Nu poţi fi un bun manager dacă-i tratezi pe subordonaţii introvertiţi la fel ca pe cei extravertiţi
CE SPUN EXPERȚII
Până de curând, tipurile de personalitate şi dinamica interacţiunilor umane nu se aflau în centrul conversaţiilor despre mediul de lucru de la serviciu dar, conform observaţiilor făcute de Susan Cain, autoarea cărţii „Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking”, modul în care sunt privite aceste aspecte este în curs de schimbare. „Suntem acum în acel punct din evoluţia culturii corporaţiilor în care a devenit un lucru acceptabil social să discuţi despre aşa ceva”, spune ea. „Caracterul introvertit şi cel extravertit reflectă «miezul» definitoriu al unei persoane: modul în care munceşte, modul în care trăieşte şi modul în care interacţionează cu ceilalţi”, adaugă Susan Cain. Ca manager, este responsabilitatea ta să creezi un mediu de lucru care maximizează fiecare dintre punctele forte şi temperamentele colegilor tăi şi asigură îndeplinirea nevoilor tuturor.
EDUCĂ-TE
Extravertiţii şi introvertiţii „abordează munca şi procesele sociale în moduri extrem de diferite”, spune Cain. De exemplu, extravertiţii obişnuiesc să-şi abordeze cu promptitudine sarcinile primite; iau decizii rapid, uneori în mod pripit. Se simt în largul lor când trebuie să îşi asume riscuri şi să practice multitasking-ul. „Pe de altă parte”, spune Cain, „introvertiţii muncesc mai pe îndelete – gândindu-se bine înainte de a lua o decizie – şi mai lent; ei preferă să se concentreze pe o singură sarcină odată”. Extravertiţii gravitează în jurul grupurilor şi obişnuiesc să gândească cu voce tare. Prin contrast, introvertiţilor le displac, în mod tipic, zgomotul şi mediile existente în grupurile mari de oameni.
DISCUTĂ CU ECHIPA TA
Nu trebuie să îi pui pe toţi oamenii din echipa ta să completeze un test de personalitate Myers-Briggs ca să-ţi dai seama cine este extravertit sau introvertit, fiindcă în majoritatea cazurilor „e destul de clar”, spune Cain. Acestea fiind spuse, e bine de ştiut că unii dintre introvertiţi nu sunt imediat identificabili; la serviciu ei par să fie sociabili şi încrezători în ei înşişi în relaţiile cu ceilalţi – deci la fel ca extravertiţii – dar imediat ce ajung acasă, se prăbuşesc pe canapea de epuizare.
Ca să te lămureşti în privinţa preferinţelor colegilor tăi, ar trebui „să încurajezi conversaţiile sincere şi deschise cu oamenii tăi, atât ca persoane luate individual, cât şi ca echipă”, spune ea. Pune întrebări precum: În timpul zilei tale de muncă ideale, la câte şedinţe participi? Cum îţi place să-ţi faci treaba? Cum îţi reîncarci bateriile?
Cain observă că unii introvertiţi ar putea fi reticenţi la ideea de a se deschide. Dacă se întâmplă aşa, ea recomandă să oferi echipei tale materiale în care să citească despre puterea tăcută a introvertiţilor, dând exemple de introvertiţi de succes sau „identificând un lider în organizaţia voastră care este un introvertit şi este dispus să discute public despre lucrul acesta”. Vorbeşte cu echipa ta, de asemenea, despre modurile în care diferenţele de personalitate dintre membrii echipei impulsionează obţinerea unor performanţe ridicate.
REGÂNDEȘTE-ȚI ZIUA DE LUCRU
Următorul tău pas este să foloseşti informaţiile pe care le culegi despre personalităţile membrilor individuali ai echipei tale şi despre predilecţiile lor, pentru a formula norme şi „dinamici care sunt respectuoase faţă de toată lumea”, spune Cain.
Începe prin a te uita la modul în care structurezi ziua de lucru. De exemplu, în biroul lui Cain există o politică ce prevede că şedinţele nu se ţin înainte de ora 12:30 la amiază. „Acest obicei le dă oamenilor care preferă să aibă la dispoziţie o perioadă de timp în care să se poată afunda complet în lucru – concentrându-se atât de intens pe ceea ce au de făcut, încât ignoră ceea ce se întâmplă în jur – libertatea de a avea un asemenea timp de lucru dar, de asemenea, le permite extravertiţilor să aibă certitudinea că va exista timp suficient în şedinţe pentru ca lucrurile să fie discutate până la capăt”, spune ea. Ar trebui, de asemenea, să le dai membrilor echipei tale flexibilitatea de care au nevoie pentru a-şi gestiona ziua de lucru aşa cum cred ei de cuviinţă.
PROMOVEAZǍ SPAȚIUL ȘI TIMPUL PRIVAT
Mediul de lucru – în special cele care au spaţii de lucru deschise şi pun accent pe colaborarea constantă – poate părea că e construit pentru extravertiţi. Dar studiile sugerează că noi toţi – în special introvertiţii – avem nevoie de un spaţiu privat ca să ne facem treaba în linişte şi să o putem duce până la capăt. Aşa că gândeşte-te la nişte schimbări mici de design pe care le-ai putea face pentru a crea nişte spaţii în care angajaţii tăi să poată fi singuri.
Printre aceste schimbări se numără staţiile de lucru individuale izolate şi ferite sau chiar „spaţiile tăcute” similare cu cele din maşinile sau trenurile dotate cu sisteme de antifonare, ce nu permit ca zgomotul exterior să penetreze în interior. Mai poţi să-ţi ajuţi echipa să conceapă nişte practici culturale prin care colegii „le semnalează celorlalţi că nu trebuie să fie întrerupţi din ceea ce fac”, adaugă Cain. De exemplu, în unele birouri oamenii poartă căşti pentru a indica faptul că sunt „pe modul concentrare”. În acelaşi timp, trebuie să te asiguri că extravertiţii tăi nu ajung să fie descurajaţi de faptul că toţi se retrag în „cabina” lor. Aşa că menţine sau creează şi spaţii pentru întâlniri şi discuţii mai lejere.
ÎNCURAJEAZĂ-I PE INTROVERTIȚI SĂ IA CUVÂNTUL
Dacă le soliciţi direct un feedback colegilor tăi introvertiţi, acest mod de a-i aborda ar putea să-i facă să se simtă „încolţiţi”, fiindcă se simt forţaţi să dea pe loc un răspuns la o întrebare dificilă sau să ia rapid o decizie, dar poţi să le ceri să vină la şedinţe pregătiţi să-şi aducă propria contribuţie. Comunicarea ordinei de zi a şedinţei cu câteva zile înainte de a avea loc este de mare ajutor, fiindcă în acest fel introvertiţii au timp să se gândească la modul în care vor să-şi transmită ideile.
… ȘI ÎNCURAJEAZĂ-I PE EXTRAVERTIȚI SĂ ASCULTE
Extravertiţii aduc şedinţelor, adesea, entuziasm şi candoare – şi vrei să încurajezi lucrul acesta. Dar trebuie, de asemenea, să-i înveţi să asculte. Cain sugerează să vorbeşti cu oamenii din echipa ta care au personalităţi dominatoare. Vrei să recunoşti lucrurile bune pe care le aduc ei pe masă, dar roagă-i să se gândească la cum ar putea să-şi ajusteze comportamentul pentru a le permite şi altora să fie auziţi. Lansează-le provocarea de proceda în aşa fel încât să-i scoată din carapacea lor pe colegii lor mai introvertiţi şi, în acelaşi timp, să continue să fie fideli felului de a fi pe care-l manifestă atunci când sunt ei înşişi.
Rebecca Knight este jurnalist-freelancer în Boston şi conferenţiar la Wesleyan University. Articolele ei au fost publicate în The New York Times, USA Today şi The Financial Times.