Munca remote, între alegere și necesitate: ce spun părinții care au lucrat de acasă în pandemie

În timpul pandemiei, bucătăria a devenit birou, iar livingul, sală de ședințe. Munca remote a fost, pentru mulți, o soluție de criză, dar s-a transformat rapid într-o preferință. Un studiu realizat de cercetătoarele Carolyn Waldrep, Marni Fritz și Jennifer Glass, publicat în Social Sciences în iunie 2024, scoate la iveală ce își doresc cu adevărat angajații după experiența pandemiei.
Trei concluzii majore reies din analiza a 52 de interviuri cu părinți din familii cu venituri duble. Majoritatea celor care au lucrat de acasă își doresc să continue în același format. Flexibilitatea a dus la o productivitate mai mare și o satisfacție profesională crescută. În plus, unii angajați sunt dispuși să-și schimbe locul de muncă dacă nu primesc acces la munca remote.
Autonomie, productivitate, echilibru
„Iubesc acest mod de lucru, nu vreau să mai merg la birou”, afirmă Robert, tată a doi copii, intervievat în cadrul studiului. Deși recunoaște beneficiile colaborării față în față, el apreciază confortul, eficiența și libertatea pe care le oferă lucrul de acasă. Alți respondenți au relatat că lipsa navetei le-a oferit ore în plus cu familia. Shirley, paralegal, povestește că „am câștigat două ore și jumătate în fiecare zi”, timp pe care l-a investit în muncă, dar și în viața de acasă.
CITEȘTE ȘI: Cariera la 50+: Ce spun cifrele despre angajările în rândul seniorilor
Pentru unii, o provocare insurmontabilă
Nu toți au avut parte de o experiență pozitivă. Cadrele didactice și terapeuții fizici au descris dificultăți mari. Anna, profesoară de ciclu primar, spune: „Era greu să-i motivez online. Nu puteam vedea ce fac, nu puteam interveni”. Pentru ea, lipsa interacțiunii directe a fost o pierdere majoră în calitatea actului didactic.
Alți angajați au renunțat complet la joburile lor, tocmai pentru că nu puteau gestiona simultan responsabilitățile profesionale și familiale în spațiul limitat de acasă.
Flexibilitatea devine cerință
Sunt multe cazuri în cadrul interviurilor unde candidații au ca doleanță lucrul remote sau sunt foarte interesați de acest aspect. Raluca Pârvu, Business Manager BPI Group, atrage atenția asupra unei tendințe accentuate: „Remote-ul a devenit o cerință standard. Nu mai este un beneficiu pentru angajați. A devenit deja un „must have” pentru job. Mulți candidați întreabă din start: câte zile de remote oferă compania?”.
Studiul arată clar: munca remote nu mai este doar o măsură de urgență. A devenit un criteriu esențial în alegerea unui job. Pentru mulți, este chiar diferența dintre a rămâne sau a pleca. În spatele statisticilor, se află realități personale. Iar decizia de a continua cu lucrul de acasă nu ține doar de comoditate, ci și de un echilibru care, odată regăsit, nu mai poate fi ignorat.
Ne puteți urmări și pe Canalul WhatsApp – Revista CARIERE
Foto: ID 180411028 © Romolo Tavani | Dreamstime.com