Outsourcingul este in crestere Afara cu activitatile!
Greu de inteles
Exista circumstante, in special atunci cand cresterea nu mai este evidenta si nici macar previzibila, in care outsourcingul apare ca o solutie salvatoare. Importanta lui are o legatura directa cu riscurile asumate de o companie in perioade mai putin prolifice. Riscuri care, asa cum stim, se traduc la randul lor foarte usor in bani – preferabil castigati, nu pierduti.
Unul dintre cele mai putin faste efecte ale perioadei pe care o traversam este reducerea bugetelor de resurse umane. Pe de alta parte – conform unor perceptii eronate, cu radacini foarte adanci in societatea noastra – orice tip de "externalizare" are sanse foarte mari de a atrage cheltuieli suplimentare. Cand apar astfel de cazuri, consultantul trebuie sa-i spuna clientului ca poate sa rezolve problema cu resurse interne, la acelasi nivel calitativ si cu niste costuri mai mici.
De cele mai multe ori insa, companiile nu au cunostintele si infrastructura necesare pentru a putea atinge standarde similare cu cele ale unei companii dedicate industriei de resurse umane, cu sute de proiecte derulate la activ si care detine o expertiza acumulata in cele mai diverse medii de afaceri.
Alegerea cea mai buna
Situatiile in care pentru o organizatie este potrivit outsourcingul sunt legate de activitati cu caracter sezonier, arii in care prin resurse proprii nu se poate asigura nivelul calitativ necesar unui anumit proiect sau cazuri in care, folosind resurse proprii, costurile ar fi mai mari decat daca s-ar apela la un furnizor dedicat.
Orice activitate desfasurata in aria de HR poate fi externalizata unui furnizor dedicat de servicii.
Un astfel de furnizor are rolul unui departament de HR extern, avand capacitatea de a indeplini toate functiile aferente. Un consultant poate propune programe de retentie, de training si evaluare, de externalizare a partii administrative, de consiliere si/sau orientare profesionala a angajatului sau de specializare, precum si programe ample de dezvoltare a organizatiei din perspectiva resurselor umane.
Practic, o companie care nu are nimic in zona de HR poate beneficia de zeci de ani de experienta si dezvoltare a unei bune practici in acest domeniu prin colaborarea cu un furnizor integrat de servicii de resurse umane.
Dupa cum spuneam, exista si situatii in care, pentru companii, outsourcingul poate sa nu reprezinte varianta cea mai inspirata. Informatiile care trebuie avute in vedere pentru a determina oportunitatea unei decizii in acest sens sunt multe si tin de specificul businessului, alegerea momentului si a zonei oportune in care externalizarea aduce maximul de beneficii si alte detalii specifice fiecarui proiect.
Cum se face
Nu exista o tipologie clara a clientului pentru care outsourcingul este varianta cea mai buna. De cele mai multe ori, varianta externalizarii este preferata de companiile multinationale, cu un numar mare de angajati si care au deja experienta internationala a externalizarii unor procese necesare bunei functionari.
Pe de alta parte, exista si companii locale care au inteles repede ca, pentru ele, intr-un anumit moment al evolutiei, outsourcingul este varianta cea mai potrivita. De asemenea, numarul de angajati nu poate fi considerat un criteriu: exista si companii cu un numar mic de angajati care au optat pentru externalizarea unor procese de HR.
Un furnizor serios analizeaza toate avantajele si dezavantajele si consiliaza clientul in alegerea variantei optime. Rezultatele unei asemenea analize sunt legate de baza ei de plecare si presupun intotdeauna o comunicare deschisa si bazata pe relatii benefice pentru toata lumea.
Daca ne uitam pe piata furnizorilor de astfel de servicii, observam ca majoritatea sunt companii cu o dezvoltare anterioara serioasa in tari ale Europei de Vest. Desi situatia actuala afecteaza evident si Europa vestica, marii furnizori de servicii externalizate de resurse umane reusesc in continuare sa-si consolideze pozitia pe pietele in care activeaza, inovand si eficientizand procesele.
Din experienta noastra, reiese ca de cele mai multe ori outsourcingul aduce beneficii care se reflecta direct in profitabilitate, prin reducerea substantiala a costurilor cu resursele umane (in anumite cazuri, cu pana la 20%) si prin ridicarea nivelului de profesionalism in aria mentionata. Derularea programelor este in stransa legatura cu specificul fiecarui proiect. In functie de "unde suntem" si "unde dorim sa ajungem", se stabilesc caile cele mai eficiente prin care pot fi atrase maximumul de profesionalism si profitabilitate pentru toate partile implicate.