Lecţii valoroase de leadership de la 10 oameni care au avut un succes fulminant
Iată care sunt aspectele cele mai semnificative, culese din comentariile oferite de către starurile pe care Harvard Business Review le-a ales în anul 2015:
1. Scriitorul Salman Rushdie despre productivitate: „Mi-am spus întotdeauna că trebuie să tratez scrisul ca şi cum ar fi un job de la 9:00 la 5:00… Nu contează dacă te simţi bine sau nu în acea zi. Nu cred că scriitorii sau artiştii îşi pot permite să aibă un „temperament creativ” sau să aştepte până când „descinde” inspiraţia asupra lor. Trebuie, pur şi simplu, să stai acolo şi să te pui pe treabă. Odată ce mintea ta înţelege că nu are nicio scuză, este remarcabil cum începe să se dea pe brazdă”.
2. Actriţa şi producătoarea de film Goldie Hawn despre cum să te porţi cu colegii dificili: „E minunat să lucrezi cu cineva care este înzestrat şi talentat şi uimitor şi receptiv? Da. Dar unii actori nu sunt atât de generoşi. Unii au un temperament dificil. [Aşa că] ţine-ţi gura. Ai răbdare şi încearcă să înţelegi. Dacă devii agitat, îţi dai singur cu stângul în dreptul… Vrei să fii capabil să gândeşti clar, iar singurul mod în care poţi să faci lucrul acesta este cel prin care te linişteşti şi devii conştient de faptul că nu poţi schimba pe altcineva, dar cu siguranţă te poţi schimba pe tine însuţi”.
3. Fostul senator al SUA George Mitchell despre cum să rezolvi disputele: „Mai întâi trebuie să existe un anumit nivel de cunoaştere a istoriei şi a naturii conflictului …. Cel de-al doilea lucru de care ai nevoie este recunoaşterea faptului că oamenii implicaţi trebuie să-şi asume „proprietatea” asupra rezoluţiei la care se ajunge la finalul disputei, fiindcă ei sunt cei care vor trăi cu consecinţele ei … În al treilea rând, trebuie să ai cu adevărat nişte rezervoare adânci de răbdare şi de perseverenţă … În al patrulea rând, trebuie să capeţi cea mai bună înţelegere posibilă a rezultatului final sau a obiectivelor de bază pe care le urmăreşte fiecare parte implicată în dispută… Iar în final trebuie să fii dispus să-ţi asumi un risc atunci când este cazul”.
4. Jucătorul profesionist de tenis Andre Agassi despre cum să-ţi stăpâneşti emoţiile: „Am văzut oameni care-şi folosesc emoţiile – pozitive sau negative – ca pe un instrument de lucru, iar această cale funcţionează în cazul lor. Dar, în mod tipic, cu cât poţi îndepărta mai mult emoţia din ecuaţie, cu atât vei fi mai eficient. Te poţi afla la doar câţiva centimetri de victorie şi, totuşi, să fii încă la o distanţă de kilometri întregi, dacă permiţi emoţiei să interfereze cu ultimul tău pas. Aşa că trebuie să accepţi: vremea, căldura, ploaia, stopurile şi starturile, deciziile prin care arbitrul stabileşte dacă mingea a căzut pe teren sau în afara terenului, orice îţi dă oponentul tău, oricât de obosit sau de rănit ai fi. Sunt atât de multe lucruri care te pot distrage de la acţiunile şi deciziile prin care ai grijă de ceea ce faci în acel moment”.
5. Producătorul de film Brian Grazer, care a câştigat un Oscar (pentru filmul „A Beautiful Mind”, cu Russel Crowe în rolul principal, produs în 2001 împreună cu Ron Howard, care a fost şi regizorul filmului, n.tr.), despre delegare: „Fiindcă am început de jos, ştiu toate lucrurile mărunte care trebuie să se întâmple pentru ca treaba să meargă aşa cum trebuie, şi pot să îmi dau seama când oamenii habar n-au despre ce vorbesc şi «îmi vând gogoşi» sau vin cu scuze inventate ca să nu facă ceva. Trebuie să cunoşti detaliile problematice, să fii «trăit» în ele, ca să poţi delega. Nu mi-aş dori să fiu un lider care nu a trăit niciodată pe pielea lui detaliile problematice”.
6. Realizatorul de filme documentare Ken Burns despre leadership-ul eroic: ”Modul în care ne alegem lideri în ziua de azi este groaznic. Ne aşteptăm la perfecţiune, iar atunci când nu o găsim, ne lamentăm că nu mai există eroi în ziua de azi. Dar eroismul, prin chiar definiţia pe care am preluat-o de la greci, este o negociere printre puncte forte şi puncte slabe. Poate că sunt superficial când spun că oameni ca Roosvelţii şi Lincolnii nu ar putea să treacă nici măcar de Iowa caucuses, dar le-ar fi foarte greu să reuşească în acest mediu”. (Din 1972, „Iowa caucuses” este considerat primul eveniment electoral major din procesul de nominalizare al candidaţilor la preşedinţia SUA, deoarece este un indicator timpuriu care arată dacă un candidat are şanse de reuşită sau trebuie să renunţe din cauza lipsei de susţinere. În acest eveniment electoral, rezidenţii statului Iowa, împărţit în 99 de divizii administrative, aleg delegaţii la cele 99 de convenţii regionale care, la rândul lor, aleg delegaţii pentru alte două convenţii – Congressional District Convention, State Convention – cele care aleg, în final, delegaţii pentru Convenţia care analizează nominalizările la preşedinţia SUA., n.tr.)
7. Dansatorul şi coregraful Bill T. Jones despre îndoiala de sine: „Eu sunt depresiv. Acum şase ani nu ştiam dacă am mai am forţă să rămân în viaţă. Deci ce faci când eşti într-o asemenea stare? O cale prin care poţi să treci de ea este cea prin care continui să munceşti. O alta este să te duci şi să faci psihoterapie. La fel este şi cea prin care te uiţi în ochii oamenilor care te iubesc. În cazul meu, este vorba de bărbatul cu care m-am căsătorit, Bjorn [Amelan] şi de directoarea mea artistică asociată Janet Wong care, ori de câte ori mă apucă disperarea, se uită la mine într-un mod care spune: «De ce te laşi copleşit de bunăvoie de starea asta? Nu reprezintă cine eşti tu cu adevărat. Avem treabă de făcut». Te lupţi cu îndoiala şi o învingi prin iubire şi prin dedicarea faţă de un scop şi o menire care sunt mai presus decât tine însuţi”.
8. Designerul de mobilier şi obiecte de uz personal Mark Newson despre inspiraţie: „«Furie» este probabil un cuvânt prea tare dar, dacă am fi mulţumiţi de felul în care sunt toate, nu am avea nimic de făcut. Nu trebuie să te uiţi prea departe ca să îţi dai seama că lucrurile ar putea fi cu mult mai bune decât sunt în prezent, iar motivul pentru care nu sunt este că nimeni nu s-a gândit suficient la asta”.
9. Prezentatoarea de ştiri de televiziune Katie Couric despre autenticitate: „O emisiune de dimineaţă permite o conversaţie lejeră şi o interacţiune care fac ca esenţa ta, ca om, să fie deosebit de evidentă. Cred că acesta a fost motivul pentru care am avut atât de mult succes dimineaţa. Oamenii au simţit că primesc articolul original, autentic. Când nu eram filmată eram aceeaşi ca şi atunci când eram filmată. Când m-am dus să fac emisiunea de ştiri de seara de la postul TV CBS, formatul emisiunii nu mi-a permis să fiu relaxată şi să îmi arăt personalitatea. În cea mai mare parte, citeşti introduceri pentru relatările şi povestirile altor oameni – cu totul 22 de minute – şi nu am putut să relaţionez cu publicul în felul în care aş fi putut să o fac dimineaţa”.
10. Campionul mondial la şah Garry Kasparov despre coaching şi competiţii: „Există înţelepciunea aceasta convenţională care spune că este posibil să dai sfaturi universale – adică să dai oricui un sfat util, dezvăluindu-i un secret. Dar suntem cu toţii diferiţi. Procesul prin care iei tu decizii este la fel de unic ca şi amprentele tale sau ADN-ul tău. Ceva care ţi se potriveşte şi dă rezultate bune în cazul tău ar putea fi contraproductiv pentru mine. Unii dintre noi suntem mai agresivi; alţii mai defensivi. Trebuie să înţelegi cine eşti, să ştii ce anume eşti capabil să faci şi ce nu eşti capabil să faci, iar apoi să încerci să construieşti un joc – sau o tranzacţie sau o campanie – în care calităţile tale superioare vor fi nişte factori ce intră în joc, iar dezavantajele tale nu vor fi manifestate”.
Alison Beard este Senior Editor la Harvard Business Review.