În afaceri nu se poartă măşti
Pentru a merge pe calea antreprenoriatului, Cezar Gămulescu a renunțat la o carieră solidă în cadrul COS AG, companie din Grupul Corporate Office Solutions, pe care a condus-o cu succes mai bine de șase ani din poziția de Managing Partner. La 37 de ani, pe cont propriu, a creat conceptul forFITOUT – Time for Change, companie privată cu capital integral românesc, ce oferă servicii integrate de amenajare pentru birouri, spații industriale și hoteliere.
Deschidere, comunicare, respect reciproc
Conceptul forFITOUT – Time for Change a reușit să se impună pe piața amenajărilor interioare a spațiilor de birouri, rezidențiale, industriale, hoteliere sau a centrelor comerciale, spune Cezar, și asta pentru că oferă calitate, respectă termenele și bugetele programate. „Încercăm să cultivăm în rândul beneficiarilor conceptul de parteneriat, în care dispare bariera client–executant, dispare inflexibilitatea, dispar elementele negative, lăsând loc unei relații deschise, bazate pe comunicare, seriozitate și respect reciproc.”
Cu o experienţă de peste zece ani în domeniu, Cezar Gămulescu a obținut diploma de MBA în cadrul Programului Româno-Canadian, este absolvent postuniversitar licențiat în Marketing și Comunicare în cadrul ASE și are o diplomă de specializare în Marketing și Comerț Exterior, tot la ASE.
„Antreprenoriatul le este dedicat celor care doresc să-și managerieze propriul vis, însă dorința nu este suficientă pentru a cunoaște succesul. Viziunea, capacitatea de a observa și de a asimila problemele care au loc în business, arta de a lega noi relații de afaceri, orientarea spre găsirea de soluții în situații critice, perseverența, seriozitatea, abilitatea de a tolera schimbarea şi adaptarea la situaţii de criză şi incertitudini și, nu în ultimul rând, alegerea unei echipe de lucru competente te ajută să-ți clădești propriul succes în materie de business”, spune Cezar.
Păstrează-ți echipa făcând parte din ea
În orice afacere există strategii de formare a echipelor și, mai ales, de păstrare a lor. Cum reușește antreprenorul să facă asta? „E simplu: să fii parte din echipă. Nu trebuie să te poziționezi ca manager în firma ta, ci ca lider. Nu trebuie să fii sufletul echipei, ci liantul ei. O echipă, indiferent de oamenii pe care îi are – extraordinar de bine pregătiți profesional sau aflați la început de drum –, poate deveni una de milioane. Nu cred în ipoteza că o echipă excelentă este formată doar din oameni cu studii și experiență de zeci de ani; îmi vine în minte echipa Franței, cu 11 jucători de talie mondială, care a pierdut campionatul mondial din prima. N-au legătură una cu alta. Dacă oamenii nu te simt aproape, ci neimplicat, ezitant, rece și departe de ei, la un moment dat se vor plictisi să lucreze alături de tine. Sau vor face lucrurile doar în ideea de a le face, vor fi superficiali, nu va mai exista randament.”
Cum arată succesul
Cezar consideră că succesul este „un subiect delicat și subiectiv”, pe care nu îl poate cuantifica, dar îl poate măsura din mai multe puncte de vedere. „Mulți îl văd în termeni financiari; e important și acest aspect, dar succesul este un cumul de variabile și beneficii. Cred cu tărie că poți să ai succes în afaceri și fără rezultate financiare cu multe cifre: poți să ai o echipă frumoasă și dedicată, un mediu de lucru motivant și frumos – toate elementele acestea duc tot către un succes, nu-i așa? Dacă ești privit ca având succes doar din perspectiva cifrelor, atunci ești un om capabil care produce mulți bani. Doar că aspectul ăsta, în timp, te depersonifică. N-aș putea face o cifră de afaceri de 1 milion de euro pe an fără oameni sau fără un mediu de lucru plăcut.”
Mărturisește că a avut nevoie de zece ani pentru a ajunge să vină de plăcere la birou. „Când ești proprietar de firmă, încerci să creezi un ambient în care să mergi zilnic cu drag, dar nu e suficient să ai un birou frumos, ci e benefic să te vezi cu oameni frumoși, să râzi, să te bucuri, să trăiești. Din cele opt ore de muncă impuse de Codul Muncii e păcat să le muncești pe toate; trebuie să fii eficient și e suficient. Sunt mulți oameni de succes care sunt absolut falimentari la nivel personal, sunt «singuri»”, afirmă Cezar Gămulescu.
Un eșec sau un pas înainte?
Conform definiției, „un eșec e atunci când dezamăgești un client; pentru mine, cel puțin, este frustrant, mărturisește Cezar. Nu treci peste, rămân niște lecții de viață. Poți să dezamăgești un client nu neapărat la nivel de ofertare, prețuri, bugete. Cea mai mare dezamăgire este atunci când nu termini proiectul la timp din diverse probleme apărute pe parcurs. Faci eforturi, dar clientul deja pune eticheta și da, e un eșec. E imposibil să-l ștergi cu buretele… încerci să înveți, să repari și să nu se mai repete, dar atât. Eșecul nu poate fi remediat, nu poate fi compensat.”
Om de familie, om de carieră sau ambele
Cu toții facem eforturi să stabilim în anumite momente limita între viața personală și cea profesională. „Trebuie să recunosc faptul că, pentru mine, ideea de detașare completă și delimitare clară a vieții personale de cea profesională rămâne un mit. Eu nu am reușit să funcționez în două lumi diferite. Îmi place să spun că businessul meu este un «mariaj infinit». Chiar şi aşa, pentru profesionistul Cezar Gămulescu, familia are un rol foarte important. „Din perspectiva mea, familia te propulsează enorm, te motivează în tot ceea ce faci și, cred eu, dacă ai o familie puternică, n-ai cum să nu reușești în viață. Din familie îți extragi toată seva unei bune funcționări.”
Înainte de a te numi manager de companie, ești om. Iar omul Cezar Gămulescu nu este cu nimic mai special decât profesionistul Cezar Gămulescu. „În fiecare dimineață sunt un om obișnuit care se trezește, se joacă cu copiii, îi duce la grădiniță și abia apoi îmi întru în rolul de manager forFITOUT unde sunt aproape același. Nu port măști”, afirmă antreprenorul.
Îndrumarea în carieră
Învățăm, citim, culegem informații și apreciem oameni. Nu ne este suficient un singur mentor în viață, spune Cezar. „Teoretic, toți managerii pentru care am lucrat înainte să am propria afacere au fost mentorii mei. Lucrând de la o vârstă tânără, mi se părea deosebit ce făcea fiecare la nivelul lui și am învățat de la fiecare: cum să fii soft, cum să fii agresiv, cum să faci lucrurile să se învârtă, cum să fii puternic etc.”
Important este să îți ții urechile deschise și să înveți. Să triezi informația și să o înțelegi, să îți creezi un stil propriu. „Antreprenorial vorbind, ești cel mai norocos dacă, până să îți faci businessul, ai trecut prin mâinile multor șefi / manageri. Dacă doar execuți fără să întrebi de ce sau fără să te întrebi de ce, atunci nu există loc de evoluție.”
Din perspectivă personală însă, Cezar Gămulescu și-a dat seama că cel mai important mentor este chiar mama sa, deşi are altă profesie.
Lecția de leadership
„Fă businessul pe care știi să îl faci” este îndemnul lui Cezar. „Dacă știi să faci șosete, fă șosete, nu te apuca să faci ambalaje pentru șosete. Perseverează în ce faci, în businessul pe care îl cunoști, pentru că valoarea se atinge în timp, și nu peste noapte. Dacă ajungi să fii specializat în ceea ce faci, deții siguranță, atunci n-ai cum să nu devii un om valoros. Asta nu înseamnă că nu trebuie să te informezi asupra lucrurilor complementare, dar din punct de vedere profesional limitează-te la ceea ce știi să faci cel mai bine, astfel încât să nu deviezi și să nu te diluezi.” Mottoul în care crede este „Nu există probleme, există doar rezolvări”.
Lecțiile de leadership se învață în timp, din experiențe. Cezar este de părere că, dacă te poziționezi ca lider, trebuie să ai eleganță în afaceri, iar din poziția clientului, nu trebuie să fii arogant. Experiențele profesionale se învață. O tolbă de experiențe se reflectă în lucrul ulterior cu oamenii; nu studiile te învață, nu de acolo înveți cum să fii om, cum te comporți cu ceilalți, indiferent de poziția lor.
„În echipa mea am un pachet „colorat” de oameni, pregătiri diverse, oameni diferiți ca firi. Și reușim să funcționăm și să rezonăm în condiții optime. Principiul leadershipului este unul fără conotații politice, care permite oricărui om din interiorul unei firme să se dezvolte personal și profesional. Leadershipul își are originea în umanitate, în capacitățile tale de a-i trata uman pe ceilalți, de a împărți responsabilități, dar și beneficii, de a fi cu ei și invers. De aici pleacă totul: Fii uman!”
Cu cât mai multe eșecuri în tinerețe, cu atât mai bine
Despre tineri și despre noua generație în general, Cezar crede că sunt plini de elan. Sunt munți de implicare, de bunăvoință, care ajung ori să fie exploatați de diverse companii, ori să aleagă calea către propriul business. „Sfatul meu pentru ei este: să nu se lase! Au timp suficient la dispoziție să evolueze și să ajungă unde visează. Cu cât mai multe eșecuri în prima parte a vieții, cu atât mai bine”, spune Cezar.
Un alt sfat pentru oamenii noii generații este să nu se plafoneze și să nu se uite la colegii care câștigă cel puțin 500 de euro și au o ținută vestimentară impecabilă, în timp ce privitorul poartă șlapi. „N-are nicio valoare asta. Peste cinci ani, cel cu 500 de euro poate fi tot acolo, la același nivel, iar tu vei fi la un cu totul alt nivel, pentru că ai avut timp să te gândești la o idee genială pe care ai pus-o în practică și care poate să îți aducă 50.000 de euro, nu 500.”
Iar asta îți poate aduce independența. E important să fii liber, să gândești liber, să fii întreprinzător, să ai curajul să încerci, să găsești joburi care te reprezintă și care să nu te limiteze, spune Cezar. „Sau să găsești firme ca forFITOUT unde nu ai un șef care stă în spatele tău în permanență și te verifică. Dacă vrei să vii la 10:00 și să pleci la 16:00, fă-o, important e să fii eficient. Nu vă lăsați influențați de companii mondiale care ies în față datorită ambientelor de lucru în care totul pare o joacă – stai în hamac și lucrezi la laptop. Nu! Trebuie să știi că acolo munca este extrem de conformistă. Degeaba ai un spațiu nemaipomenit, dacă nu ai timp să te bucuri de el. Timpul este foarte prețios.”
Cezar are în vedere consolidarea pe piață a firmei, ca partener flexibil și de încredere, care înțelege nevoile clienților, dar și ca echipă în continuă dezvoltare. „Aș vrea ca gradul de unitate să fie invers proporțional cu expandarea echipei, iar, dacă reușim să facem asta, în următorii zece ani ajungem departe. Să începem să fim identificați ca X de la forFITOUT, numele fiecărui membru din echipa mea să fie asociat cu brandul”.