Lipsa fondurilor, cea mai importantă problemă pentru ONG-urile din România
Cu toate că procentele sunt în scădere față de anul precendent, ordinea a rămas aceeași. Noutatea pentru 2013 este interesul pentru domeniul antreprenoriatului social, considerat de 88% dintre entitățile chestionate ca o oportunitate de dezvoltare și auto-susținere a organizației. Antreprenoriatul social este o afacere care, pe lângă scopul de a face profit, adresează și o cauză socială.
În ceea ce privește relația dintre sectorul ONG și companiile private, susținerea financiară este principala aşteptare pe care 87% dintre ONG-uri o au din partea companiilor. Voluntariatul în cadrul comunității ar motiva 61% dintre ONG-uri să încheie un contract de parteneriat cu o companie. În privința sprijinul acordat de mediul privat, 45% dintre ONG-urile participante la studiu consideră și în 2013 Petrom ca fiind compania care se implică cel mai mult, urmată de Vodafone cu 24% și Orange cu 11%.
În ceea ce privește vizibilitatea pe agenda publică, aproape jumătate dintre ONG-uri au afirmat că interesul mass-media față de activitatea lor este în creștere față de anul trecut, la fel și interesul populației generale. Cel mai important mediu de promovare este cel online – 82% dintre cei chestionați folosesc propriul website în topul celor trei instrument de comunicare și 50% rețele sociale cum ar fi Facebook sau LinkedIn (în creștere cu 18% față de anul trecut).
Studiul, comandat Petrom, a fost realizat de Cult Market Research pe un eșantion reprezentativ de 100 organizații nonguvernamentale din 20 de județe din domenii precum protecţia mediului, programe sociale, educație și sănătate.
Cea mai cunoscută și accesibilă metodă prin care orice cetățean din România poate susține activitatea sectorului ONG este prevederea 2% din Codul Fiscal, care permite oricărui contribuabil, persoană fizică să redirecționeze până la 2% din impozitul pe venit către o organizație neguvernamentală (asociatie sau fundație). Potrivit datelor statistice puse la dipoziție de Misterul Finanțelor Publice pentru anul fiscal 2011, 1.663.925 persoane au redirecționat 2% din impozit către 26.032 entități non-profit. Pentru anul în curs, data limită de depunere a formularelor de redirecționare a fost 25 mai.