Performanţe notabile, cheltuieli reduse şi oameni motivaţi – un deziderat utopic?
Dezvoltarea personalului a devenit o adevărată provocare pentru organizaţii şi directorii de Resurse Umane, în condiţiile în care bugetele alocate au fost comprimate datorită crizei. Un buget redus nu trebuie să echivaleze însă cu renunţarea la dezvoltarea personalului.
Deseori, în procesul de reducere a costurilor, limitarea bugetului HR este printre primele acţiuni. Paradoxal însă, realitatea cu care se confruntă organizaţia arăta necesitatea dezvoltării capitalului uman datorită cerinţelor noi ale pieţei şi schimbărilor multiple şi rapide la care angajaţii trebuie să se adapteze. Astfel, oamenii “de ieri”, fără abilităţi şi cunoştinţe aliniate la cerinţele actuale, pot deveni o adevărată frână în dezvoltarea sau adaptarea firmei.
Utilizarea eficientă a învăţării este cheia pentru un avantaj competitiv sustenabil. Învăţarea în organizaţii este un factor indispensabil pentru consolidare, creştere şi inovaţie. Cu siguranţă ignorantă “costă” mai mult decât cunoaşterea. Angajaţii vor învăţa oricum, dar prin greşeli repetate, timp de îndeplinire a sarcinilor crescut, productivitate scăzută, întrerupere de fluxuri, timp consumat de cei care ştiu şi trebuie să-i înveţe sau să le remedieze greşelile.
Este esenţial ca învăţarea să susţină strategia firmei (până la nivel individual) şi să fie un motor pentru dezvoltarea organizaţională şi personală. În acelaşi timp, este un factor de motivare individuală puternică pentru majoritatea oamenilor.
Iată câteva exemple de soluţii practice pentru dezvoltarea personalului care au un cost redus:
1. Evaluarea constructivă a performanţelor
– utilizarea unui sistem simplu, transparent şi asumat în egală măsură de angajat şi de companie;
– stabilirea unor rezultate clare legate de învăţare, menite să ajute la atingerea obiectivelor şi formarea de abilităţi şi comportamente;
– centrarea actului de învăţare asupra persoanei mai curând decât asupra grupului profesional.
2. Blended Learning. Înseamnă mixarea mai multor metode de învăţare (inclusiv menţinerea activităţilor de training clasic) astfel încât să devină incitante, interactive, concentrate şi, de ce nu, plăcute. Sistemul se poate corela cu un program eLearning intern, cu monitorizarea timpului de învăţare, cu studii de caz relevante şi cu activităţi de împărtăşire a experientelor şi/sau workshopuri de recapitulare/consolidare.
3. Mobile learning – utilizarea tehnologiilor Smartphone cu lecţii periodice, chiar zilnice, legate de o anumită temă.
4. Buddy learning – încurajarea susţinerii reciproce şi a împărtăşirii experientelor pe teme comune de învăţare; lucrul în perechi sau grupe foarte mici.
5. Coaching sau manageri care să lucreze folosind tehnici de coaching pentru a favoriza învăţarea şi încrederea în sine.
6. Organizarea unor evenimente interne (de ex. “Săptămâna învăţării”) în perioada cărora se desfăşoară zilnic activităţi de învăţare în grup, timp de 3- 4 ore, pe teme care ard. Participarea este benevolă, nu impusă. O variantă prescurtată o reprezintă sesiunile rapide de 1 oră, tip “Lunch & Learn”, la care sunt invitaţi experţi care să abordeze o singură abilitate sau strategie timp de 60 minute.
7. On the job training, metodă care combină metode de training şi mentoring, permiţând obţinerea rapidă a performanţelor.
8. Dezvoltarea din prima zi de angajare – schimbarea focusului perioadei de inducţie de la “timpul trecut de la angajare până la evaluare” pe abilităţi, comportamente şi cunoştinţe acumulate şi practicate.
9. Analiza greşelilor – ca practică de management, este una dintre cele mai puternice modalităţi de învăţare, costă puţin şi are efecte spectaculoase.
Succesul acestor metode este dat de orientarea asupra unor teme importante şi utile pentru fiecare individ precum şi de costurile reduse, care le fac suportabile în aceste condiţii. “Organizaţia care învaţă” ( un concept dezvoltat de Peţer Senge ) nu ar trebui să rămână o simple teorie. Aplicarea poate aduce performante notabile, cheltuieli reduse şi oameni motivaţi. Încet, dar sigur, prin aplicarea acestor metode se consolidează o cultură organizaţională orientată spre învăţare.
Eliade Rotariu
– Business Coach, Senior Management Consultant, Business Partner şi Fondatorul companiei De KLAUSEN
– fondator al programului de educaţie online Training Pentru Manageri
– are experienţa practică managerială şi de vânzări în companii româneşti şi multinaţionale. A condus echipe de zeci de persoane în firme de top, gestionând bugete de milioane de euro.
– încă din 2005, implementează proiecte de consultantă integrate cu activităţi de business, training şi coaching, ca element de bază pentru dezvoltarea organizaţională.