Consumer Report. Meandrele consumatorului român, între tehnologie și masa de Crăciun
Consumer Report a fost lansat de către Starcom MediaVest Group, iar studiul se conturează în jurul celor patru categorii de public, împărţiţi în funcţie de etapa de viaţă ce îi defineşte: Families with kids / Familii cu copii (ai căror copii au vârsta până în 14 ani), Teens / Adolescenţi (cu vârsta cuprinsă între 14 şi 17 ani), Single Youth / Tineri singuri (cu vârsta între 18 şi 34 de ani, necăsătoriţi) şi Families without kids / Familii fără copii (cupluri preponderent cu vârste de peste 45 de ani, ce nu au copii sau nu mai locuiesc împreună cu copiii).
Raportul complet oferă informaţii relevante despre modul în care fiecare dintre aceste categorii utilizează tehnologia, despre consumul de media, cu accent pe conţinutul consumat în mediul online, comparativ cu cel consumat în offline şi predispoziţia lor de accesare a ofertelor promoţionale. Studiul conţine, de asemenea, o secţiune de Case Studies, ce prezintă modul în care date din raport pot fi valorificate în comunicarea cu fiecare dintre segmentele de consumatori analizate.
Technology Usage
În rândul tuturor celor patru categorii de public analizate, sunt mai mulţi deţinători de smartphones faţă de anul trecut, acesta devenind principalul device prezent în viaţa consumatorilor, după televizor. Folosirea la scală mai largă a smartphone-ului a dus la scăderea nevoii de a deţine camere photo sau video, contribuind în acelaşi timp la intensificarea comportamentului de mobile gaming, social networking şi la generarea de conţinut în mediul online.
Conectarea la internet se face din ce în ce mai mult de pe device-uri mobile: deţinerea unui computer personal scade, în defavoarea folosirii intense a tabletelor, laptopurilor şi, desigur, a smartphone-ului.
Content & Entertainment
Consumul de media continuă să fie una dintre principalele activităţi de petrecere a timpului liber în casă. În rândul adolescenţilor şi tinerilor, consumul de conţinut video şi editorial se mută în mediul online, în timp ce conţinutul audio rămâne consumat în egală măsură, atât în mediul online, cât şi în offline.
În acelaşi timp, la nivel de informare vedem tot în rândul tinerilor o tendinţă de a se ghida după surse alternative, urmărind foarte multe pagini şi interese pe Facebook şi fiind influenţaţi de oameni simpli, care generează conţinut în social media. Aceşti tineri nu doar consumă informaţiile primite din aceste surse alternative, dar la rândul lor contribuie la crearea de conţinut online, devenind influenţatori pentru target-urile mai mature.
Brands & Shopping
În ediția de anul acesta, accentul a fost pus pe comportamentul promoţional, urmărind importanţa preţului şi a ofertelor în cadrul diverselor etape din viaţă, cu accent pe două sezoane promoţionale importante pe parcursul anului: Black Friday şi Ofertele de Paşte.
Pentru cei mai mulţi dintre membrii familiior cu copii, preţul influenţează într-o măsură mai mare decizia de cumpărare versus brand, fiind considerat mai degrabă o măsură a calităţii produsului, decât un indicator al ofertelor ieftine.
Majoritatea consumatorilor din categoria „Single Youth” preferă shopping-ul offline, pentru că le permite testarea produsului înainte de cumpărare. Jumătate dintre ei fac cumpărături de impuls, din acelaşi motiv fiind atraşi şi de e-commerce într-o măsură mai mare decât populaţia generală din mediul urban.
Adolescenţii tind să ceară sfaturi înainte de a face cumpărături, dar nu au o predispoziţie crescută de a achiziţiona bunuri şi servicii aflate la oferte promoţionale. Interesul faţă de promoţii creşte mai ales în rândul adolescenţilor implicaţi în activităţile din gospodărie, cel mai probabil aceştia fiind obişnuiţi cu gestionarea mai multor capitole de cheltuieli.
Trends in Action
În cazul familiilor cu copii, observăm o creştere a gradului de conştientizare a impactului pe care acţiunile noastre le au asupra mediului înconjurător, din nevoia de a conserva resursele şi de a oferi un viitor mai bun copiilor lor. De asemenea, acest segment este mai predispus să se implice în orice fel de acţiune de CSR.
În rândul tineriilor cu vârste între 18-34 ani, necăsătoriți și fără copii (Single Youth) vedem o delimitare din ce în ce mai fină a rolului bărbatului sau al femeii în societate. Astfel, apar acţiuni de marketing care îmbrăţişează acest trend: produsele cosmetice nu mai sunt comunicate doar către femei, apar creme şi loţiuni speciale pentru tenul bărbaţilor: producătorii de bere, o categorie tipic bărbătească, şi-au unit forţele pentru a face o campanie de încurajare a consumului în rândul femeilor.
Volumul mare de informaţii pune presiune mai ales pe consumatorii mai maturi, neobişnuiţi în mod nativ cu accesarea atâtor surse de date. Presiunea creşte mai ales în preajma sărbătorilor, făcând din ce în ce mai grele alegerile cu privire la cumpărarea cadourilor, stabilirea meniului de Crăciun etc.
Raportul complet poate fi descărcat de aici.