De ce au nevoie companiile de un SMS?
O companie nu trebuie sa ignore rolul unui specialist in social media, din aceleasi motive pentru care nu ignora rolul unui om de marketing sau al unui om de relatii publice, crede bloggerul Alexandru Negrea (foto). Afirmatia lui e confirmata de consultantul online Bobby Voicu, care e de parere ca, in viitorul apropiat, firmele vor avea cel putin o astfel de persoana angajata in departamentele lor de comunicare. Investitia trebuie sa fie una pe termen mediu si lung, deoarece mediul presupune, uneori, costuri, nu face minuni si, drept urmare, nu are rezultate imediate.
Momentul potrivit
Platformele de socializare sunt aproape de sau chiar la apogeul lor, ceea ce inseamna ca este momentul oportun pentru stabilirea unei directii, insa noul canal de comunicare poate fi folosit atata timp cat vorbim despre produse si servicii de calitate.
Negrea administreaza conturile de social media ale BCR (Facebook, Twitter, YouTube, Netlog si sucursala din Second Life), publica informatii de tip text, video, foto si gestioneaza colaborarea cu bloggeri implicati in diversele campanii online.
La serviciile unui Social Media Specialist (SMS) apelam in momentul in care ne dorim performanta in online. „Daca vreti doar sa afisati bannere pe bloguri, atunci va puteti adresa foarte bine si unei agentii de media.“ Daniel Pana, directorul de Marketing al bancii, motiveaza angajarea lui Negrea, astfel: „Orice domeniu nou pentru companie are nevoie de oameni experimentati, care au un istoric si care au cele mai mari sanse sa dezvolte strategii potrivite cu mediul respectiv.“
BCR doreste sa mentina un contact permanent cu ceea ce se intampla in acest mediu, sa inteleaga mai bine publicul-tinta, sa-l poata angaja in conversatii (referindu-se cu precadere la generatia digitala), dar si pentru a dispune de un instrument de feedback, de cercetare sau de angajare directa a potentialilor clienti intr-o experienta cu brandul respectiv. Deoarece mediile sociale se afla inca in stadiul experimental, nu exista garantii ale succesului.
Totusi, suportul unui SMS valoros da roade. De exemplu, in vara lui 2010, Ford a anuntat lansarea modelului Explorer, exclusiv pe pagina de Facebook. A oferit fotografii, texte si clipuri video pentru fani, a primit feed-back important, iar mai tarziu, cand masina a fost expusa in showroom, buzz-ul din social media s-a reflectat imediat in vanzari. Tot pe Facebook, a demarat si un concurs la sfarsitul caruia a oferit un Ford Explorer, in ideea in care, pentru a performa, este nevoie si de investitii pe masura.
Rol strategic
La Romtelecom, trei oameni se ocupa de managementul componentei de social media, dar in final ajunge sa fie un job al intregii organizatii. Compania a urmarit sa nu fie doar un subiect de discutie, ci sa devina si un partener de dialog. Astfel, comunicarea nu este doar reactiva, ci capata si un caracter proactiv, social media nefiind „doar un alt canal de customer“, dupa cum afirma Cristina Popescu, PR Manager. Din experienta, ea catalogheaza comunicarea pe social media drept mai dificila decat comunicarea cu presa, deoarece publicul este atomizat, acest amanunt conducand la schimbarea discursului corporatist. „Ne-a adus mai multa autonomie, dar si responsabilitate.“
Si pentru ca inca nu exista retete sau manuale de bune practici in mediul online romanesc, bunul simt este cel care trebuie sa ghideze actiunile. Social media isi poate asuma un rol strategic, avand capacitatea de a crea comunitati in care utilizatorii se ajuta unii pe altii, generand modificari ale ofertei comerciale si, implicit, fidelizind si crescand numarul de clienti. Astfel, Romtelecom a decis sa schimbe cateva conditii intr-o oferta comerciala pentru serviciul Clicknet, in urma feedbackului primit pe mediul online.
Vodafone, Petrom, Microsoft, Avon si LG sunt alte exemple de companii care au decis alocarea unor resurse pentru social media.
Pe cine angajati?
• Cautati candidati care au folosit de-a lungul timpului noile tehnologii aparute.
• Verificati cum au folosit social media in trecut si abilitatile lor de a comunica, si nivelul de profesionalism aratat.
• Alegeti oameni cu spirit antreprenorial care stiu sa isi asume riscuri.
• Angajati persoane care inteleg intai ideea de „cultura organizationala“ si sunt dispusi sa se integreze in companie.
• Cautati oameni capabili sa interactioneze cu alte persoane active in social media, sa joace bine rolul de connector.
• Oferiti un mediu deschis experimentelor, dar tineti specialistul in social media concentrat pe obiectivele companiei.
• Sustineti participarea lor la evenimente de profil si integrarea in asociatii si grupuri dedicate social media.
• Investiti in ei si salutati meritele lor inainte ca alta companie sa va „sufle“ talentul din companie. (Sursa: Altimeter, via Manafu.ro)