Cât de utile sunt rețele de socializare pentru promovare
Ediţia 2014 a studiului analizează răspunsurile a 209 reprezentanţi ai unor companii din 12 industrii din România cu privire la modul în care acestea abordează marketing-ul prin intermediul reţelelor de socializare şi impactul pe care acest tip de marketing îl are în prezent în activitatea lor.
Reţeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creştere dintre reţelele analizate (+21 puncte procentuale) în utilizarea de către companiile româneşti respondente pentru promovarea produselor şi serviciilor oferite. Facebook îşi conservă supremaţia, cu 93% rată de utilizare în 2014 faţă de 95% în 2013. Cea mai mare scădere o înregistrează site-ul de video sharing al Google: YouTube a scăzut cu 14 puncte procentuale în 2014 în interesul companiilor, până la 29% rată de utilizare.
Peste 70% dintre companiile româneşti nu au văzut potenţialul promovării pe reţelele sociale înainte de anul 2011. Întrebaţi de cât timp au început să integreze reţelele sociale în funcţia de marketing a companiei, oamenii de afaceri şi directorii de marketing şi comunicare respondenţi au bifat în măsură cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani.
Petrecem mai puțin timp pe rețele
Timpul alocat comunicării pe reţelele sociale înregistrează o tendinţă de scădere faţă de ediţia 2013 a studiului. Dacă intervalul de 1-5 ore îşi păstrează acelaşi procentaj de respondenţi (54%), numărul celor care folosesc reţelele sociale mai mult de 20 ore pe săptămână este în scădere, aceşti respondenţi intrând acum în intervalul 6-20 de ore dedicate săptămânal prezenţei companiei în reţelele sociale.
Frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut şi ea. În 2014 numai 41% din respondenți spun că utilizează social media zilnic, cu 8% mai puțin decât in 2013. Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile de la 15% în 2013 la 23% în 2014, de asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni se păstrează și ea la 9%.
Totuşi, 72% dintre respondenți spun că utilizarea social media va crește şi doar 1% consideră că utilizarea rețelelor sociale se va reduce în cazul companiilor lor.
În top 3 în funcție de tipul de conținut oferit followerilor sunt: informațiile despre produsele și serviciile companiei (77%), (69%), informațiile despre companie – istoria companiei, testimoniale ale clienților existenți, evenimente – și informații despre campanii, promoții, vânzare directă sau indirectă (62%).
Investiții în promovarea prin rețelele de socializare
În 2014, 70% dintre companiile din România sunt total de acord și de acord cu privire la eficiența marketing-ului în cadrul rețelelor de socializare, în scădere de la 83% câte au fost de aceeași părere în 2013. De asemenea, crește și ponderea celor indeciși de la 17% în 2013 la 24% în 2014, ca și procentele celor în dezacord de la 0% în 2013 la 6% în 2014.
Atât în 2013 cât și în 2014 tendința generală privind domeniile în care sunt folosite rețelele de socializare în cadrul companiilor din România se menține, utilizarea preponderentă fiind în marketing și comunicare. Creșteri de 3-5% se remarcă în recrutare, relații cu clienții și cercetare a nevoilor acestora. Scăderile sunt pe zona de networking (-2%) și analiză competitivă (-6%).
42% dintre companiile din România au investit sub 1000 de EUR în promovarea prin intermediul rețelelor sociale în ultimul an, 15% au investit între 1000 și 3000 de EUR pentru același demers, în timp ce 23% au investit mai mult de 3000 de EUR pentru promovarea în social media. Un procent important (20%) dintre respondenți au afirmat că nu știu cât au investit companiile lor în promovarea companiilor lor prin social media în ultimul an.