Împărtăşeşte-le şi altora ce ştii
Buffer construieşte instrumente prin care ajută companiile să-şi gestioneze şi să-şi analizeze activitatea din social media. Una dintre practicile Buffer este cea prin care alege în mod automat transparenţa – este mereu deschisă şi disponibilă să ofere informaţii oricând sunt cerute sau necesare cu privire la operaţiunile sale, la lucrurile noi pe care le-a aflat sau învăţat şi cu privire la performanţele sale. Prin faptul că împărtăşeşte în mod activ nişte informaţii pe care majoritatea companiilor le menţin confidenţiale, Buffer îi inspiră şi pe alţii să-şi schimbe modul în care fac afaceri.
Aşa cum a explicat „antreprenorul în serie” Kirsten Lambertsen, CEO-ul furnizorului de servicii Kuratur, care le permite companiilor să-şi publice pe internet în câteva minute propria revistă online:
„Transparenţa de care dă dovadă Buffer este, pur şi simplu, genul de împărtăşire după care tânjesc antreprenorii. Atunci când alte companii îşi dezvăluie adevărul, acest adevăr te ajută să pui în perspectivă progresul propriei companii. Aşa ceva poate să te liniştească, eliminându-ţi temerile şi îndoielile, să îţi deschidă ochii şi chiar să îţi ofere o sursă de inspiraţie. Am căpătat de la Buffer nişte idei grozave, care m-au încurajat să rămân îndrăzneaţă în modul în care îmi conduc şi direcţia în care îmi îndrept propria companie”.
Companiile generative precum Buffer, Etsy şi Community Sourced Capital – printre multe altele – îşi concep practicile de afaceri, relaţiile şi modelele de afaceri în aşa fel încât munca pe care o depun pentru a-şi creşte propriile afaceri să le ajute, de asemenea, să crească şi pe celelalte grupuri interesate, respectiv companii şi grupuri de oameni care sunt, într-un fel sau altul, implicate şi interesate în afacerea lor.
Companiile generative au trei trăsături definitorii:
• Ele îşi concep procesele de lucru în aşa fel încât să-şi alimenteze propria creştere şi, în acelaşi timp, să împărtăşească şi altora ceea ce ştiu, creând în acest fel, pentru alte companii, oportunităţi de a afla lucruri noi, de a experimenta sau de a-şi pune sub semnul întrebării modul sau scopul în care fac afaceri sau de a-şi depăşi limitele.
• Ele construiesc un ecosistem de relaţii de sprijin reciproc cu grupurile lor interesate şi între aceste grupuri, astfel încât grupul, ca întreg, să beneficieze de interacţiunile ce au loc în întreaga reţea de membri.
• Ele creează atât valoare financiară, cât şi valoare socială, care includ rezultate nonfinanciare pozitive, precum scop, menire, comunitate, expresie şi învăţare.
Hai să ne uităm mai în profunzime la fiecare dintre aceste trăsături.
Împărtăşeşte-le şi altora ceea ce ştii
Companiile generative îşi concep în mod deliberat procesele de lucru cu scopul de a crea oportunităţi pentru alţii în timp ce-şi cresc propria afacere. Buffer îşi publică deschis salariile şi formula de distribuire a participării la capitalul companiei, precum şi datele privind performanţele obţinute în timp real. Faptul că Buffer îşi dezvăluie venitul, indicatorii şi analizele de performanţă pe un „tablou de bord” public le uşurează celorlalte companii sarcina de a-şi stabili un reper pentru propriul progres, de a evalua utilitatea diverşilor indicatori pe care-i folosesc pentru a-şi cuantifica activitatea şi de a aplica în propria companie informaţiile obţinute şi lecţiile învăţate de la Buffer.
Etsy, comerciantul online de bunuri făcute manual şi bunuri în stil vintage, foloseşte în activitatea sa zilnică de proiectare tehnică nişte practici regenerative similare. Etsy analizează problemele tehnice de pe blogul său public de proiectare tehnică (în original: „engineering”), îşi deschide workshop-urile profesionale către exterior, invitându-i să participe şi pe profesioniştii din comunitatea locală de experţi în codificare din domeniul dezvoltării de software, îşi publică poveştile de succes pe canalul său Slideshare şi oferă coduri pe mediile sale de stocare GitHub – şi face toate acestea pentru a ajuta şi alte firme „axate” pe software să-şi accelereze propriul proces de învăţare şi de creştere.
Construieşte un ecosistem care să ofere recompense mutuale
Companiile generative îşi aliniază relaţiile dintre grupurile sale interesate, astfel încât aceste relaţii să ofere sprijin mutual, creând valoare „de-a lungul şi de-a latul” reţelei existente între companie şi aceste grupuri. Etsy oferă companiilor şi întreprinzătorilor care îşi comercializează produsele prin intermediul său o gamă largă de oportunităţi – precum cursuri online, workshop-uri la care pot participa „în persoană” şi tutoriale video –, pentru a-i ajuta să-şi îmbunătăţească modul în care îşi construiesc şi exprimă brandul magazinelor lor, modul în care îşi comercializează produsele şi chiar modul în care îşi gestionează stocurile de produse. În loc să-i încurajeze pe comercianţi să concureze între ei, Etsy îi ajută să lucreze împreună în echipe care-şi susţin reciproc şi în mod colectiv afacerile. Pentru a oferi chiar mai mult comunităţii sale de comercianţi, Etsy a intrat în parteneriat cu aproape 200 de alte companii, pentru a crea în jurul platformei Esty un ecosistem de terţi furnizori de servicii. Anul trecut aceste practici au dus la o cifră de vânzări de 1,3 miliarde de dolari (care marchează o creştere de 50% faţă de anul 2012) şi asta doar în cazul tranzacţiilor realizate prin Etsy.
Etsy îşi ajută comercianţii să vândă mai multe produse pe piaţa online pe care le-o asigură, iar acest lucru creşte veniturile companiei. De asemenea, îi ajută pe comercianţii săi să-şi extindă afacerile la târgurile de meşteşuguri, în magazinele locale de vânzare cu amănuntul sau pe propriile site-uri. Etsy chiar a făcut echipă cu reţelele naţionale de magazine care-şi desfăşoară activitatea „în lumea fizică, a cărămizilor şi mortarului”, precum Nordstrom şi West Elm, ca să deschidă noi canale de vânzare pentru comercianţii săi. Fără a încerca să „captureze” un venit suplimentar din absolut fiecare efort pe care-l depune, Etsy coordonează în mod activ eforturile pe care grupurile sale interesate le depun pentru a se ajuta reciproc, astfel încât întregul lor ecosistem să crească. Iar în acest fel toată lumea are de câştigat.
La acest punct s-ar putea să sune ca şi cum o afacere şi o companie regenerativă ar fi doar un alt termen ce desemnează o „platformă”. Nu este vorba despre aşa ceva. Ia în considerare exemplul contrastant dat de Angie’s List, o platformă care şi-a conceput sistemele destinate grupurilor sale interesate în aşa fel încât aceste grupuri să profite de interacţiunile directe cu clienţii lor, dar, în acelaşi timp, Angie’s List îşi „asmute” grupurile interesate plasându-le unele împotriva celorlalte. Acest site, care este finanţat pe principiul crowdsourcing şi prezintă opinii ale consumatorilor, listează companiile clienţilor săi în funcţie de locul unde se află şi de tipul de serviciu pe care-l furnizează, dar rezervă puţinele locuri din topul listei pentru companiile dispuse să plătească o taxă suplimentară. Cele care nu plătesc sunt penalizate, chiar dacă produsul sau serviciul lor aduce mai multă valoare consumatorilor comuni ai Angie’s List şi ai lor.
Această strategie de genul „plăteşte pentru plasarea într-un loc favorizat” generează venituri pentru Angie’s List, dar limitează creşterea potenţială a reţelei mai largi, ce include toate grupurile interesate.
Creează valoare socială şi financiară
Companiile generative îşi concep modelele de afaceri în aşa fel încât să creeze şi valoare financiară, şi valoare socială.
Furnizorul de împrumuturi pentru mici afaceri Community Sourced Capital (CSC) creează valoare financiară prin agregarea unor sume mai mici de bani provenite de la mulţi investitori, pentru a finanţa nişte companii care nu pot accesa tradiţionalele împrumuturi comerciale. De asemenea, CSC îşi structurează relaţiile investitor–împrumutător în aşa fel încât să construiască o implicare a comunităţii. În cazul investitorilor, CSC îi oferă fiecăruia şansa de „a finanţa lumea în care vrei să trăieşti”. În cazul celor care se împrumută, CSC le oferă o legătură directă cu clienţii şi vecinii care cred în ei. Economia locală devine astfel mai puternică, iar antreprenorii şi ideile de afaceri inovatoare capătă un impuls. Valoarea socială creată în interiorul şi în jurul tranzacţiilor financiare ale CSC atrage noi suporteri şi noi oportunităţi, amplificând abilitatea fiecărei companii de a avea un impact mai mare. Concentrarea pe crearea de valoare în comunitate a ajutat CSC să se extindă din Seattle în cinci alte pieţe naţionale, crescându-şi cifra de afaceri cu 350% în doar un singur an.
NewWorkCity, un furnizor de spaţii de birouri flexibile – fizice sau virtuale – ce permit munca „în comun”, şi-a conceput, de asemenea, modelul de afaceri pentru a genera atât valoare financiară, cât şi valoare socială. NewWorkCity obţine un venit „recurent” prin închirierea de staţii de lucru sau încăperi cu birouri, prin închirierea de facilităţi WiFi – ce permit conectarea wireless la internet a computerelor şi a smartphone-urilor, precum şi închirierea de săli de şedinţe şi de conferinţe. Dar companiile care beneficiază de acele servicii obţin mai mult decât un spaţiu de lucru „în centru” pe care şi-l pot permite din punct de vedere financiar. Datorită modului în care NewWorkCity îşi concepe modul de dispunere şi de aranjare a persoanelor şi obiectelor din spaţiile sale de birouri, precum şi modului în care concepe normele sociale din acest spaţiu şi evenimentele pe care le organizează, clienţii săi „capătă” şi o comunitate în care devin membri şi în care pot împărtăşi opinii şi pot învăţa în mod informal, în care îşi pot testa ideile şi îşi pot oferi reciproc încurajări şi unde întâlnirile neaşteptate cu alţi oameni pot declanşa nişte relaţii de colaborare.
NewWorkCity şi CSC ne reamintesc faptul că practicile regenerative nu depind de plaforme digitale sau de produse care sunt comercializate online. Chiar şi activităţile „analogice” ale închirierii de spaţiu fizic şi ale acordări de împrumuturi în bani pot fi concepute astfel încât să treacă dincolo de o tranzacţie financiară elementară şi să creeze o valoare socială care să „hrănească” şi creşterea altor afaceri.
Practicile de afaceri generative ar trebui să fie în miezul mişcărilor precum cea pentru responsabilitatea socială a corporaţiilor, antreprenoriatul social şi strategiile bazate pe valori împărtăşite. Practicile generative invită companiile să capete o atitudine de genul „dă mai departe” şi să devină nişte cetăţeni generoşi ai reţelelor lor – şi să o facă nu doar ca şi cum ar fi încă o iniţiativă suplimentară, ci văzând-o drept o reorientare fundamentală.
Companiile generative precum Buffer, Etsy, CSC şi NewWorkCity reduc conflictele, susţin învăţarea şi extind amploarea valorii pe care o creează împreună cu grupurile lor interesate. Practicile generative pot ajuta o companie să crească atât „întreaga plăcintă”, cât şi propria „felie”.CV Harquail studiază domeniul în care se intersectează schimbarea organizaţională şi tehnologia digitală. Ea predă managementul la Stevens Institute of Technology şi oferă consultanţă prin intermediul blogului său AuthenticOrganizations.
CV Harquail studiază domeniul în care se intersectează schimbarea organizaţională şi tehnologia digitală. Ea predă managementul la Stevens Institute of Technology şi oferă consultanţă prin intermediul blogului său AuthenticOrganizations.