Secretele liderilor care comunica eficient
In plan individual, ne descurcam destul de bine sa ne comunicam mesajele si sa comunicam cu cei din jur, in cercuri restranse, cu oameni pe care ii cunoastem si care ne „inteleg“. Dar cand suntem la carma unei organizatii, lucrurile se schimba semnificativ. Comunicarea nu mai e un exercitiu confortabil, pe care il practicam atunci cand decidem noi ca e cazul – ci o obligatie plasata foarte sus in „fisa de post“. Deci cum putem fi eficienti in comunicare, ca lideri, in era Internetului?
Stabiliti-va un numar restrans de mesaje strategice pe care doriti sa le comunicati si pe care stiti ca le puteti sustine pe perioada unui an, prin masurile pe care le luati in companie. Formulati-le clar si comunicati-le tuturor, cu orice ocazie, alternand argumentatia, dar pastrand nealterata esenta.
Cititi-va propriile memo-uri din perspectiva celor care va sunt apropiati (echipa manageriala), dar si din perspectiva celor care nu va cunosc. Asigurati-va ca si unii, si altii pot intelege din ele exact ceea ce doriti sa transmiteti.
Feriti-va de limbajul de lemn. Oricat de confortabile ar fi formularile „clasice“, ele tind sa produca efecte adverse, sugerandu-le oamenilor fie ca lucrurile nu stau chiar asa, fie ca stau tocmai pe dos.
Folositi toate mijloacele de comunicare de care dispuneti. Si, de cate ori se poate, folositi-le simultan. Crizele din ultimii ani ale organizatiilor ne arata ca orice memo „intern“, mai ales daca e neplacut, este postat imediat pe Internet de catre binevoitori, asa ca e mai sigur sa priviti comunicarea interna si externa ca pe un singur proces de comunicare si sa va feriti astfel de surprize. Iar cata vreme spuneti acelasi lucru tuturor, in acelasi timp, prin toate mijloacele de care dispuneti, aveti si mai mult control asupra propriilor mesaje si va asigurati ca lumea are mai multe oportunitati sa le verifice si sa le confirme din mai multe parti.
Nu va feriti sa comunicati in situatii neplacute sau de criza. Daca nu o faceti voi, o vor face altii, care nu au nici toate informatiile si poate nici nu va vor binele; iar stirile negative au cele mai bune rezultate de PR, intotdeauna. Intr-o criza, toata lumea asteapta sa auda ceea ce compania si liderul ei vor sa comunice – exista o situatie x, iata ce ne propunem sa facem ca sa o indreptam. Iar printre masuri nu includeti participarea la cursele de yachting; a invatat pana si Tony Hayward de la BP de ce.
Cereti feedback de cate ori comunicati – sau gasiti-l singuri si trageti aer in piept inainte de a-l „digera“. Dupa primele asemenea exercitii in care veti constata ca „nu s-a inteles“, „s-a interpretat gresit“, „s-a scos din context“, veti reusi sa va recalibrati propria comunicare si sa va transmiteti mesajele mai clar, mai elocvent. Nu incercati sa obtineti feedback inventand chestionare sau alte formule birocratice. Puneti-le intrebari oamenilor care nu fac parte din cercul vostru apropiat, cititi comentariile pe care le starnesc articolele voastre in presa si intrati pe forumurile angajatilor.
Pastrati-va autenticitatea – e lectia cea mai importanta pe care criza si Internetul ne-au tot predat-o de cativa ani incoace. Ca lider sunteti, evident, omul si functia, dar asumati-va functia ca pe un costum care va vine bine si tineti cont ca, indiferent de costum, oamenii tot la fapte si cuvinte se uita mai mult.
Sorana Savu este Senior Partner, Premium Communication