Pachetul de remuneraţie şi timpul petrecut la job – principalele cauze de îngrijorare ale angajaților din Europa
Edenred a făcut publice rezultatele Barometrului 2014, cel de-al nouălea studiu anual Edenred-Ipsos care urmăreşte şi identifică nivelul de satisfacţie, motivaţia şi preocupările salariaţilor în Europa.
Într-o Europă care a fost marcată de efectele crizei financiare din 2007, indicatorii economici arată primele semne de revenire la un trend de creştere, în special în ţările din nordul Europei. În acelaşi timp, indicatorii-cheie ai barometrului Edenred-Ipsos arată o revenire a încrederii angajaţilor în viitorul companiei în care lucrează: în Marea Britanie, 73% dintre salariaţi sunt optimişti cu privire la evoluţia viitoare a companiilor în care lucrează (+4% faţă de 2013), 80% în Germania (+4% faţă de 2013), 59% dintre salariaţii francezi (+2% faţă de 2013),
Cu toate acestea, optimismul în uşoară creştere este marcat de griji în ce priveşte nivelul pachetelor de remuneraţie şi puterea de cumpărare. Nivelul pachetului salarial este cea mai frecventă cauză de îngrijorare, fiind principala preocupare pentru 40% dintre angajaţii europeni.
Pe locul doi în «ierarhia» preocupărilor salariaţilor se află păstrarea locului de muncă, aspect care apare ca fiind cel mai important pentru 38% dintre salariaţi. Managerii şi top-managerii sunt mai puţin afectaţi de această îngrijorare decât media salariaţilor: doar 25% dintre manageri şi 26% dintre top-manageri declară că păstrarea locului de muncă este principala lor grijă.
În ceea ce priveşte gradul de motivare şi satisfacţie există diferenţe majore. În ţările care par a fi depăşit criza economică, salariaţii sunt semnificativ mai mulţumiţi şi mai motivaţi la muncă. În schimb, în ţările din sud-vestul Europei, salariaţii se declară nemotivaţi – spre exemplu, 38% dintre salariaţii francezi declară că motivaţia lor este în scadere, lucru resimţit şi de 35% dintre portughezi şi 33% dintre italieni, faţă de doar 22% din suedezi sau 23% din salariaţii germani.
Noile tehnologii de comunicare generează probleme privind separarea între muncă şi timp liber
Barometrul Edenred 2014 arată şi că salariaţii europeni încep din nou să fie preocupaţi de faptul că petrec prea mult timp muncind. Timpul petrecut la muncă este principala cauză de griji pentru 22% din salariaţi. Acest lucru este mai accentuat în ţările care au depăşit criza economică şi în cazul managerilor în general.
Timpul prea îndelungat petrecut lucrând este principala îngrijorare pentru 43% dintre suedezi şi 30% dintre germani. Aceeaşi este şi principala cauză de griji pentru 47% dintre top-manageri şi pentru 36% dintre middle-manageri.
Fenomenul de „blurring” se accelerează în toată Europa. Noile tehnologii de comunicare (laptop, telefoane inteligente, tablete etc.) au schimbat modul în care angajaţii lucrează, astfel că linia de demarcaţie dintre programul de lucru şi timpul liber este din ce în ce mai neclară. În prezent, 67% din angajaţii europeni declară că muncesc şi în afara orelor normale de lucru, dar, de asemenea, 62% declară că se ocupă de probleme personale în timpul orelor de lucru.
Această tendinţă este şi mai marcată în cazul celor cu funcţii de conducere: 90% dintre top manageri şi 84% dintre middle-manageri lucrează şi în afara programului normal. În acelaşi timp, 77% dintre top manageri şi 78% dintre middle-manageri rezolvă probleme personale în timpul serviciului.
Deşi noile tehnologii sunt percepute de salariaţi ca având o influenţă benefică asupra calităţii vieţii profesionale (68%), acţiunile întreprinse de companii pentru a se adapta noilor tendinţe sunt considerate nemulţumitoare: 39% dintre salariaţi consideră că măsurile luate pentru a găsi noi moduri de organizare a programului de lucru sunt insuficiente.
Din acest studiu mai reiese şi faptul că opţiunile de program de lucru flexibil sunt cvasi-inexistente acum, dar vor avea o dezvoltare accelerată în anii care vin.