Program pilot în Bucureşti: Grădiniţe fără bullying!
Insultele, poreclele, îmbrâncirile, înjurăturile şi intimidarea la nivel de grup, sunt fenomene pe care copiii le întâlnesc încă de la grădiniţă. Acestea fac parte din fenomenul de bullying, care a luat amploare de la an la an şi în România. Pentru diminuarea bullyingului, încă din faza de început, Asociaţia Părinţilor Isteţi in parteneriat cu Itsy Bitsy FM lansează la început de an şcolar proiectul "Grădiniţe fără bullying în Sectorul 3, Bucureşti", finanţat de Primăria Sectorului 3, Bucureşti.
Campania de conştientizare şi prevenire a bullyingului vine ca urmare la semnalele de alarmă pe care le trag copiii, din ce în ce mai des, cu privire la aceste agresiuni la care sunt supuşi zilnic în grădiniţe, şcoli sau on-line, fără a simţi că primesc susţinerea de care au nevoie de la adulţi.
În 2016, sesizările legate de fenomenul bullying în România au crescut cu 25% faţă de anul precedent (conform Asociaţiei Telefonul Copilului). Formele în care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm (42,98%), loviri, îmbrânciri (38,58%) şi intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social (18,44%). Cei reclamaţi ca fiind bullies / agresori au fost, în proporţie de peste 97%, tot copii.
"Este firesc ca toţi copiii să aibă emoţii, dar uneori ei sunt copleşiţi de furie, frustrare, tristete şi neştiind să recunoască sau să îşi gestioneze aceste trăiri au tendinţa de a reactiona agresiv." explică Adriana Mitu, trainer de dezvoltare emoţională a copiilor.
La nivel internaţional, în programele de prevenire a bullying-ului,copiii învaţăsărecunoascădin timp ce anume le provoacăemoţiiintense şi săîşi controleze reacţiile.Un copil care invaţăde mic săîşi cunoascăemoţiileşi săfie empatic va fi cu siguranţămai puţinpredispus la a fi agresor sau victimăla grădiniţă / şcoalăsau pe internet si va avea performante mai mari pe orice plan.
Proiectul"Gradinite fara bullying in Sectorul 3, Bucureşti"invităcadrele didactice sărealizeze şi săfoloseascăzilnic un EMOMETRU, instrument de cunoastere în grup a emoţiilor. Aceastăpracticăzilnicăla clasăva ajuta la dezvoltarea emoţionalăa copiilor, dar şi la crearea unui mediu şcolar mai benefic educaţiei.
"E important ca cei mici săînţeleagăcă fiecareemoţieeste folositoare,dar căintensitatea ei ar putea fi uneori prea greu de suportat. Atunci, ca şi cândai avea o oalăpe foc, e posibil ca ea sădea pe afară, sub formăde comportamente. Copiii pot fi îndrumaţisăsemnaleze adultuluicând“oala începe săfiarbă”, ca în loc sădea în foc,cei din jur să-iajutecu o vorbăcaldă, o privire încurajatoare, o atingere uşoarăsau o îmbrăţişare, astfel încât săscadăintensitatea emoţiei."spune psihoterapeuta Vistiana Long.