Cât pierde o companie dacă un angajat lipseşte de la serviciu
Rata absenteismului în România, adică proporţia zilelor de absenţă în totalul zilelor lucrătoare dintr-un an, a fost de 2,2% în 2015, potrivit studiului PwC Saratoga, în uşoară scădere faţă de 2014 (2,4%).
Aceasta s-a tradus într-un cost de 703 Euro pe angajat, la nivelul pieţei generale.
Costul absenteismului este mai scăzut în retail (440 Euro pe an per angajat) şi mai mare în sectorul farmaceutic (1.132 Euro per angajat), proporţional cu remuneraţia medie a angajaţilor din fiecare sector. Indicatorul se referă la absenţele nemotivate şi la cele din motive medicale.
"Absenteismul continuă să genereze costuri semnificative pentru organizaţii. În acest context, devine din ce in ce mai importantă explorarea de către angajatori a cauzelor acestuia, prin practici specifice de resurse umane (de exemplu, prin studii periodice de satisfacţie a angajatilor), precum şi prin dezvoltarea de programe ţinite de combatere a absenteismului (de exemplu, programe de motivare sau programe care vizează starea de sănătate a angajaţilor", a declarat Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de Servicii de Consultanţă în Resurse Umane, PwC România.
În ce priveşte rentabilitatea capitalului uman (exprimată prin numărul de unităţi monetare generate de un angajat pentru fiecare unitate monetară investită de companie în remunerația sa) se menţine la acelaşi nivel cu cel din anul precedent (1,30).
Studiul reflectă însă o creştere a rentabilităţii în sectoarele retail şi producţie industrială, pe fondul creşterii veniturilor companiilor. La polul opus, sectoarele Bancar şi Farmaceutic s-au confruntat cu o scădere a rentabilităţii forţei de muncă, pe fondul unei creşteri mai accelerate a costurilor în raport cu veniturile, potrivit companiei PWC.
În acelaşi studiu se arată că sumele cheltuite de firme pe programe destinate instruirii angajatilor au crescut deşi numărul de ore alocate a rămas constant, la 17 – 18 ore/angajat, pe an.
Consultanţii în resurse umane spun că asistăm la o regândire a programelor de training şi dezvoltare, companiile preferând să investească în programe mai scumpe, dar cu o rentabilitate mai mare pe termen lung.
"Încep să se folosească tot mai mult programe de tip „train the trainer”, care presupun pregătirea angajaţilor proprii, pentru livrarea ulterioară a trainingurilor în organizaţie. De asemenea, am observat o orientare tot mai accentuată către programe de dezvoltare profesională şi personală (de tipul coaching sau mentoring), care presupun, de cele mai multe ori, costuri mai mari comparativ cu programele clasice de training” a precizat Nicoleta Dumitru, Manager, Servicii de Consultanţă în Resurse Umane, PwC România.
Studiul PwC Saratoga Romania 2015 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai capitalului uman pe baza datelor colectate de la 64 de companii participante din cinci sectoare economice (industria farmaceuticã, producţie industrială, retail, bănci şi leasing financiar).