Generația de aur a IT-ului românesc
Există astăzi un grup de specialiști extrem de valoroși și apreciați în domeniul IT. Confirmarea indubitabilă a acestor valori vine atât din rezultatele obținute de tinerii români la competițiile internaționale, cât și din numărul mare de specialiști care lucrează în afara țării, angajați de Google, Microsoft și alții, dar mai ales este confirmat de interesul companiilor mari din IT, care creează centre de dezvoltare în România.
O generație de aur se naște rar și doar în anumite condiții particulare, în care lucruri mici se potrivesc perfect și formează un context în care succesul se poate dezvolta. Îmi amintesc, pentru susținere, de teoria lui Malcolm Gladwell în The Tipping Point în care demonstrează că este nevoie de un set de factori particulari relativ minori de ordin social sau economici, dar care se petrec sincron la un moment dat pentru ca evenimente care au influențat major generații întregi să se petreacă. Freakonomics, a lui Steven Levitt, susține în aceeași măsură teoria. Ambele sunt de studiat.
În Romania, dacă vorbim de domeniul IT, s-au întrepătruns patru fenomene care au favorizat apariția unei generații fantastice: calitatea superioară a învățământului românesc de dinainte de ‘89 – care a continuat și în primii ani după revoluție -, plus incipiența domeniului IT – ce a permis specialiștilor înțelegerea, începând de la bază, a fenomenului IT- , plus dezvoltarea explozivă a domeniului – ce a determinat și determină o cerere fantastică de specialiști-, plus… foamea românilor – ce s-a constituit în principalul factor motivator de implicare, dedicație chiar, pe alocuri.
Probabil că România nu se va mai întâlni niciodată cu o asemenea resursă de creiere, într-o piață cu o valoarea adaugată fantastică.
Ce facem cu acești specialiști?
Astăzi, majoritatea specialiștilor IT dintre cei foarte bine pregătiți lucrează în centre de dezvoltare deschise în România de companii mari, dezvoltând software pentru clienți din afara țării. Practic, ca să fac o paralelă cu un domeniu mai palpabil, fac lohn în IT, singura diferență fiind că nu prestează cu mâinile ci cu creierele.
Ceea ce nu este un lucru rău, însă valoarea adaugată pentru fiecare individ, pentru grupul de specialiști, pentru industria IT, pentru români și pentru România este extrem de redusă pentru că în afara unor salarii plătite peste medie, nu se creează altfel de valoare.
Ca să mă întorc la aceeași paralelă cu domeniul textil, în domeniul IT avem la dispoziție creatori de modă de top, care în loc să creeze modele și să construiască brand-uri, se mulțumesc să coasă la tiparele create de alții.
Este momentul să schimbăm această stare de fapt a lucrurilor. Specialiștii din România trebuie să înceapă să creeze produse și servicii proprii, pe care să le promoveze în afara țării. Așa cum a facut Bitdefender, la fel cum a reușit RAV, probabil că și alții, însă foarte puțini.
E adevarat, pentru a se întampla acest lucru la o scară mare este nevoie de o susținere strategică, care poate fi obținută. Sunt oameni extraordinari care au reușit la un moment dat lucruri nesperate pentru industrie și îmi vine acum în minte Varujan Pambuccian.
Trebuie să începem să creăm produse și servicii promovate sub branduri proprii pe care să le promovăm mai ales în afara României, altfel, acești specialiști extraordinari, care formează generația de aur a IT-ul românesc vor avea aceeași soartă cu cea a omologilor din fotbal.
E momentul să începem să ne schimbam strategia de business și de țară, să generăm schimbarea prin care industria IT, românii și România pot crea și pune în valoare capitalul uman fabulos de care dispune.
Articol preluat de pe www.tudor.ro
Bogdan TUDOR, CEO, Class IT Outsourcing
Bogdan Tudor conduce Class IT Outsourcing pe care a preluat-o in 2005 si pe care a dezvoltat-o de la zero la un numar de 120 de angajați și o cifră de afaceri cu șase zerouri. De formatie inginer, absolvent al Facultatii de Automatica si Calculatoare din UPB, și-a continuat dezvoltarea profesională cu studii in managementul afacerilor și a absolvit în 2005 programul de EMBA al ASEBUSS si Kennesaw State University din Atlanta, ulterior urmând cursuri la Harvard Business School (2010) și apoi la M.I.T. (2011).Bogdan Tudor este membru al JCI România și VicePreședinte al JCI București