Criza talentelor din România. Angajatorii, nemulţumiţi de forţa de muncă
Meseriile care ridică cele mai mari probleme sunt cele ale şoferilor, ale meseriaşilor calificaţi şi ale inginerilor, arată ultimul studiu Manpower cu privire la deficitul de talente. De asemenea, un alt domeniu în care angajatorii întâmpină dificultăți și în recrutarea managerilor, a personalului IT, a reprezentanților de vânzări, a personalului financiar-contabil, a managerilor de vânzări, a personalului pentru hoteluri și restaurante și a muncitorilor necalificați.
Cauza principală: lipsa hard-skill-urilor
Principala cauză a deficitului de talente este, în opinia a 48% dintre angajatori, lipsa competențelor profesionale specifice rolului (așa numitele hard-skills). Acest lucru se reflectă cel mai puternic în dificultatea cu care companiile reuşesc să ocupe corespunzător funcţiile de top management.
Totuşi, 17% dintre angajatori (față de 11% în 2014) invocă nepotrivirea dintre așteptările financiare ale candidaților și oferta salarială, iar 15% (în scădere față de 21% în 2014) spun că în spatele deficitului se ascunde lipsa de experiență. 14% remarcă o lipsă a abilităților interpersonale, de relaționare și comunicare (așa numitele soft skills), din care enumeră mai ales lipsa de profesionalism (7%), lacune de colaborare şi lucru în echipă (7%) şi probleme legate de atenţia la detalii, planificare şi organizare (5%).
După cum vă aşteptaţi, aceste probleme stringente de pe piaţa muncii se reflectă şi în rezultatele şi profitul companiilor. 23% dintre angajatori consideră ca impactul asupra eficienţei funcţionării companiei este ridicat, iar 42% constată un impact mediu, ambele procente fiind în creștere față de 2014 cu 4, respectiv 8 puncte procentuale.
„O bună parte din avantajul competitiv al României a fost, în ultimii ani, forța de muncă bine educată, calificată, creativă și flexibilă. Pe măsură ce aceste talente încep să lipsească, sau să fie din ce în ce mai greu de atras, este normal ca angajatorii să se îngrijoreze de o erodare a competitivității,” a explicat Valentin Petrof, directorul general al ManpowerGroup România.
Învăţăm din greşeli
Totuşi, se pare că angajatorii au reuşit să înveţe ceva din problemele din trecut. Spre deosebire de 2014, când aproape un sfert (23%) nu aveau o strategie de răspuns la această problemă, în 2015 doar 8% nu urmăresc o strategie de răspuns. Angajatorii care şi-au formulat şi implementează asemenea strategii se concentrează prioritar asupra practicilor de personal (66%, faţă de 61% în 2014), cea mai frecvent întâlnită fiind formarea şi dezvoltarea suplimentară a angajaţilor existenţi (45%).
„Acțiunile întreprinse de angajatorii din România arată că aceștia conștientizează importanța talentelor pentru rezultatele organizației și recurg atât la soluții interne (formare și dezvoltare) cât și la soluții sistemice (parteneriate educaționale), care să diminueze deficitul pe termen lung. Această prioritzare este de bun augur, deoarece deficitul de talente este o problemă persistentă, pe care vom continua să o resimțim și care necesită soluții noi,” a explicat Valentin Petrof.