Inovaţia în business, o soluţie mai puţin folosită în Europa
Se pare însă că această lecţie nu a fost învăţată prea bine de companiile europene, comparativ cu cele din Asia sau America. Un sondaj realizat de PwC în rândul a 246 de directori generali din America de Nord şi de Sud, Europa, regiunea Asia Pacific şi Orientul Mijlociul, a arătat că 97% dintre directorii generali văd inovaţia drept o prioritate-cheie pentru companiile lor. Apetitul pentru inovaţie a fost cel mai puternic resimţit în regiunea Asia-Pacific şi în America de Nord, unde toţi directorii generali au indicat inovaţia drept o prioritate a organizaţiilor pe care le conduc. La polul opus, 18% dintre directorii generali din Europa Centrală şi de Est şi 10% dintre cei din Orientul Mijlociu nu au fost de acord cu aceasta, precizând că nu este o prioritate pe pieţele pe care operează.
Pe de altă parte, situaţia de la nivelul Uniunii Europene arată că Vestul Europei stă, şi la acest capitol, mai bine decât Estul. Dintre cele 27 de state membre UE, Germania, Luxemburg și Belgia au cele mai multe întreprinderi cu activitate importantă în domeniul inovației, arată un studiu Eurostat.
Biroul de Statistică al UE a efectuat analiza pornind de la criteriile inovației în producţie, dar și în marketing. Au fost luate în calcul doar companiile cu peste 10 angajați din domenii precum telecomunicații, transport, finanțe, asigurări, retail și publishing. Astfel, 53% dintre companiile europene din sectorul secundar și terțiar au raportat activități în domeniul inovației în perioada 2008-2010.
Germania conduce cu 79% asemenea companii din totalul celor luate în calcul, urmată de Luxemburg (68%), Belgia (61%). În continuare sunt situate companii din Portugalia, Suedia, Irlanda. Cel mai mic procent de inovație a fost observat în Bulgaria (27%), Polonia (28%), Letonia (30%), România și Ungaria (31%).
Dintre întreprinderile inovatoare, doar 27% au colaborat cu alte companii sau cu universități, iar 73% s-au bazat doar pe resursele interne. Cea mai bună cooperare s-a înregistrat în Cipru, Austria și Slovenia, iar cea mai slabă în Italia, Malta și Portugalia.
Doar 10% dintre aceste companii au desfășurat activitatea de inovație în cooperare cu un partener din alt stat UE sau din Asociația Europeană a Liberului Schimb. Doar 3% au colaborat cu companii din SUA și 2% cu companii din China.
Dar ce este inovaţia în business? Cuvântul inovaţie ne poate duce automat cu gândul la un produs nou care va schimba soarta omenirii, la un medicament care îi va trata pe bolnavii incurabili sau la alte lucruri de aceeaşi factură. Dar, atunci când business- urile nu mai văd celebra luminiţă de la capătul tunelului, trebuie să o inventeze, iar aceasta este inovaţia în business.
La nivel internaţional, rezultatele cercetării realizate de Global Innovation 1000 în 2013 confirmă faptul că acele companii care lucrează exclusiv pentru clienţi adoptă cea mai bună strategie, chiar dacă şi cea mai dificilă. Aceste companii, numite Need Seeke-ri, precum Apple şi Procter & Gamble, se adresează nevoilor clienţilor şi obţin miliarde de dolari din asta. Ele dezvoltă produse şi servicii bazându-se pe înţelegerea consumatorilor. Scopul lor: să satisfacă cererile oamenilor.
Mai sunt însă şi Market Reader-ii, precum Hyundai şi Caterpillar, care folosesc o varietate de mijloace pentru a genera idei, prin monitorizarea atentă a pieţelor, clienţilor şi ideilor. Google si Bosch sunt companii incluse în categoria Technology Driver-i, dependente de capacitatea tehnologică a produselor şi serviciilor oferite.
Cercetătorii Global Innovation 1000 i-au rugat pe participanţii la studiu să numească acea companie pe care o consideră cea mai inovatoare, în plan global. Apple s-a situat în topul preferinţelor, fiind nominalizată de 80% dintre respondenţi ca una dintre cele mai inovatoare 3 companii din lume. Google s-a situat pe locul doi, urmat de 3M.
În lumea afacerilor a existat o vreme în care un plan de business putea fi valabil şi pentru următorii 10 ani. Acest lucru nu mai este posibil. Dincolo de optimizarea costurilor, o soluţie la care au apelat multe companii, este nevoie de mai mult de-atât pentru a reuşi. Vorbim despre inovaţie de produs, despre servicii, despre brand, packaging, marketing, media, design thinking şi despre explorarea în profunzime a diverselor tehnici în acest sens.
„Faptul că inovaţia a devenit la fel de importantă pentru organizaţii ca şi eficienţa operaţională reprezintă schimbarea fundamentală faţă de 2009. La acel moment, companiile îşi canalizau eforturile pentru a supravieţui crizei economice globale, iar eficienţa operaţională era obiectivul-cheie. Prin urmare, am putea spune că am depăşit perioada critică a crizei, iar directorii generali recunosc că, în noua conjunctură economică, inovaţia este cea mai bună cale de a asigura creşterea veniturilor şi succesul pe termen lung al organizaţiilor pe care le conduc”, afirmă Vasile Iuga, Country Managing Partner, Pwc România.
Articol preluat din Revista Cariere de august. Pentru detalii legate de abonare, click aici