Deloitte lansează Clubul SheXO, dedicat femeilor cu funcţii de conducere în mediul de afaceri
Deloitte a lansat Clubul Deloitte SheXO, un proiect dedicat femeilor cu rezultate excepţionale în mediul de afaceri. Evenimentul a fost însoţit de prezentarea raportului Business la feminin,
ce reflectă opiniile a peste 130 de femei şi bărbaţi cu funcţii de nivel C (CEO, CFO, COO etc.) în cadrul companiilor în care activează (multinaţionale, naţionale sau antreprenoriate).
„Dedicăm acest proiect marilor doamne din business-ul românesc şi nu numai,” subliniază Madeline Alexander, Partener Audit, Deloitte România. „Clubul Deloitte SheXO va reuni femei excepţionale, cu profile şi interese diferite, dar având în comun aceeaşi determinare prin care şi-au construit parcursul profesional. Ne propunem ca reuniunile din următoarele luni să devină platforma ideală prin care ele să împărtăşească idei, să construiască noi relaţii (profesionale şi personale), să imagineze noi proiecte, să le dea viaţă”.
În ultimii ani, contribuţia femeilor în mediul economic a crescut vizibil, ele devenind practic cea mai mare piaţă emergentă din istoria umanităţii. Este cunoscut faptul că 80% din deciziile de cumpărare sunt realizate de femei. Odată cu emanciparea financiară, ele au devenit o miză importantă pe piaţa talentelor, target pentru industria serviciilor financiare sau potenţiali investitori în afaceri sau fonduri de investiţii. Numeroase studii au demonstrat că stilul de management al femeilor, prin comparaţie cu bărbaţii, poate genera rezultate financiare mai bune pentru o companie, pe termen lung.
Femeile sunt recunoscute ca buni comunicatori
În urma studiul Deloitte SheXO au rezultat diferenţe uriaşe între femeile aflate la conducerea unei organizaţii, faţă de bărbaţii care au aceleaşi funcţii.
• Femeile se disting clar de stilul masculin de a face afaceri, fie că sunt la masa negocierilor sau interpretează analize de risc, fie că se confruntă cu situații noi sau evaluează performanţa angajaţilor.
• Există diferenţe clare de percepţie în ceea ce priveşte calităţile specifice ale femeilor, respectiv bărbaţilor cu funcţii de conducere. Dacă femeile sunt precepute ca fiind mai buni comunicatori, ele sunt penalizate când vine vorba despre asocierea cu trăsături specifice funcţiei de CEO (abilităţi de conducere/ leadership, precum şi abilităţi de planificare strategică).
• Mai mult de 60% dintre participanţii la studiu consideră că femeile sunt mai consecvente, capabile să
desfăşoare mai multe activităţi concomitent, precum şi faptul că acestea au capacitatea de a comunica maibine decât bărbaţii. De asemenea, aproximativ jumătate dintre respondenţi sunt de părere că încurajarea implicării active a membrilor echipei şi aptitudinile analitice mai dezvoltate sunt specifice mai degrabă femeilor, decât bărbaţilor.
• Pe de altă parte, în mod semnificativ mai mulţi respondenţi consideră că bărbaţii sunt mai înzestraţi în ceea ce priveşte încrederea în sine şi confortul în luarea deciziilor, aptitudinile de lider, cele potrivite pentru Consiliul Director, negocierile eficiente, dar şi abilităţile de planificare strategică.
• Atât autorităţile, cât şi mediul de afaceri trebuie să înţeleagă şi să investească în dezvoltarea şi integrarea femeilor în procesul de luare a deciziilor. Puterea unui business stă în colaborarea strânsă dintre femei şi bărbaţi, pentru că îmbină astfel calităţile celor două sexe şi încurajează inovarea.
Atât femeile, cât şi bărbaţii pot fi directori excelenţi
„Mediocritate şi meritocraţie există de ambele părţi, iar un director bun nu trebuie să fie neapărat bărbat
sau femeie”, subliniază Madeline Alexander. „Raportul nostru nu încurajează excesele. Există precedente care au demonstrat că promovarea de dragul promovării nu este o soluție. De exemplu, Norvegia – prima ţară din Europa care a impus egalitatea între sexe în mediul de business – s-a confruntat la început cu aşa-numitul golden skirt effect, când numărul femeilor care aveau calificarea necesară pentru poziţii de top management era insuficient prin comparaţie cu poziţiile disponibile”.
Soluţia optimă este întotdeauna calea de mijloc. Atât femeile, cât şi bărbaţii pot fi directori excelenţi, chiar dacă, adesea, vor opta pentru căi diferite pentru a atinge acelaşi obiectiv.