Ghid practic de angajare a millennialilor
În 2020, adică peste mai puțin de 4 ani, generația Millennials va reprezenta aproape jumătate din forța de muncă. Fie că doresc, fie că nu, companiile vor trebui să găsească soluții pentru a-și susține businessurile. În cazul în care nu vor reuși să determine noua generație – Millennials sau Y – să lucreze pentru ele, companiile pot trage obloanele.
Potrivit datelor unui studiu dat publicității anul acesta de compania Smartree, tinerii din generația Y solicită, la interviul de angajare, un program de lucru flexibil, pentru că noțiunea de pontaj sau program fix la birou poate reprezenta pentru ei un fel de constrângere a activității. Dar asta nu înseamnă că acești tineri sunt leneși. Ei nu consideră că datorează lumii, cu atât mai puțin companiilor, existența lor.
Leneși? Independenți? Încrezători
"Dacă îți place ceea ce faci, nu vei lucra nici măcar o singură zi din viața ta." Aceasta pare a fi crezul noii generații.
Practic, tinerii din generația Y sunt recunoscuți pentru faptul că nu se mai încadrează în tiparele clasice de motivare, care funcționau la reprezentanții generației X, născuți între 1960-1980 sau la Baby Boomers, născuți între 1946-1964.
„Generațiile ajunse în câmpul muncii imediat după ’89 au avut ceva de demonstrat. Eram liberi să ne construim propriul destin, dornici să arătăm lumii întregi că suntem capabili și talentați și găsim soluții la orice. Acest patos a avut și ceva efecte secundare, unul dintre ele transformându-se în sacrificarea timpului personal în favoarea carierei‟, explică Roxana Dobrescu, Senior HR Manager Avon România & Moldova.
Tocmai de aceea s-a ajuns la companii care au dus cultura de “long working hours” până aproape de extrem, au urmat episoade serioase de “burning out” și, absolut natural, din ce în ce mai mulți exponenți ai generațiilor prezentate au luat decizia că pentru toate există o limită. Astfel, unii au ajuns la concluzia că oricât de mulți bani ai avea nu poți fi fericit dacă nu investești timp în calitatea vieții tale. A urmat fenomenul de downshifting.
Cu tânăra generație lucrurile stau foarte diferit, crede Roxana Dobrescu. Acești exponenți ai generației Y au învățat din experiențele părinților sau cunoscuților ceva mai trecuți prin viață. HR Managerul Avon crede că sunt două motive principale pentru care ei nu mai sunt dispuși să ofere timpul lor ca monedă de schimb.
În primul rând au foarte multă încredere în ei, viitorul nu îi sperie, social media și apetitul de tehnologie îi ajută să înțeleagă că nu există limite în a visa și în a îndrăzni. Și, tocmai pentru că au încredere în potențialul lor, nu sunt dispuși să își sacrifice timpul pentru orice job sau să investească într-o carieră cu orice preț.
„Să fie mai leneși, mai superficiali, prea pretențioși? Se prea poate! Însă, în același timp, sunt creativi, independenți, foarte conectați la emoțiile lor și, poate cel mai important, nu-și autocenzurează potențialul‟, mai spune Roxana Dobrescu.
În al doilea rând, spre deosebire de generațiile anterioare, tinerii care încep astăzi să se gândească serios la carieră au de ales între a lucra pentru o organizație sau a pune bazele propriei afaceri.
Antreprenoriatul şi freelancingul sunt foarte la îndemână şi sunt încurajate din ce în ce mai mult de societate.
„Desigur, am văzut și am cunoscut tineri de 21 de ani extrem de inovatori și serioși, care deja au cunoscut succesul cu afacerile lor. Însă am văzut foarte mulți tineri care cad în capcana superficialității, crezând că a fi antreprenor este echivalent doar cu flexibilitate, timp liber și câștiguri rapide. Fiecare generație a avut de învățat lecția ei…‟, conclude Roxana Dobrescu.
Companiile trebuie să se adapteze
În același timp, în ceea ce privește companiile, dacă își doresc în continuare angajați din generațiile Y și Z, trebuie să își adapteze strategiile de recrutare și retenție de personal.
Reprezentanții generației Millennials sunt mai greu de abordat de angajatori, spune studiul Smartree, deoarece salariul nu mai este cel mai important și nici singurul aspect pe care aceștia îl iau în considerare atunci când optează pentru un job.
Prin urmare, companiile care doresc să atragă și să păstreze cele mai bune talente, trebuie să fie realiști și să gândească lucrurile radical diferit. Ei nu mai pot aborda această problemă oferindu-le acestor tineri locuri de muncă mai interesante. Millennials nu își doresc locuri de muncă. Ei vor să trăiască.
În loc să se concentreze pe a stoarce tot ce se poate din forța de muncă reprezentată de generația mai tânără, companiile ar trebui să asculte. Angajații din generațiile tinere nu sunt timizi și spun ceea ce-și doresc. Modul lor de a privi lumea și viața este adesea înțeles greșit de către manageri din generațiile mai vechi. Tinerii nu mai cred în ideea de a sta la un birou aglomerat timp de zece ore pe zi, încercând să pară ocupați în ochii unui șef. În principiu, datorită tehnologiei, acești tineri ei văd o imagine mai mare, de ansamblu. Acest lucru înseamnă capacitatea de a adăuga valoare de oriunde și oricând.
Angajat și antreprenor
Tinerii din generația Y își doresc să promoveze cât mai repede, ei nu mai au răbdarea necesară parcurgerii tuturor etapelor de evoluție profesională. Mai mult, Millennials vor să fie propriii lor șefi. Asta, deoarece atunci când ai businessul tău poți să muncești când vrei tu, unde vrei tu și cât vrei tu pentru a ajunge la rezultatele pe care ți le propui tu.
Acest tip de job oferă libertate, flexibilitate și elimină discuțiile în jurul noțiunii de echilibru între viața privată și cea profesională. Dar, cu ajutorul tehnologiei actuale, munca și viața sunt compatibile. Să ajungi propriul tău șef este un stil de viață, nu un loc de muncă.
De exemplu, în cadrul companiei LinkedIn una din valorile fundamentale este "Poartă-te ca un boss". Cultura organizației a fost construită în jurul acestui principiu: concediu nelimitat, în conformitate cu nevoile de afaceri, "inDays" – o zi de vineri pe lună în care angajații pot lucra pe proiecte personale, 5.000 $ pe an pentru educație profesională, o platformă numită "Incubator" care permite angajaților să propună idei managerilor, o oportunitate de a concura pentru 10.000 $ pentru o acțiune de caritate favorită a unui angajat etc.
O generație de salvatori ai planetei
Mai mult, atunci când își aleg angajatorul, tinerii pun un mare preț pe cultura și valorile companiei, cu care trebuie să se identifice, pentru a simți că propriile eforturi au sens, spune studiul Smartree. Noua generație este interesată să lucreze împreună pentru a face lumea un loc mai bun. În scopul de a atrage și păstra talentele de vârf din generațiile Y și Z, este imperativ ca firmele să demonstreze că au un impact pozitiv asupra lumii.
Cele mai multe businessuri nu au fost create pentru a face bani. Pentru fiecare companie, pentru fiecare produs sau serviciu există un scop mai profund. Dacă se atinge acest scop, banii îl urmează. Dacă o companie își cunoaște industria și scopul organizației și dacă știe și cum poate face lumea un loc mai bun, conectând aceste variabile tinerii generațiilor Y și Z nu își vor mai căuta joburi în altă parte.
Până la urmă tânăra generație a readus în discuție ideea că viața oamenilor contează cel mai mult, iar asta va cere și de la angajatori.