Cum să-ți iei concediu o lună întreagă
Pentru mulţi americani pur şi simplu nu e posibil să aibă o vacanţă mai lungă, din cauza politicilor companiilor, care sunt foarte zgârcite în privinţa concediilor. (Când am avut primul meu job, imediat după absolvirea facultăţii, am avut dreptul la două săptămâni de concediu pe an, dar şi pe acelea a trebuit “să le câştig” în timp, aşa că, practic, nu am putut să îmi iau liber nici o zi în tot anul).
Pentru alţii – cei care lucrează pentru angajatori mai generoşi, care au multă vechime în muncă şi care şi-au păstrat multe zile de concediu, sau pentru antreprenorii care decid singuri când să-şi ia liber – ezitarea de a-şi lua un concediu mai lung vine din altă parte, e provocată de factori personali. Ei se întreabă: Ce o să se întâmple cu afacerea mea cât sunt plecat? Nu cumva o să mi se răcească relaţiile cu clienţii? Dacă se întâmplă ceva la firmă şi apare o situaţie urgentă, iar eu nu sunt acolo? Cum îmi pot permite să fiu plecat atâta timp?
Ei bine, acestea erau şi scuzele mele, precum şi motivul pentru care vacanţa cea mai lungă pe care mi-am luat-o încă de când am absolvit facultatea – adică în urmă cu peste zece ani – a durat numai 10 zile. Dar toamna trecută am schimbat totul şi am petrecut o lună întreagă călătorind în India cu prietena mea. Nu e nici un dubiu: ca să am “megavacanţa” asta, am făcut sacrificii şi a trebuit să fac multă planificare în avans. Dar mi-a oferit o oportunitate pe care puţini americani apucă să o trăiască: am văzut Mumbai-ul “la faţa locului”, începând de la sediile corporatiste aurite şi până la mahalalele oraşului, apoi am călătorit în partea mai puţin vizitată a Indiei: sudul ţării. De fapt, experienţa a fost atât de “cool”, că am de gând să o repet – şi poate că ar trebui şi tu să te gândeşti la aşa ceva. Uite ce am învăţat despre cum să faci ca să îţi iei liber o întreagă lună:
PLANIFICĂ-ŢI VACANŢA CU MULT TIMP ÎN AVANS
Atunci când majoritatea oamenilor spun că a-ţi lua un concediu de o lună e un lucru care pare imposibil, ei spun adevărul: chiar nu este fezabil în viitorul apropiat. Ai prea multe angajamente la serviciu şi mai ai şi alte obligaţii de îndeplinit. Dar toate acestea se dau la o parte dacă într-adevăr îţi planifici concediul cu mult timp în avans. Mi-am anunţat clienţii cu un an înainte că îmi voi lua o lună liberăîn toamna anului 2011 – deci la o dată atât de îndepărtată, că probabil nici nu li s-a părut ceva real. La vremea când se apropia luna septembrie, clienţii mei cam tresăreau la gândul că în curând voi fi plecată – dar deja fuseseră de acord cu ideea, iar eu “m-am dat peste cap” ca să termin tot ce aveam de făcut pentru ei înainte de a pleca.
Va trebui să te gândeşti ce şi cum faci cu obligaţiile de la serviciu (poate cineva să se ocupe, în locul tău, de ce e mai important?), cu prezenţa pe reţelele sociale (eu am programat o lună întreagă de tweet-uri pe Hootsuite, ca să “mă acopere” cât sunt plecată), precum şi să găseşti pe cineva care să aibă grijă de locuinţa ta şi de animalele de casă (eu am găsit, prin social media, un meteorolog pensionat din Virginia care vroia să exploreze New England-ul, unde locuiesc eu, şi care s-a oferit să stea la mine acasă).
DECIDE CÂT DE CONTACTABIL VREI SĂ FII. Este o întrebare de importanţă crucială, la care trebuie să îţi răspunzi din timp. Vacanţa nu mai e cine ştie ce vacanţă dacă clienţii “te bâzâie” în fiecare zi – numai că trebuie să te gândeşti cât de departe vrei să mergi în cealaltă direcţie, în care extrema este să nu mai poţi fi contactat deloc până te întorci. Vrei să îţi verifici emailul si voice-mailul cât eşti în concediu? Uneori e o chestiune de logistică: mobilul meu a funcţionat bine aproape oriunde m-am aflat în India, dar ia-ţi gândul de la aşa ceva dacă ai de gând să pleci în drumeţie prin zona Amazonului. Eu i-am avertizat pe clienţii mei că va fi o perioadă în care nu voi putea fi contactată prin email sau pe telefonul mobil, dar în cele din urmă am ajuns să îmi verific emailul cam la fiecare patru-cinci zile, în funcţie de cât de uşor puteam accesa sau nu Internetul la hotelurile în care ne-am cazat.
O SĂ PIERZI BANI – OBIŞNUIEŞTE-TE CU GÂNDUL
Aceasta e probabil partea cea mai dureroasă. Toată lumea ştie că e scump să călătoreşti, mai ales când pleci din ţară. Numai biletul de avion până în India costă peste 1.000 de dolari. Dar, având în vedere psihologia umană şi aversiunea noastră înnăscută la orice înseamnă pierdere, partea cu adevărat dură ţine de veniturile pe care le pierzi cât eşti în vacanţă.
În toamna aceea, eu lucram cu doi clienţi care plătiseră în avans, pe sistem retainer; numai că, luându-mi o lună liberă, a trebuit să renunţ, ridicând din umeri, la 20.000 de dolari care altfel ar fi intrat în buzunarul meu. O prezentare pe care ar fi urmat să o ţin în New York mi-ar mai fi adus câteva mii de dolari; a trebuit să “o pasez” colegilor. Numai că, dacă te-ai gândi numai la bani, hai să recunoaştem: nu ai pleca niciodată nicăieri, pentru că e mult mai eficient din punctul de vedere al cheltuielilor să stai acasă şi să lucrezi. E o pilulă amară dar, dacă crezi cu adevarat că viaţa e făcută din experienţele prin care treci, va trebui să înghiţi pilula.
DĂ-ŢI VOIE SĂ TRĂIEŞTI “FĂRĂ PROGRAM” ŞI SĂ FACI NUMAI CE AI CHEF SĂ FACI
Mă gândeam că o să am timp, în decursul călătoriilor mele, să scriu o propunere de carte. Ei bine, nu s-a întâmplat. M-am gândit că aş putea să scriu câteva articole despre experienţele prin care trec şi pe care o să le postez pe blogul meu. Nici asta nu s-a întâmplat. De fapt, tot ce am fost în stare să fac a fost să intru din când în când pe Facebook.
Numai că în luna în care am călătorit atât de mult, am citit vreo zece cărţi despre istoria şi cultura Indiei, despre afaceri şi despre sociologie – aşa că am adunat “combustibil” pentru un întreg nou val de idei. La două zile după ce m-am întors în SUA, m-am aşezat şi am scris ceea ce s-a dovedit a fi cea mai populară postare pe blog pe care am făcut-o vreodată pentru hbr.org.
Adesea, inovaţia şi creativitatea nu urmează o cale lineară. S-ar putea să nu realizezi ceea ce ţi-ai propus în mod explicit – dar ceea ce vezi, citeşti şi afli pe drumul pe care-l parcurgi va ajunge, în cele din urmă, să facă din lumea ta o lume mai bogată şi mai frumoasă.
Dorie Clark este consultant în strategie şi a lucrat cu clienţi precum Google, Universitatea Yale şi National Park Service. Este autoarea cărţii ce va apărea pe piaţă în curând “Ce urmează?: Arta de a-ţi reinventa brandul personal”.