Îți muți sediul sau ceri proprietarilor un upgrade al birourilor? Află cât te poate costa relocarea
Chiriașii ar putea evita aceste costuri dacă ar solicita proprietarilor un upgrade calitativ al spațiilor de birouri, care ar ajuta și clădirile mai vechi sărămână în circuitul de închiriere.
Alte costuri importante care contribuie la costul cheltuielilor țin de readucerea spațiilor la starea inițială, agreată de obicei prin contract (9-14%), și de achiziția de mobilier și echipamente noi (29-40%).
„Un upgrade substanțial al clădirilor vechi cu carențe funcționale și de calitate poate pleca în medie de la 50.000-150.000 euro pe etaj, echivalând cu cheltuielile de mutare a circa 18-54 de angajați. Dinamica relocarilor în cladiri noi, pentru un plus de calitate și costuri mai mici, afectează în egala măsură chiriașii și proprietarii. Ambele părți ar putea beneficia de o eficiență financiară, dacă proprietarii ar investi în păstrarea chiriașilor, asigurând astfel și clădirilor de birouri existente un avantaj competitiv pe piață, în fața noilor construcții”, afirmă Tudor Popp, Managing Partener Immpuls Real Estate Solutions.
În România, cele mai frecvente aspecte calitative reclamate de către angajați țin de climatizare (ventilație, volum de aer proaspăt, temperatură) și zgomot, care pot fi îmbunătățite fără a afecta activitatea curentă a chiriașilor. Totuși, aceste argumente calitative de bază sunt frecvent neglijate de către factorii decizionali care favorizează considerentele de imagine și reprezentare și/sau de reducere a costurilor, mai precizează Tudor Popp.
Potrivit companiei, în prezent, cea mai sensibilă industrie la probleme de relocari este IT&C. Cu o cerere continuă de personal din partea companiilor, angajații din IT&C dețin în general o putere considerabilă de presiune, inclusiv în aspecte care țin de mutare. Piața autohtonă a înregistrat o serie de cazuri în care companii de profil autohtone au pierdut între 10 si 30% din personal, când mutările au luat în considerare doar aspectele de eficientizare a costurilor, neglijându-le, spre exemplu, pe cele de accesibilitate (mijloace de transport în comun, timp efectiv de transport).