Lecţia de leadership sustenabil
Se poate spune că o bună parte din retrezirea reflexului nostru de a colecta, de a recicla şi refolosi este şi rezultatul programelor de CSR desfăşurate în ultimii 10-15 ani de tot mai multe firme şi companii. Societatea românească a învăţat astfel că noţiunea de sustenabilitate este una care implică responsabilitate şi, în egală măsură, leadership. Pe de altă parte, fluctuaţia de personal şi variaţiile de productivitate a angajaţilor au dezvăluit faptul că tot mai mulţi au nevoie de inspiraţie pentru a lucra eficient şi că îşi doresc o motivaţie care depăşeşte orizontul profitului de companie şi merge mai mult spre evidenţierea rolului acesteia în societate. Tocmai de aceea, anul acesta Trend Consult Group, în parteneriat cu WWF România, a identificat nevoia de a forma printr-un program inedit – Leaders for Life – o nouă generaţie de lideri în companii, lideri care pun preocuparea de a avea un impact pozitiv asupra mediului și societății pe același loc cu obiectivul de a face ca business-ul să fie profitabil.
Să vorbim deschis despre leadership şi sustenabilitate
Ultimele cercetări de piaţă arată că tot mai mulţi clienţi aşteaptă o implicare a companiilor în problemele actuale de mediu, previziunile privind resursele naturale pentru următoarele decenii fiind alarmante, ca şi modificările climei sau ale marilor ecosisteme. Sustenabilitatea a devenit deci mai mult decât un termen des uzitat. Integrarea ei în fiecare decizie de business ce priveşte dezvoltarea unei companii este acum o tendinţă globală la care aderă şi tot mai mulţi lideri români din toate domeniile, încercând să aplice un nou mod de a face afaceri în organizaţiile din care fac parte. Mulți dintre manageri și mai ales dintre managerii de mâine cunosc conceptul de „sustenabilitate”, însă unii nu înţeleg cum să identifice concret oportunităţile şi acţiunile prin care organizația din care fac parte să devină „mai verde”.
Viitorul se învaţă
Ideea unui program aşa cum este „Leaders for Life” a pornit de la identificarea acelor persoane esențiale din companii care sunt acum sau vor deveni oameni de decizie, acei pioni-cheie care vor avea de ales între soluții sustenabile și soluții… „la îndemână”. Experienţa celor două zile şi jumătate petrecute de manageri atât în mijlocul naturii, cât şi în dezbateri şi exerciţii practice nu poate fi decât interesantă. Participanţii beneficiază în primul rând de un program de dezvoltare a abilităţilor de leadership devenind astfel capabili să ia decizii în mod responsabil şi să devină modele pentru organizaţiile lor. Vizitele la pădurea Şinca Veche, unul dintre ecosistemele încă neatinse de mâna omului, care funcţionează perfect fără nicio intervenţie umană şi în Munţii Făgăraş, acolo unde unele râuri sunt aproape secate în urma activităţilor economice excesive completează programul. Impactul unei decizii de business asupra mediului şi asupra societăţii în general va fi astfel mult mai clar. Nu lipsesc exemplele şi studiile de caz. Strategia de viitor pe care fiecare manager o va putea construi în aceste zile de lucru va fi în mod inspiraţional influenţată şi de experienţele unor lideri din diferite domenii – alpinism, muzică clasică, sport, business.
Ocupaţia de bază: să schimbe lumea
Adrian Florea, Managing Partner Trend Consult Group, predică neobosit ideea de „leadership în jos” şi mai spune cu energie în stânga și în dreapta că România se va schimba odată ce fiecare dintre noi, românii, va înțelege să nu mai dea vina pe alții pentru necazurile sale, ci se va pune fiecare la treabă, se va mobiliza și va influența mediul apropiat: organizația în care activăm, comunitatea din cartier sau gașca de prieteni. De la mic la mare. Magor Csibi, WWF România – pe site-ul organizaţiei putând fi consultate detalii despre programul „Leaders for Life” – nu crede în critici şi restricţii când vine vorba despre soluţii durabile pentru mediu. Crede în convingerea oamenilor, companiilor şi a autorităţilor că este în beneficiul lor să se gândească la impact şi pe termen mediu şi lung. Ideea de „business as usual” îşi pierde valoarea, atâta vreme cât resursele se reduc într-un ritm alarmant, iar cu fiecare zi ce trece se mai reduce un pic profitul şi este periclitată tot mai mult sustenabilitatea societăţii noastre. Nu există contradicţie între economie şi mediu, ci doar o contradiţie între economia prost înţeleasă şi mediu. Pe ce cale apucăm? Asta trebuie să decidem împreună…
Articol preluat din Revista Cariere de aprilie. Pentru detalii legate de abonare, click aici