Adrian Vascu, pastila de autenticitate: În fiecare dintre noi «zace» un giuvaer
Traversăm o perioadă dinamică, permanent provocatoare la nou și la oportunități, la reguli și modele în continuă schimbare, în care așezăm și reașezăm în balanță global vs local, modern vs tradițional, binele general vs binele individual etc.
În această intensă căutare și reașezare însă, care mai este locul și rostul autenticității? Este autenticitatea o virtute sau un ”defect”, e oportun să te comporți și să trăiești exact așa cum simți, după propriile principii și valori, nu pentru a-i impresiona pe alții? E mai bine să nu cedezi conveniențelor sau să te aliniezi (de bunăvoie sau forțat de împrejurări) mulțimii?
Rostul autenticității?!… Este esențial pentru a „naviga” prin aceste vremuri, crede cu tărie Adrian Vascu. Avalanșa informațională este infernală, explică el, iar pericolele de a împrumuta părerile altora sunt la fiecare pas. Așa că soluția este: ”de a merge înainte pe drumul tău, niciodată să copiezi ce au făcut alții. Să mergi pe drumul tău – de aceea se numește «al tău». Amprentele noastre sunt unice. La fel este și drumul nostru. Unic. Autenticitatea este o datorie față de noi înșine. Este cea mai grea cale de a ne parcurge drumul, dar este singura «autentică»”.
A XII-a Poruncă… Fii autentic!
Cu o îndelungată experiență în domeniul evaluării bunurilor, ce se întinde pe aproape trei decenii, Adrian Vascu este în prezent Senior Partner la Veridio.
Inițial format ca inginer, apoi economist – doctor în economie, Adrian Vascu a fost președinte al ANEVAR – Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România, precum și membru în Boardul TEGoVA – Grupul European al Asociațiilor de Evaluatori. Are numeroase articole publicate, fiind și autorul/coautorul mai multor cărți de specialitate. Este implicat în predarea cursurilor de formare și pregătire profesională, atât la nivelul ANEVAR cât și în mediul universitar.
A cochetat și cu muzica. În 2016, a imprimat un album cu melodii vechi, intitulat: „A XI-a Poruncă…..Zâmbește!”, iar în 2021, a fondat alături de Teo Boar, Vlady Cnejevici și Dorin Andone “TVA – Trupa cu valoare adăugată”, care are deja primul album – “Mă întoarce timpul”. Dar aceasta este o altă poveste. Cert este că sub lumina reflectoarelor se simte ca peștele în apă, așa că, din 2017 prezintă la Digi 24 o pastilă economică intitulată ”Veridice”. Are, de asemenea, și un blog, vascu.ro, pe care publică articole de specialitate dar și toate ”gândurile” sale despre cele mai importante subiecte ale momentului. De curând a lansat și un proiect video, “Veridice din evaluare”, care se găsește pe paginile sale de socializare. Cam tot ce ține de activitatea sa se află în aplicația Adrian Vascu (AVA) din Google Play și App Store.
”Manifestarea originalității fiecăruia dintre noi e un «must» al vieții. Din păcate, sistemul de educație autohton nu ne-a învățat asta. Nu ne-a învățat să manifestăm ce este unic în noi, să ne găsim vocația și apoi să o șlefuim. În fiecare dintre noi «zace» un giuvaer. Este nevoie însă de un bijutier să îl facă să strălucească. În același timp, mă fascinează metamorfoza de la omidă la fluture. Sau, altfel spus, de la banalul comun la autenticul veritabil”, începe Adrian Vascu incursiunea în profundul, valorile, spiritul și experiențele autenticității, sub toate înțelesurile ei – calitate umană, concept ori comportament.
A fi sau a nu fi!
Expert în evaluări – în tot ce are o valoare exprimabilă într-o unitate monetară – l-am provocat pe Adrian să lase o secundă banii și bunurile materiale deoparte și, într-o unitate istorică, etică, morală, socială să evalueze, în contextul actual, valoarea autenticității.
Este simplu de evaluat, a răspuns imediat invitatul meu, pentru că, a fost categoric: Autenticitatea este incomensurabilă: ”Nu tot ce este valoros are și valoare. Vezi aerul. De aceea, pentru că nu avem de gând să ne tranzacționăm autenticitatea, nu ne concentrăm să îi atașăm un atribut valoric. Evaluarea se mută în zona nevoii noastre de a fi noi. Dacă am putea să punem gaj pe autenticitate, poate am lua credite și banca ne-ar cere să stabilim valoarea gajului. Dar nu putem. Autenticitatea nu este transferabilă. Toți o avem. Strălucește mai tare sau mai puțin tare, influențată fiind – această putere de a lumina – de mai mulți factori. Să fii autentic nu trebuie să fie un scop în sine. Trebuie să fie o consecință a manifestării care vine din interior”.
Se spune că valoarea este creată în mintea participanților la piață. Autenticitatea însă se vede, se remarcă, subliniază Adrian. De aceea, continuă el, concentrarea nu trebuie să fie pe ce ar trebui făcut să vadă alții: pe ce mai postăm, ce imagini din ce unghiuri, cum putem atrage, cum putem păcăli. Altfel spus, cum putem arăta că suntem ceea ce știm că, de fapt, nu suntem. Și vedem mereu în jurul nostru aceste fake-uri de autenticitate. Concentrarea este (trebuie să fie!) pe cine suntem.
Și nivelurile de autenticitate sunt și ele diferite, punctează Adrian: ”Dacă suntem noi bine cu noi și nu mai avem nevoie de a «cerși» aplauze și like-uri, înseamnă că am ajuns la un nivel în care autenticitatea emană autentic din noi și nu este o rezultantă a unei acțiuni de a o manifesta public cu orice preț”.
Judecăți. Iluzii. Imparțialitate
Totuși, în fiecare zi, fiecare dintre noi îndeplinește mai multe roluri, în lumea reală dar și în cea virtuală. Așadar, în aceste vremuri în care informația circulă mai repede decât gândul, scala de valori este atât de discutabilă, succesul are diferite izvoare/înțelesuri/sensuri, iar a judeca sau emite judecăți a devenit parcă sport național, este demn/riscant/dificil să fii autentic?, l-am întrebat de pe invitatul meu.
Depinde ce „public” cauți, crede el: ”Dacă vrei ca alții să te vadă așa cum vrei tu, este riscant să fii autentic, pentru că oamenii sunt diferiți și văd aceleași lucruri în mod diferit. Nu există consens. Există opinii sau chiar judecăți. Poate prea multe judecăți. Postura cea mai des întâlnită este cea în care oamenii îi «judecă» pe ceilalți. Și pun sentințe. Dar toate acestea nu după un cod universal de legi, ci după experiența, gândirea, educația, stilul și interesul propriu. Este o formă de autoprotecție, de a-ți găsi o postură în care să îi fii superior semenului tău. Și pentru asta, mulți oameni sunt dispuși să facă orice. Caută să se asigure că ce spun alții despre ei este de bine. Și asta este o mare iluzie”.
Prin urmare, ce este cel mai puțin riscant este să fii autentic, atenționează Adrian. Să fii tu. Așa cum ești, mai ales că și succesul este de multe ori o țintă iluzorie – pentru că are un preț, de multe ori, extrem de ridicat. Însă, confirmă el, este o mare și directă legătură între succes și autenticitate: ”Dacă vrei să ai succes, trebuie să fii autentic. Este o garanție a succesului consistent și pe termen lung. Lumea superficială aplaudă succesele temporare, deși știe bine că sunt așa. Dar e mai simplu. O fac mai ales aplaudacii, pentru că știu că urmează căderea, deci o altă satisfacție ascunsă a oamenilor mici – aceea de a se bucura de răul altora. Autenticul nu este aplaudat «din prima». Pe termen lung însă, nu poate fi neglijat. Și doar pentru simplul fapt că celui care își manifestă autenticitatea nu îi pasă de părerile subiective ale oamenilor. Doar își îndeplinește menirea, își trăiește potențialul, transformat în realitate”.
Hârtia de turnesol
Și organizațiile sunt în plin proces de schimbare. Provocările, incertitudinile, emoțiile acumulate în ultimii ani și-au pus amprenta asupra echipelor, comportamentelor și rutinelor, a modelelor de lucru dar și de conducere. Se vorbește mult în ultima vreme despre faptul că în mediul de business se (re)conturează un nou stil de conducere – leadershipul autentic – și un nou portret de lider – liderul autentic. Este însă această reconturare o schimbare autentică sau doar un răspuns la multitudinea de stimuli externi? De exemplu, dacă ai fost ”construit” și ani la rând ai promovat un stil de leadership autoritar, concentrat pe rezultate/control/profit, iar acum ești în situația de a-ți schimba prioritățile, de a așeza oamenii pe primul loc, ești autentic sau silit de împrejurări? Altfel spus, se poate ”învăța”, educa autenticitatea?
Autenticitatea în leadership este ca hârtia de turnesol, susține Adrian Vascu, așa cum spuneam mai sus, specialist cu vastă experiență în lumea de business. Nu poți clama că ești autentic, să ceri autenticitate și să enunți principii, dacă tu nu te manifești în acest fel: ”Cerințele pentru lideri au evoluat foarte mult în timp. Au apărut multe cărți și multe școli de leadership. Eu rămân la părerea că, pentru a fi lider trebuie să te naști cu pilonii de bază și că te poți desăvârși prin educație. Doar educația, nu va putea transforma un lider netalentat într-unul autentic. A te comporta într-un anume fel că așa scrie în carte nu e același lucru cu a te comporta «ca la carte». Iar aici cartea ești tu. Liderul e o carte deschisă. O carte deschisă cu fake-uri și minciuni este neurmată până la capăt. Va rămâne lider cel a cărui carte va rămâne deschisă pentru oamenii care aleg să stea în preajma sa”.
De aceea, crede cu tărie Adrian, liderii trebuie să fie concentrați pe oameni. Pentru că și ei sunt oameni. Dacă nu iubesc oamenii și pot să își desfășoare activitatea cu roboți, să fie autentici și să lucreze cu roboți. Dar să nu transforme oamenii în roboți. Pentru că, susține el categoric, ”noi, oamenii, priviți fără învelișul nostru social, suntem cu toții egali. Fiecare cu problemele, grijile, bucuriile și ecosistemul propriu. Sufletul, lumina din noi, e aceeași indiferent că suntem șefi sau subalterni, bogați sau săraci, că trăim în triburile din Etiopia sau în metropolele occidentale. Un lider nu poate știrbi demnitatea unui om. Nu o poate atinge. Pentru că omul cu demnitatea atinsă nu va ajuta niciodată organizația pentru care lucrează. Își va lua salariul și va căuta prima ocazie să plece!”.
Este încredințat, așadar, că o concentrare pe oameni va aduce și rezultate, dar și că o concentrare doar pe rezultate, va îndepărta oamenii. ”Dacă nu e nevoie de oameni în organizație, atunci concentrarea pe rezultate are sens. Dar dacă rezultatele nu pot fi obținute fără oameni, atunci concentrarea pe un sens al oamenilor este obligatorie”.
Categoric, în viitor, mai spune Adrian, ce se va putea face cu inteligență artificială se va face cu inteligență artificială. Și nu peste multă vreme! Ce va trebui însă făcut cu oameni, va necesita organizații care pun oamenii în prim-planul liderilor: ”În primul rând, ei, liderii, ca oameni, să fie autentici. Și apoi să aibă în vedere că și oamenii au dreptul să se manifeste la fel și să-și dorească să fie autentici la rândul lor. Dacă autenticitatea lor se manifestă prin a sta în aceeași organizație cu liderul, sunt premise clare pentru succes – atât individual, cât și colectiv. Dacă locul omului nu este acolo unde se află, atunci trebuie să recunoască faptul că are nevoie de o schimbare”.
Iar schimbarea trebuie să fie cât mai urgentă, recomandă invitatul meu. Pentru că, explică el, o organizație în care liderii dau vina pe oameni și oamenii dau vina pe lideri e clar că nu este una sănătoasă și că nici oamenii, nici liderii nu sunt la locul potrivit: ”Și nu e nimic greșit să cauți să ajungi la locul tău potrivit. Acolo unde, când vei ajunge, nu vei mai considera că muncești vreo clipă din viața ta, ci că evoluezi spre maximul tău potențial. Spre cea mai bună versiune a ta”.
Năzuința veridică
O organizație sănătoasă însă are la bază relații sănătoase. Iar relațiile sănătoase, din punctul lui de vedere, sunt atunci când:
(1) tu mă accepți pe mine așa cum sunt și eu te accept pe tine așa cum ești;
(2) nu trebuie să se prefacă niciunul că este altceva, doar pentru a face pe plac celuilalt sau celorlalți.
Dacă acest lucru se întâmplă, fiecare își va ajusta atitudinea în mod natural și consistent, fără să fie afectată niciuna dintre cele două reguli de mai sus. Iar relația va evolua extrem de sănătos, dă asigurări Adrian Vascu, atrăgând totodată atenția că, de fapt, exact nerespectarea acestor două reguli face ca în zilele de astăzi foarte puține relații interumane să fie sănătoase: ”În contextul liderilor, eu cred că viitorul leadershipului modern nu va mai permite nimănui să fie un adevărat lider dacă acesta, ca om, nu își va manifesta propria autenticitate. Așadar, năzuința veridică nu este să devii un «lider autentic» ci «să fii lider, după ce ai devenit un om autentic»”.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 284
Pentru abonare, click aici