Nu există „prea bine îmbrăcat”
Costumul elegant este piesa de rezistenţă din garderoba fiecărui bărbat. Şi nu doar de rezistenţă, ci şi foarte necesară. Pentru că niciodată nu ştim când avem mai multă nevoie de el. Totuşi, costumul bine făcut, care să ne vină perfect şi să aibă un preţ accesibil, era până nu de mult o discuţie parcă din altă epocă sau una pe care nu o deschideam, din cauza preţurilor mari. Aşa că preferam să cumpărăm costume gata făcute, din magazin, dar care niciodată nu ne veneau perfect. Nu mai e cazul. De pildă, Sarto e un concept- boutique masculin care se adresează atât celor care caută un costum întreg, precum şi celor care vor doar un sacou, o cămaşă, un pantalon sau alte accesorii aferente.
Boutique-ul a fost înfiinţat de Alex Moise şi Alex Drăgan, specialişti în marketing şi respectiv în vânzări, dar interesaţi de modă de multă vreme. Ideea a încolţit într-o vacanţă în Italia, în urmă cu trei ani. Au vizitat câteva croitorii, au văzut cum se lucrează, cu ce materiale şi li s-a părut interesant. Au cercetat piaţa, s-au interesat de investiţii şi know-how. Un an mai târziu au început colaborarea cu una dintre croitoriile pe care le vizitaseră. În 2011 au făcut un internship la aceeaşi croitorie. Voiau să înveţe toate etapele în care se produce un costum, dar numai ca proces de observare, nu şi croitorie în sine.
„Nu poţi să înveţi în câteva luni cum se face un costum, mai ales că şi croitorii sunt specializaţi, unii fac unele operaţiuni, alţii fac haina întreagă, explică Alex Moise. La ei lucrează oameni care au zeci de ani de experienţă, iar noi ne doream să facem doar partea de deasupra atelierului.” Între timp, afacerea s-a extins, la fel şi colaborările.
Cum se lucrează
La Sarto procesul e simplu. Clientul care vine la ei mai întâi stă de vorbă cu unul dintre consultanţi. Discuţia nu e doar despre haine, ci şi despre pasiunile lui, despre profesia pe care o are sau despre alte elemente care-i definesc personalitatea. De pildă, ce filme îi plac. Sau cât de des ia masa în oraş. Sau cum îşi petrece timpul liber. Dacă poartă un costum casual când iese cu copiii în parc, un sacou sau se îmbracă cu un hanorac. Desigur, contează şi tipul de conformaţie, dacă i se potrivesc carourile sau dungile. „Ideea este să-i conturezi un stil personal, să-i poţi face recomandările potrivite”, explică Alex.
Consilierul îşi dă seama dacă persoana e extrovertită şi i se potrivesc hainele mai colorate sau dacă, dimpotrivă, preferă costumul clasic. Chiar şi celor care preferă costumele clasice li se pot recomanda anumite detalii fine care să-i scoată în evidenţă. Partea de consiliere include şi ce garderobă are deja. „Trebuie să-i oferi ceea ce el nu ştie să-şi ia singur, despre asta e vorba în final”, spune Alex, care crede că acesta este şi principalul lor avantaj. Măsurătorile corporale sunt ultimul pas al procesului.
Strategie de promovare
Sarto au două strategii de promovare. Una e de business, prin care se parteneriază cu publicaţii de business şi conferinţe. Alta e pe partea de fashion, dar nu merg prea mult în zona de monden. Preferă Festivalul Enescu, cu care s-au parteneriat şi anul acesta. Ei, personal, nu sunt neapărat adepţii hainelor colorate, dar nici a celor foarte clasice. Merg pe ideea de gentleman modern, consumator raţional, care are bun gust şi educaţie. Clienţii care le calcă pragul trebuie să completeze un formular care are între 30 şi 50 de codificări. Practic, există puţine marje de eroare.
După patru săptămâni produsul, realizat în croitoriile din Italia, cu materiale italieneşti, vine gata făcut. La ei, metoda de realizare se numeşte made to measure, o combinaţie dintre producţia industrială şi bespoke, care nu are probe intermediare. Dacă mai sunt mici ajustări, care nu ţin de măiestria croitorilor, se fac la atelierul din România. „La Sarto e importantă şi partea de postvânzare sau postproces”, spune Alex. Clienţii lor îi pot suna să-i întrebe cum ar putea să asorteze ceva. Le pot cere sfatul pentru un eveniment. Dacă are nevoie de o ţinută nouă sau poate să improvizeze din ceea ce are deja. Sarto are o bază de date cu toate informaţiile clientului şi stilul său personal.
„La noi, consilierea este serioasă, nu e ca şi cum ţi-ai trece o informaţie în portofoliu, de amorul artei”, spune Alex.
Costume şi pantofi pe comandă
Un alt boutique cu haine, dar şi cu pantofi făcuţi pe comandă este Gabriel Bespoke. Răzvan Ioniţă s-a gândit să înfiinţeze brandul când şi-a dat seama că nu găseşte în oraş cămăşi care să-i placă. A început afacerea în 2010, alături de un prieten, Ştefan Alecu, iar acum boutique-ul s-a specializat în costume, cămăşi şi pantofi bărbăteşti lucraţi numai pe comandă. „Ne adresăm oamenilor care au o viaţă socială şi profesională activă”, spune Răzvan.
Au o echipă mică, dar viguroasă, formată din exact patru oameni, cărora li se adaugă colaboratorii. De la apariţia brandului Gabriel Bespoke şi până acum au crescut treptat, iar anul acesta au introdus două noi linii care aduc o experinţă personalizată: cea de costume şi cea de pantofi. „Atelierul nostru oferă o varietate de peste 400 de stofe din lână, provenite de la producători renumiţi din Italia, Marea Britanie sau Spania, spune Răzvan. „Materialele Dormeuil provin din Marea Britanie, brandul având o tradiţie ce datează din 1842, în timp ce italienii de la Vitale Barberis au o experienţă de peste 350 de ani.” Producţia hainelor Gabriel Bespoke se realizează în ateliere specializate pentru fiecare produs în parte, iar în oricare dintre acestea lucrează un număr ridicat de persoane, însă nu ni s-a divulgat cifra exactă, fiind considerată un secret profesional.
Costume şi pantofi
Pentru cămăşi şi costume este necesară stabilirea unei întâlniri cu unul dintre consultanţi. În funcţie de necesităţile şi preferinţele clientului, consultantul îl sfătuieşte în alegerea materialelor, a croielii şi a celor mai potrivite personalizări pentru el. „I se iau măsurile şi realizăm produsul până la a doua întâlnire. Practic, produsele sunt unice, croite după un tipar special creat pentru fiecare client. Când vine vorba despre pantofi, este un pic mai simplu. Pantofii pot fi personalizaţi şi comandaţi direct de pe site-ul lor, unde au introdus un soft special, un configurator 3D, care dispune inclusiv de o aplicaţie de iPad, cu modul de probă în Augmented Raelity. Practic, folosind o tabletă şi o oglindă, clientul poate să probeze pantofii pe care şi-i doreşte înainte să îi comande. Pantofii îi livrează peste tot în lume şi au deja clienţi din Franţa şi SUA.
„Chiar dacă un costum făcut pe comandă are un preţ mai ridicat decât unul ready to wear din magazin, avem o politică de preţuri prin care ne adresăm nu numai publicului high class. Având în vedere că un costum Gabriel Bespoke porneşte de la 350 de euro, practic, oricine cu venituri medii şi peste medie, îşi poate comanda un astfel de costum”, explică Răzvan. Metoda de lucru este similară. Se stabileşte o întâlnire în care clientul este consiliat, abia apoi se iau măsurile.
Cele două butique-uri nu sunt singurele de pe piaţă. Ca ei mai sunt şi alţii, probabil cu metode similare, dar diferite în detalii, ceea ce le şi diferenţiază până la urmă. Acum, bărbaţii români se pot îmbrăca bine, relativ uşor. Pot experimenta culori şi materiale noi, pot fi consiliaţi să aleagă ceea ce nu ar alege dacă ar intra singuri într-un magazin. Pentru că, aşa cum mi s-a spus, riscul de a fi prea bine îmbrăcat nu există şi dacă există, el e oricum neglijabil.
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici