Consumatorii romani si greci, cei mai afectati de criza economica
Produsul intern brut a scazut in Grecia cu 4,2%, iar in Romania cu 1,9%. In consecinta, asteptarile economice ale consumatorilor au fost tot negative: romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci. Guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, deoarece ei au primit ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Banca Centrala Europeana si UE, arata analiza GfK.
Pentru anul 2011, cercetatorii se asteapta ca pentru gospodariile private cheltuielile sa creasca cu un procent semnificativ de 1,5% si, prin urmare, sa aduca o contributie semnificativa la cresterea economica. Cel mia mare optimism se inregistreaza in randul consumatorilor germani.
Optimismul germanilor privind consumul a crescut si mai mult la inceputul anului 2011. Tendinta de a cumpara a urcat in ianuarie la cel mai inalt nivel din decembrie 2006 si pana acum, in ciuda asteptarilor privind recenta crestere a preturilor. Perspectivele pozitive pe piata fortei de munca imbunatatesc si mai mult increderea consumatorilor.
GfK Euro Climate este un studiu realizat lunar in toate cele 27 de tari ale Uniunii Europene pe un esantion total de 39.900 de persoane si urmareste perspectivele populatiei asupra veniturilor familiei, a situatiei economice generale sau a inflatiei, precum si disponibilitatea de a cumpara sau de a economisi.