O radiografie asupra mediului românesc de afaceri
Dacă vrei să crești, profesional ori antreprenorial vorbind, trebuie sa gândești “la scară mare”. Așa evidențiază uneori analiștii. Altfel, cu ce te diferențiezi față de ceilalți? Vorbim despre viziune, transparență, valori, o radiografie a mediului de afaceri, cultură de asemenea. În cazul de față, cultura unui business asumat.
Aceasta în contextual faptului că viitorul le apartine celor care au curajul să creeze. Sau să reziste. Ritmul alert al schimbărilor ridicând un număr important de provocări pentru mediul de afaceri. Mai ales în România, unde anii comunismului au lăsat urme amare. Iar acestea se resimt la nivel comportamental dacă vreți.
„Din cele 6.500 de companii înființate în România în anul 1990, doar 39 mai sunt azi în viață. Jumătate (52%) din companiile active azi sunt înființate după anul 2010. România are doar 23 de firme la mia de locuitori. Ca în povestea cu iepurele și broasca țestoasă, noi am sprintat în 2008 după care am stagnat în următorii șase ani. Și acum sprintăm, în 2018, dar vor urma ani lungi de stagnare”. Cuvintele și ideile expuse îi aparțin analistului economic Iancu Guda. Analistul a vorbit despre situația mediului de afaceri românesc, în cadrul unei conferințe care s-a desfășurat zilele acestea la București. Conferință care și-a propus tocmai o radiografie asupra mediului românesc de afaceri.
Investiții în educație și companii
“În România sunt multe companii mici și slabe. 94% din companii au un grad de îndatorare de 91%. Cifra de afaceri per salariat a rămas aceeași în ultimii ani, dar salariul minim s-a triplat. Lucru care le face vulnerabile pe aproape toate companiile la proxima recesiune…”. Desigur, în asemenea condiții este greu să ai în România un business asumat. Dar nu imposibil. Dacă luăm în considerare factori tot de la Iancu Guda citire. „Dacă nu plantezi semințe acum, nu ai ce culege mai târziu. Iar <semințele>, în cazul economiei românești, sunt investițiile în educație și investițiile în companii”.