GFK: Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a depăşit 1,4 miliarde de euro în 2011
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată din România nu şi-a încetinit recuperarea, în ultimul trimestru al anului crescând cu 15.6% faţă de T4 2010. De la an la an piaţa a crescut cu 12.8%, însumând 1.4 miliarde de euro.
Trimestrul al patrulea a fost unul pozitiv pentru mai multe sectoare: două dintre ele au avut creşteri de peste 20% –echipamente de birou şi IT, şi alte două –electrocasnice mici şi telecom, s-au apropiat de aceeaşi cifră. Sectoarele foto, electronice şi electrocasnice mari au avut de asemenea un trimestru bun, înregistrând o creştere în jur de 10%. Însă, IT a fost marele câştigător al anului cu o creştere de 25.5% faţă de 2010. În general 2011 a fost un an de revenire pentru toate sectoarele.
Piaţa echipamentelor de birou: imprimantele multifuncţionale laser menţin sectorul în trend ascendent.
În ultimul trimestru al anului 2011, piaţa de imprimante şi multifuncţionale şi-a continuat trendul ascendent. Atingând valoarea de 10 milioane euro, sectorul înregistrează o creştere de 33.4% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010.
Echipamentele laser prezintă un număr de avantaje faţă de cele cu jet de cerneală. Viteza de tipărire este constantă, indiferent de complexitatea imaginii tipărite, şi, deşi investiţia iniţială în echipament este mai mare, costul consumabilelor este mai mic. Inkjet-urile sunt cele mai răspândite în rândul utilizatorilor casnici. Motivele acestei răspândiri sunt volumul necesar de imprimare nu foarte mare şi preţul de achiziţie mult mai scăzut al unei astfel de imprimante. Deşi ne aflăm într-un context economico-social încă instabil, piaţa de imprimante şi multifuncţionale arată în T4 2011 semnale solide de revenire a consumului.
IT: Cea mai mare creştere dintre toate sectoarele
2011 a fost un an bun pentru vânzările de IT din România, arătând o rată de creştere anuală de 25.5% comparativ cu anul trecut şi o rată minimă trimestrială de 23%. Laptopurile, cu specificaţii mai bune şi preţuri mai mici, s-au aflat în topul preferinţelor consumatorilor. Reprezentând mai mult de jumătate din vânzările de IT monitorizate de GfK Temax, această realizare a impulsionat întregul sector.
Dar mai există încă un produs foarte atractiv pentru consumatori: tabletele. Relativ noi pe piaţă, tabletele înregistrează rate de creştere ridicate.
Electrocasnice mici: expansiunea băuturilor calde nu încetineşte
Comparativ cu 2010, electrocasnicele mici au înregistrat o rată de creştere de două cifre ajungând la 108 milioane de euro în 2011. Mai mult, cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus o creştere de 19.1% pe piaţa electrocasnicelor mici din România faţă de acelaşi trimestru al anului trecut. Toate grupele de produse au avut o contribuţie considerabilă la evoluţia pozitivă a sectorului. În 2011, aparatele pentru prepararea băuturilor calde au fost unele dintre cele mai interesante produse în cadrul sectorului electrocasnicelor mici. Alături de aparatele pentru prepararea mâncării, aparatele de călcat şi cele pentru coafură, aceste dispozitive au susţinut marea creştere a pieţei electrocasnicelor mici.
În cadrul pieţei în rapidă creştere a aparatelor pentru prepararea băuturilor calde, aparatele cu sisteme cu capsule sunt motorul categoriei, câştigând aproximativ jumătate din piaţă. Expansiunea tehnologiei pe bază de capsule a fost ajutată de noile produse lansate, de publicitate şi promoţii. Şi aparatele fullautomate se menţin pe un trend ascendent.
Aproape toate segmentele aparatelor pentru prepararea mâncării au crescut, dar în special blenderele de mână, reprezentând în T4 2011 aproape 27% din produsele din această categorie.
În jur de 50% din valoarea vânzărilor de electrocasnice mici se face cu produse mai ieftine de 50 euro. Cu acest preţ accesibil, consumatorii continuă să cumpere electrocasnice mici în ciuda mediului economic instabil. În T4 2011 vânzările nu au fost făcute în principal cu achiziţionarea de cadouri pentru Crăciun, ci cu achiziţionarea de produse care sunt realmente necesare. Achiziţionarea de electrocasnice mici merge spre obiceiuri mai sănătoase, consum în casă şi aparate care ajută la reducerea timpului de lucru.
Telecom: creştere progresivă de-a lungul anului
Telefoanele mobile şi smart au marcat o valoare a vânzărilor timidă în primul trimestru, puţin sub nivelul aceluiaşi trimestru al anului trecut. Totuşi, nivelul a crescut progresiv în următoarele trei trimestre, culminând în trimestrul al patrulea 2011 cu 17.8% mai mult decât T4 2010. Per total, vânzările acestui an au fost cu 10% mai mari decât anul trecut.
Nu mai trebuie menţionat faptul că sunt preferate de către consumatori din ce în ce mai mult telefoanele smart pentru caracteristicile lor superioare destinate altor servicii decât celor de voce: internet, email, foto, aplicaţii. În volum, telefoanele smart se situează undeva la limita a 25%, în timp ce în valoare reprezintă mai mult de 50% din întregul sector.
Foto: trei pătrimi din vânzările de camere foto digitale au fost făcute cu modele pentru începători
Piaţa foto a avut performanţe cu 17,4% mai bune de la an la an, ajungând la o valoare totală de 46 milioane de euro în 2011. Aproape o treime din aceste vânzări au fost făcute în ultimul trimestru din 2011, aducând o performanţă solidă de 13 milioane de euro. O contribuţie puternică au avut vânzările lunii decembrie care s-au bazat preponderent pe camere pentru entry level. În decembrie, trei pătrimi din vânzările de camere foto digitale au fost făcute cu modele pentru începători cu preţul sub 100 euro. De la trimestru la trimestru, compactele, luptând cu o eroziune de preţ de 10%, au reuşit să aducă o valoare adiţională de 6%. Cu toate că nu au o cotă semnificativă, cea mai mare rată de creştere au avut-o camerele D-SLR. Volumele de camere mirrorless (fără oglindă) nu sunt semnificative încă, dar 2012 aduce previziuni mai bune pentru aceste produse inovative.
Electronice: 2011 – un an pozitiv pentru vânzări
Anul 2011 a început puternic pentru piaţa de electronice, previzionând un an bun. Cu o creştere a vânzărilor de 8,6% de la an la an şi atingând valoarea de 293 milioane de euro, 2011 a fost într-adevăr un an mai bun. Într-un climat de nesiguranţă economică cu o încredere a consumatorilor scăzută, electronicele au reuşit să se menţină de la trimestru la trimestru pe un trend ascendent.
Doi factori au susţinut această performanţă: promoţiile continue de pe piaţă şi o rată scăzută de penetrare pentru electronice, în special pentru televizoarele plate.
De exemplu, pentru televizoare, campaniile promoţionale au afectat preţul mediu care a scăzut cu 8%. Dar mai importat a fost impactul pe care aceste promoţii l-au avut asupra comportamentului consumatorului. Acestea au reuşit să atragă consumatorii în magazine şi să deblocheze în sfârşit decizia de cumpărare. În vremurile grele de criză precum 2009 şi 2010,consumatorii au decis sa amâne achiziţionarea de bunuri de folosinţă îndelungată.
În decembrie 2011 preferinţele consumatorilor s-au îndreptat către principale două familii de produse: segmentul TV/Audio şi segmentul consolelor video. Vânzările cu televizoare au crescut cu 15% în T4, urmate îndeaproape de sistemele audio cu 7%. Câştigătorul sezonier a fost categoria consolelor video cu o creştere de 26%.
Următorul an ar trebui să aducă o creştere în interes, distribuţie şi penetrare pentru noile tehnologii precum 3D, Smart TV sau Blu-Ray.
Electrocasnice mari: Cea mai mare rată de creştere din an de la trimestru la trimestru
Cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus pe piaţa electrocasnicelor mari cea mai mare rată de creştere din an faţă de trimestrul corespunzător din 2010: 9,3%. T4 2011 a fost cel mai bun trimestru din ultimii doi ani atingând valoarea de 99 milioane de euro. Totuşi, în timp ce toate celelalte sectoare monitorizate de Temax au reuşit să atingă o rată de creştere de două cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire a acestui an. Având în vedere performanţa întregului an 2011, se poate observa o creştere pe această piaţă (4,1%) faţă de 2010, însă a fost mai degrabă una timidă prin comparaţie cu evoluţia totală a Temax. În 2011, sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, menţinându-şi al treilea loc în topul bunurilor de folosinţă îndelungată.
Anul 2011 a adus rate de creştere de două cifre pentru pieţele mai mici din categoria electrocasnicelor mari precum aparate pentru gătit incorporabile, plite şi maşini de spălat vase, arătând că aceste categorii, în mod tradiţional poziţionate în clase de preţ superioare, încep să atragă atenţia consumatorilor din ce în ce mai mult. Consumatorii par acum mai dispuşi să ia în considerare segmentele premium precum frigiderele Side by Side sau maşinile de spălat rufe Wash and Dry atunci când iau decizia de cumpărare; aceste segmente au avut cele mai mari creşteri din categoria din care fac parte. Şi piaţa congelatoarelor şi-a continuat extraordinara evoluţie cu cea mai mare creştere în cadrul sectorului, valoarea atinsă în 2011 a fost cu mai mult de 20% peste cea din 2010.
Studiul cuprinde date de vânzări de la peste 19 000 de magazine din întreaga lume
GfK TEMAX® România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Rapoartele şi comunicatele de presă privind situaţia din toate ţările analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com