Creşterea performanţei prin inovaţie
Definită în termeni de norme, valori şi aşteptări după care se conduc oamenii într-o organizaţie, cultura este în mod obişnuit descrisă ca „how things are done around here”. În cadrul multor organizaţii, inovaţia îşi face apariţia prin declaraţii menite să schimbe lumea, dar sfârşeşte prin abandon.
Admiţând că inovarea înseamnă a genera valoare din idei, rezultând un mod diferit de a acţiona şi de a produce lucruri mai bune (produse, servicii, procese), cred că ideile sunt elementele vitale dezvoltării oricărei inovaţii. Dacă definim ideile în zona de business ca vitaminele ce întăresc un organism, făcându-i posibilă funcţionarea, propun interpretarea conceptului de inovare prin comparaţia cu sportul de performanţă.
Pentru a fi eficientă, inovaţia este un efort de echipă. Orice echipă sportivă care-şi propune performanţa trebuie să fie în formă. Administrarea vitaminelor trebuie dublată de: echipament adecvat, pregătire tehnică şi un mediu care să susţină performanţa. Ca manager, imaginaţi-vă că vă aflaţi în postura de antrenor al organizaţiei şi urmăriţi ca echipa pe care o conduceţi să fie campioană la disciplina sportivă (a citi industria) în care sunteţi implicat.
Ca antrenor, va trebui să vă faceţi echipa conştientă de potenţialul de a deveni campioni şi să responsabilizaţi fiecare membru pentru atingerea acestuia. Trebuie să stimulaţi abilităţile latente ale echipei şi să-i încurajaţi pofta de succes. Dar, aşa cum se întâmplă de multe ori în echipele sportive, totul începe cu entuziasmul de a deveni următorii campioni naţionali/mondiali şi se sfârşeste prin pierderea focusului asupra scopului fixat, pe măsură ce timpul trece şi obstacolele apar.
Ca să rămână unită, concentrată şi capabilă să înfrunte dinamica jocului competitiv, echipa trebuie să îşi urmeze drumul spre succes printr-o dietă care să-i asigure mobilitatea şi energia în acelaşi mod în care ideile le asigură pentru o companie. De asemenea, ar trebui adăugate training-uri specifice care să permită o continuă actualizare a know-how-ului, tactici creative care să reproiecteze modelele de joc existente şi mai presus de toate, un mediu care să cultive o atitudine de câştigător.
Atitudinea de campioni a membrilor unei echipe este rezultatul unor influenţe multiple: abilităţile antrenorului, nivelul celui mai performant jucător, palmaresul victoriilor, obiectivele stabilite, gradul de comunicare, întâlnirile informale, spiritul de echipă şi alte componente ce ţin de blazonul clubului, toate acestea fiind reprezentate de cultura organizaţională în mediului de afaceri.
Pentru a identifica şi implementa în mod proactiv abordări inovatoare în teren şi a modela un spirit de echipă deschis spre creativitate în joc, antrenorii trebuie:
- Să încurajeze creativitatea, ca parte a rolului fiecărui jucător.
- Să capteze ideile echipei atunci când proiectează abordarea strategică (prin încurajarea intuiţiei şi socializării).
- Să menţină o mentalitate deschisă pentru colaborare şi să rămână aproape de suporteri – baza de clienţi din perspectiva de business – deoarece aceştia sunt cumpărătorii de bilete la meci şi principalii susţinători, ca să fie mai bine poziţionaţi şi capabili să-şi atingă rezultatul scontat al avantajului competitiv.
- Să cultive socializarea ideilor în interiorul echipei, dar şi la nivelul disciplinei sportive în cauză (a se citi: industrie), care, combinate, pot forma noi soluţii la indisponiblităţile echipei / deficienţele apărute în cadrul jocului, cum e şi cazul problemelor de business pentru o companie.
- Să fie promotorii unor procese intensive de învăţare; să contribuie semnificativ la input-ul din cadrul echipei prin cele mai noi metode de pregătire, să analizeze modelul de joc şi insight-ul campionilor, reflectate de expertiză, colectarea de informaţii din studii de caz şi modelele de succes în mediul de afaceri.
- Să schimbe abordarea tradiţională de a obţine succese uşoare împotriva unor competitori facili, către obiective ambiţioase, care propun înfruntarea campionilor şi îmbunătăţirea reală a jocului pentru a avea rezultate reflectate de testul dur al generării de valoare şi soluţii performante în mediul de afaceri.
- Să încurajeze o abordare bazată pe învăţarea din greşeli şi accelerarea jocului, la fel cum funcţionează inovarea iterativă în facilitarea socializării de idei, pentru a creşte viteza de dezvoltare a inovaţiei în business.
- Să capteze idei şi moduri de a gândi din surse cât mai diferite, pentru a creşte coeficientul de versatilitate al echipei şi a pentru a îmbogăţi ADN-ul organizaţiei.
- Să comunice cu jucătorii la un nivel personal şi să încurajeze luarea de acţiuni/măsuri pe cont propriu în faţa unei oportunităţi în teren, corespunzător riscurilor şi deciziilor luate de angajaţi şi acceptate de către cei care implementează schimbarea.
- Să implementeze un program diferit de evaluare şi selecţie a jucătorilor/angajaţilor prin utilizarea unor indicatori de selecţie şi performanţă diferiţi care să reflecte obiectivele strategice pe termen lung – de exemplu, campionii care fac diferenţa prin soluţiile de joc neconvenţionale/inovative cu rezultat pozitiv.
- Să recompenseze fiecare victorie/afacere încheiată ca urmare a oricărei contribuţii decisive/ inovatoare şi să o comunice jucătorilor/angajaţilor, astfel încât aceştia să înţeleagă impactul acesteia asupra echipei/companiei şi carierei lor.
Inovarea este vitală, transcende multe domenii de activitate şi dă naştere unor comparaţii neaşteptate. Ea îşi extrage limbajul şi generează soluţii din surse diverse. De aceea, atunci când vorbim despre inovaţie, vocabularul pe care îl folosim este de multe ori asemănător celui întâlnit în lumea sportului. Vorbim despre inovaţie şi sport în termeni de: concurenţă, jucători, viteză, performeri, creativitate, training, performanţă, echipă, team-leader etc.
Însă nu este numai o chestiune de limbaj utilizat, ci şi o chestiune de atitudine orientată către câştigarea titlului de campion, prin noi abordari, atât în sport, cât şi în business. De multe ori se vorbeşte de inovaţie ca valoare adaugată şi, totuşi, rareori inovaţia este adoptată şi transpusă în cultura organizaţională de către liderii echipei.
Esenţiale pentru creşterea economică şi competitivitate, acţiunile antrenorilor/managerilor de business trebuie să fie în acord cu intenţiile lor. Ei nu trebuie să conducă numai prin exemplu personal, ci să cultive şi un mediu sănătos pentru idei creative şi noi abordări de joc.
Constantin Măgdălina, Knowledge Management Market Enablement, EY România