidaților din cauza lipsei competitivității salariale.
Beneficiile transparenței
Există însă și angajatori care văd beneficii clare în transparentizarea salariilor. „Principalul avantaj este creșterea capitalului de încredere în relația cu angajații și candidații. În plus, o astfel de măsură poate contribui la reducerea diferențelor salariale, la promovarea echității de gen și la o recrutare mai rapidă”, adaugă Raluca Dumitra.
Potrivit datelor eJobs, anunțurile care afișează salariul atrag de până la patru ori mai multe vizualizări și aplicări decât cele fără informații financiare. Cu toate acestea, 30% dintre respondenți consideră că măsura aduce mai degrabă riscuri decât beneficii.
Chiar și în acest context, 66% dintre participanții la sondaj recunosc că pachetul salarial rămâne mesajul cu cea mai mare rezonanță în comunicarea cu potențialii angajați.
Cele mai active domenii
Sondajul eJobs a fost realizat în luna septembrie 2025, pe un eșantion de 198 de respondenți – specialiști în HR, manageri de departamente, team leaderi și antreprenori. Domeniile cele mai reprezentate au fost: construcții, producție, administrativ / logistică, vânzări, medicină, HR / psihologie, IT și banking.
În prezent, pe eJobs.ro sunt disponibile 24.000 de joburi, iar pe iajob.ro – platforma lansată de eJobs pentru candidații care caută angajare rapidă, fără CV – se găsesc alte 7.000 de locuri de muncă.
Foto: ID 164161879 ©Vlad Ispas | Dreamstime.com