Romanii investesc in smartphone-uri si electrocasnice si mai putin in echipamente IT
Cu toate acestea, valoarea totala este mai mica decat in primul trimestru si, luand in calcul si cresterea TVA incepand cu 1 iulie, tendinta negativa ar putea continua, arata cel mai recent studiu GfK TEMAX Romania – GfK Retail and Technology.
Electronicele de larg consum
In comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, in T2 2010 sectorul produselor electronice de larg consum a afisat o usoara crestere de 1,3%, atingand vanzari de 55 milioane euro. Nici pentru produsele sezoniere, precum camerele video si sistemele de navigatie performanta nu a fost una spectaculoasa in aceasta perioada. In general, consumatorul a optat pentru modele atractive ca pret. Pe de alta parte, efectul Cupei Mondiale FIFA si nu numai, a adus o crestere de doua cifre pentru vanzarile de TV, in iunie 2010 in comparatie cu iunie 2009.
Piata fotografica de 9 milioane de euro
Sustinuta de factori sezonieri, piata fotografica a reusit sa mentina o cifra de afaceri stabila de 9 milioane de euro, adica aceeasi valoare pe care aceasta piata a realizat-o in mod constant in ultimele trei trimestre ale anului 2009.
Electrocasnicele mici (SDA)
Dupa mai multe trimestre de declin, piata romaneasca de electrocasnice mici continua trendul descendent in al doilea trimestru al anului, dar cu o scadere mai mica – de 1,7% comparativ cu acelasi trimestru din anul precedent. Redresarea pietei provine de la o serie de categorii de produse care au inceput sa creasca cu ceva timp in urma – precum aparatura pentru prepararea alimentelor, fierbatoarele electrice, masinile de tuns si, de asemenea, de la noi categorii in crestere – aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparatele de ras electrice si epilatoarele.
Ascensiunea pietelor aparatelor de tuns, a aparatelor de ras electrice si a expresoarelor si sezonalitatea epilatoarelor au condus la cresterea vanzarilor intregului sector. Pentru multe segmente, vanzarile au crescut datorita promotiilor.
Electrocasnicele mari (MDA)
Cu vanzari de 70 milioane euro in al doilea trimestru din 2010, piata pentru electrocasnicele mari a fost cu 13,6% sub performanta atinsa in T2 2009. Cu toate acestea, vanzarile in T2 2010 au fost peste cele obtinute in T1 2010 ca urmare a factorilor sezonieri care au sporit vanzarile de produse de racire. Un alt factor care a contribuit la imbunatatirea vanzarilor a fost efectul de crestere iminenta a TVA-ului care a influentat opinia publica si a creat cerere.
IT-ul in scadere
Sectorul IT a scazut in al doilea trimestru al acestui an, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut cu 20,5%, atingand o valoare de 69 milioane de euro. Pe de alta parte, declinul a incetinit comparativ cu primul trimestru al anului 2010, cand piata a scazut cu 38,2%.
Piata de telecom in declin
Al doilea trimestru al anului 2010 a adus o scadere a valorii pietei de telecomunicatii hardware (telefoane mobile si smartphone-uri) de 28,5% in comparatie cu perioada corespunzatoare a anului trecut, atingand o valoare de 39 milioane de euro. Smartphone-urile au avut o performanta mai buna pe piata, fiind singurul grup de produse care si-a marit vanzarile in unitati. Dar scaderea generala a preturilor medii pentru telefoane mobile si smartphone-uri a dus la o scadere a valorii pietei.
otivul este, pe de o parte, o scadere a pretului mediu al modelelor high end, in special produse cu ecran tactil. Pe de alta parte, este vorba despre scaderea pretului mediu, afectat de cresterea vanzarilor de modele low end, cu functii de baza, oferite la preturi mici sau chiar gratuit.
Echipamente de birou
Piata echipamentelor de birou a inregistrat o scadere de 28,9% in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2009, ajungand la o valoare de 7 milioane euro.
Lipsa de proiecte publice si contextul economic actual au avut un impact negativ asupra pietei de imprimante si multifunctionale. Evolutia pietei depinde foarte mult de atitudinea consumatorilor corporate. In cazul in care marile companii vor mentine tendinta de a nu investi in solutii ce pot raspunde cererii de reducere a costurilor, iar consumatorul privat nu va fi incurajat sa cumpere, va fi mai greu sa se schimbe tendinta de scadere.