Redactiile nu investesc in instruirea ziaristilor care practica jurnalismul online
Cei mai multi respondenti sunt de parere ca dezvoltarea presei online cere noi abilitati profesionale la nivelul managementului si la nivelul jurnalistilor. 92% dintre manageri spun ca in redactiile pe care le conduc exista intentia de a dezvolta mediul online si 87% sustin ca s-au implementat astfel de masuri de dezvoltare.
74% dintre manageri afirma, insa, ca redactiile lor nu au organizat pana acum cursuri proprii pentru jurnalismul online pentru angajati, iar 71% dintre redactii nu au trimis angajati la cursuri privind jurnalismul online organizate de alte institutii sau persoane. Doar 17% din conducerile redactiilor sunt dispuse sa plateasca costul integral al cursurilor pentru a pregati ziaristii in jurnalismul online. 88% dintre jurnalistii chestionati spun ca exista o probabilitate mare si foarte mare ca in urmatorii cinci ani sa lucreze tot ca jurnalisti.
Majoritatea managerilor afirma ca presa tiparita va continua sa fie mai profitabila decat mass-media online in Romania si in viitorul apropiat; 81% dintre managerii chestionati cred ca editiile tiparite nu vor disparea in viitorul apropiat; 63% dintre ei spun ca doar ziarele care vor avea in urmatorii ani probleme financiare vor renunta la editia tiparita; 94% cred ca in viitorul apropiat mass-media care nu se vor dezvolta online vor avea de pierdut.
Opinia conform careia “dezvoltarea editiei online a unui ziar conduce la scaderea profitului” este mai raspandita in randul managerilor din presa scrisa decat in randul managerilor din alte medii. Cei mai multi manageri cred, de asemenea, ca televiziunea va continua sa fie mai profitabila decat mass-media online.
Pentru realizarea raportului “Jurnalism non-linear: perceptii asupra nevoilor de instruire in mediul online ale mass media romanesti” au fost chestionati jurnalisti din toate mediile (televiziune, presascrisa, radio, online), cu acoperire nationala sau locala, fara functii de conducere si manageri editoriali sau noneditoriali, din toate mediile.