Farmexim: Primul jucător care a cucerit industria farma
1990. O perioadă de schimbări profunde, plină de incertitudini, dar și de posibilități. Noul peisaj economic românesc se contura cu o viteză uluitoare, chiar dacă antreprenori și companii navigau aproape haotic, printr-o mare de imprevizibil.
În mijlocul acelui haos însă, Ovidiu Buluc, a văzut o oportunitate și, cu mult curaj, a răspuns unei nevoi acute a românilor: accesul la medicamente. Așa s-a născut Farmexim, o afacere cu impactul unui „big bang” într-o industrie aflată în plin proces de tranziție de la un regim comunist centralizat la o economie de piață liberă. Privind în urmă, Farmexim nu a fost doar un business nou, ci un deschizător de drumuri, primul mare jucător local din industria farma – import și distribuție de medicamente.
Avantajul pionieratului
Poziția de pionierat a oferit Farmexim șansa unică de a modela. Pentru că, fără repere locale, compania și-a construit propriul model de business. La început, părea ușor, era o afacere de familie, lider de piață, însă, pe măsură ce concurența își făcea tot mai simțită prezența, drumul a devenit tot mai provocator. Așa că, 8 ani mai târziu, în 1998, Farmexim a făcut un nou pas strategic: s-a extins pe segmentul farmaciilor prin înființarea lanțului Help Net. Încă o mutare curajoasă, care nu doar i-a consolidat poziția pe piață, ci i-a și extins influența, atât pe segmentul de distribuție, cât și în retail.
Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Cu experiența multelor seisme ce zguduiau destul de des firava economie la începutul anilor ’90 și cu o criză financiară mondială în spate, fondatorul companiei, Ovidiu Buluc, știa deja că succesul nu înseamnă doar să rămâi pe val, ci să creezi permanent noi valuri. Așa că, începând din 2014, Farmexim a inițiat un amplu program de investiții logistice. Investiții care nu doar au optimizat procesele interne, dar au atras și atenția grupului german PHOENIX, un alt business de familie, lider european în servicii integrate de sănătate. În urma unei negocieri prelungite, în 2018, Farmexim și lanțul Help Net au fost achiziționate, marcând încă o etapă importantă în istoria companiei.
”Farmexim este primul mare jucător local important din distribuția de medicamente. Am intrat pe piață la începutul evoluției unei industrii, iar poziția de pionierat a avut multe avantaje, în sensul în care efectul pozitiv care a predominat a depins în mare măsură de capacitatea de a exploata oportunitățile primului venit, asociate cu intrarea timpurie pe piață. Modelele de business intrate mai târziu în peisajul economic românesc au adoptat din modelul nostru, iar apariția unor noi jucători a contribuit la consolidarea unei piețe tinere, cu potențial uriaș pentru mai târziu”, povestește Alina Lăudatu, Group Customers & Channels Director Farmexim & Help Net.
O moștenire de leadership
Transformarea Farmexim dintr-o afacere de familie într-o corporație a reprezentat nu doar un salt economic, ci și o evoluție culturală, deschizând calea către noi parteneriate și o infrastructură modernă. În 2021, a fost creată compania EL Pharma, parte a grupului, cu rolul de dezvoltare a serviciilor integrate și personalizate pentru partenerii din industria farmaceutică. Astăzi, PHOENIX ROMÂNIA este un puternic grup de companii, care combină know-how-ul european cu o misiune ambițioasă: consolidarea unui sistem de sănătate modern și eficient, compatibil cu standardele Uniunii Europene.
”Toate acțiunile noastre din cei 35 de ani de activitate au fost ghidate de nevoile pacienților și partenerilor noștri, indiferent unde s-au aflat de-a lungul lanțului de aprovizionare cu medicamente. Ne-am concentrat pe clienți și ne-am dorit să fim prima lor alegere. Operăm în mod eficient procese și operațiuni, răspundem tuturor nevoilor celor de lângă noi, dezvoltăm și oferim produse și servicii personalizate și facem ca asistența medicală să fie ușor accesibilă și, în final, să creăm valoare prin tot ceea ce facem”, afirmă Alina Lăudatu.
Astfel, Farmexim nu este doar o poveste de succes antreprenorial, ci este și o lecție despre curaj, viziune și adaptabilitate. De la primele zile, când era o simplă afacere de familie, până astăzi, ca parte a unui gigant european, compania a demonstrat că pionieratul nu înseamnă doar să deschizi drumuri, ci și să le consolidezi pentru cei care vin din urmă.
Navigarea prin crize
De-a lungul celor 35 de ani de activitate, Farmexim, ca, de altfel, toată industria, a traversat multe provocări. Însă, în ciuda a tot și toate, compania a reușit nu doar să reziste, ci să se și adapteze, devenind un pilon solid în industria farma din România. Cum? Printr-o abordare bazată pe valori clare și principii fundamentale, care i-au ghidat fiecare pas, indiferent de dificultățile întâmpinate.
De folos a fost și că, încă de la începuturile sale, compania a înțeles că succesul înseamnă angajamentul față de client, nu doar prin eficiență operațională, ci și prin cultivarea unui mediu de colaborare deschis, bazat pe încredere și împărtășirea celor mai bune practici. „Pentru noi, misiunea și viziunea sunt asumate, ne reprezintă și ne reamintesc că munca noastră este specială, contribuind la sănătatea a milioane de oameni. Declarația noastră de misiune trasează ce facem, comportamentele noastre definesc cum facem, iar viziunea noastră ne ghidează spre unde mergem”, punctează Alina Lăudatu, subliniind că, asemenea unui fir roșu, misiunea Noi livrăm sănătate a fost mereu acolo, nu doar ca un slogan, ci ca un angajament profund față de oameni.
Aceste valori au fost păstrate și în momentul integrării în PHOENIX Group, un concern paneuropean care, încă de la înființare, a avut același principiu: livrarea de sănătate la nivel global. „Am crescut și am evoluat, dar nu am pierdut niciodată din vedere ceea ce ne-a adus până aici: misiunea de a contribui la sănătatea oamenilor. Și, mai important, indiferent de contextul economic sau social, de schimbări legislative, de provocări, am învățat să transformăm aceste valori în principii directoare menite să ne ajute să navigăm în situații mai complicate sau care să ne ajute să modelăm în mod evident cultura organizațională. Iar ca organizație, ne-am străduit să aducem valoare în comunitate, dar și în industria în care activăm, construind pentru viitor și concentrându-ne pe starea de bine a semenilor noștri”, a mai spus Alina Lăudatu.
35 de ani de provocări și realizări
În acești 35 de ani, industria farmaceutică a devenit, fără îndoială, una dintre cele mai competitive, fiecare nou jucător intrat pe piață ridicând și mai mult nivelul concurenței. Marile companii s-au ”duelat” nu doar pe segmentul producției de medicamente, ci și în domeniul cercetării și dezvoltării. În plus, reglementările tot mai stricte au impus permanent provocări în distribuția produselor farmaceutice.
Însă, la Farmexim, aceste provocări nu au fost percepute ca obstacole, ci ca oportunități de a-și demonstra valoarea și responsabilitatea față de comunitate. O viziune ce a fost cu atât mai clară în momentele critice, precum pandemia.
În fața acestei crizei, Farmexim a reacționat rapid. Măsurile de prevenire și siguranță pentru angajați și parteneri au fost puse în aplicare imediat, iar compania a reușit să își protejeze infrastructura și activitatea. Cea mai mare provocare a fost cererea crescută pentru produse farmaceutice adaptate nevoilor pandemiei. Farmexim a reușit să își ajusteze rapid procesele, să optimizeze stocurile și să răspundă prompt la noile cerințe ale pieței.
Pandemia a accelerat și tranziția către comerțul online, iar compania a fost pregătită să răspundă și acestui nou comportament al consumatorilor. Automatizările implementate în centrele sale logistice au adus un plus de eficiență și productivitate, iar fluxurile de lucru au fost adaptate pentru a gestiona volumul crescut de comenzi.
Dar, subliniază Alina Lăudatu, ceea ce a marcat această perioadă dificilă a fost, fără îndoială, responsabilitatea pe care Farmexim și-a asumat-o față de pacienți și față de întreaga comunitate.
”De-a lungul acestei călătorii de peste 35 de ani, nu ne-am schimbat niciodată atenția de la continuitatea activității și am știut întotdeauna cum să răspundem la cele mai emergente și provocatoare situații. Am continuat să investim, atât în infrastructura fizică (depozite și flotă), cât și în infrastructura tehnologică și software pentru retail și pharma services”, a evidențiat Alina Lăudatu.
Q&A: Revoluția 4.0. Cum transformă Inteligența Artificială industria farma
În ultimii ani, inteligența artificială (AI) s-a dovedit a fi mai mult decât o inovație tehnologică – a devenit o forță transformatoare în multe domenii. Integrarea acesteia în sistemul farmaceutic deschide noi orizonturi, oferind șansa de a revoluționa descoperirea medicamentelor, de a îmbunătăți sistemele de administrare și, poate cel mai important, de a aduce o îngrijire personalizată și mai aproape de nevoile fiecărui pacient. Cum va transforma Inteligența Artificială industria farma, discutăm în continuare cu Alina Lăudatu.
Cum a integrat Farmexim tehnologiile specifice Revoluției 4.0 în procesele sale? Ce impact au avut toate acestea asupra oamenilor și businessului?
A patra revoluție industrială schimbă modul în care este înțeleasă sănătatea, transformând metodele de tratament și diagnostic, precum și relația dintre profesioniștii din domeniul sănătății și pacienți, modificând gestionarea și organizarea sistemelor de sănătate.
Astăzi, constatăm că oamenii trăiesc mai mult datorită investițiilor făcute în cerecetarea bolilor infecțioase, a terapiilor pentru bolile netransmisibile și a unei cunoașteri mai bune a modului de gestionare a afecțiunilor cronice.
Domeniul asistenței medicale este plin de tehnologii emergente precum inteligența artificială, platforme de date reale și instrumente digitale. Cu toate acestea, există încă mari diferențe în ceea ce privește accesul la terapii, ceea ce afectează calitatea îngrijirilor în prezent și, în viitor, va afecta progresele înregistrate în domeniul sănătății și al bunăstării.
Pentru a elimina aceste decalaje, trebuie să reexaminăm ecosistemul de sănătate și să determinăm ce componente sunt acum de bază (de exemplu, instrumentele digitale, utilizarea inteligenței artificiale).
În ciuda acestor investiții semnificative în tehnologie, mulți lideri din domeniul sănătății sunt îngrijorați că întregi comunități vor fi lăsate în urmă, dacă nu dispun de mijloace economice sau de infrastructura digitală adecvată. În esență, dezvoltarea inteligenței artificiale și a altor tehnologii ar putea crea un decalaj digital și mai mare, agravând și mai mult lacunele în materie de date și conducând la prejudecăți atunci când se aplică inteligența artificială pentru a obține informații.
Noi înțelegem care sunt serviciile care ne-ar putea optimiza operațiunile. Profităm cât de mult de ceea ce oferă tehnologia, gestionăm timpul inteligent și eficient, răspundem nevoilor unice ale pieței, oferind ceva nou și convingător. Ne îmbunătățim continuu procesele de lucru, continuăm să investim în tehnologie și punem accent mai departe pe oameni și pe competențe, evoluând odată cu lumea de lângă noi și având grijă să maximizăm sănătatea pentru toți.
Cum vedeți viitorul sectorului farmaceutic odată cu extinderea Revoluției 4.0?
AI va transforma dezvoltarea medicamentelor prin eficientizarea descoperirii, optimizarea sistemelor de administrare a medicamentelor și facilitarea îngrijirii personalizate. Acesta este viitorul. Cu toate acestea, integrarea sa în cercetarea farmaceutică introduce deja provocări de reglementare, cum ar fi validarea algoritmilor, transparența și gestionarea naturii evolutive a modelelor AI.
Industria farmaceutică va evolua, cu siguranță, pe noi paliere și cu precădere în zona 4.0, și fiecare contributor, din zona de distribuție, de retail sau de invovație, va sprijini inovația spre binele oamenilor, asigurându-ne în același timp că adoptă incluziunea cu scopul de a crește accesul la terapii și îngrijire pentru fiecare pacient.
Cum considerați că trebuie gestionat riscul de depersonalizare a relației cu clienții?
Tehnologia este un aliat valoros în domeniul medical de mulți ani, iar chatboturile de sănătate sunt în creștere și continuă să atragă investitori. În prezent, există o soluție chatbot pentru aproape fiecare industrie, inclusiv marketing, imobiliare, finanțe, guvern, interacțiuni B2B.
Intrarea tehnologiei informației în domeniul sănătății este de natură să facă practica medicală mai impersonală și mai puțin umană. Suntem cu toții conștienți de cazurile în care disponibilitatea tehnologiei poate duce la depersonalizarea asistenței medicale. Preocuparea că noile tehnologii ar putea interfera cu relația pacient-medic nu este nouă. De exemplu, în anii 1700, mulți medici se temeau că inventarea stetoscopului va depersonaliza asistența medicală, permițând medicului să asculte inima pacientului de la distanță, în loc să pună urechea pe pieptul pacientului.
Dorința pacienților de a se conecta emoțional, de a fi reasigurați și de a primi o îngrijire atentă prin ascultare, atingere, arată preocuparea lor spre un act medical personalizat.
Așa că trebuie să ne asigurăm că fiecare pacient primește îngrijirea potrivită, la momentul potrivit, în locul potrivit. Numeroase exemple din întreaga lume demonstrează acum că AI poate permite medicilor conectați să ofere cele mai bune îngrijiri bazate pe dovezi fiecărei persoane pe care o consultă.
Dacă dorim cu adevărat să oferim îngrijire personalizată și umanistă, o putem face. Relația umană, personală este foarte importantă și nu ne putem dispensa de ea. Tehnologia ne oferă posibilități din ce în ce mai largi pentru tratament, însă nu va putea niciodată să înlocuiască o discuție caldă cu medicul sau farmacistul pe care îl cunoști.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 293