Storytelling, noua comunicare business veche de când lumea
La cel nivel ar trebui să acţioneze storytellingul într-o companie?
Expertul britanic i-a sfătuit pe participanţii la Innovation Summit să folosească poveşti încă de la definirea brandului. Sunt importante identitatea, dar şi drumul parcurs până la obţinerea unui produs sau oamenii care au participat la materializarea acelui produs, la orice nivel ar fi ei.
„Inovarea constă în a vinde prin poveşti şi a împărtăşi prin poveşti. Nu mai faceţi zgomot, întăriţi semnalul”, a spus Andrew Thorp la Bucureşti.
Andrew Thorp a dat exemplul unei cafenele londoneze la modă, parte a unei reţele. Aceasta avea, pe fiecare masă, o broşură de prezentare a poveştii cafenelelor. Doar că, în momentul în care i-a cerut chelneriţei detalii, aceasta s-a arătat mai interesată să îi ia comanda, decât să facă un efort să îi spună câteva lucruri despre brandul pentru care lucra. Desigur, acest lucru l-a dezamăgit pe Thorp, în calitate de client, iar învăţătura pe care a vrut să le-o transmită celor prezenţi la evenimentul de la Bucureşti a fost că ar trebui să implice toţi oamenii din companie în poveste. Mai mult, companiile ar trebui să îşi stimuleze oamenii să îşi spună poveştile.
În ce constă inovaţia storytellingului?
“Spunem poveşti de mii de ani. Numai dacă stăm să ne gândim la picturile de pe pereţii peşterilor din Franţa, cred că avem cele mai vechi poveşti din lume. În afaceri însă, storytellingul este o chestiune modernă. O abordare de ultimă generaţie. Cred că este ironic într-un fel. Pentru că poveştile sunt acolo de mii de ani. Este modul în care creierul uman funcţionează. Vedem lucrurile prin imagini, vedem lumea şi înţelegem lumea prin poveşti”, a explicat pentru Revista Cariere Andrew Thorp.
„Cred că poveştile le permit oamenilor să împacheteze mult într-un mesaj simplu. Este un element de înţelegere intelectuală pe care îl putem avea din poveşti. Dar are şi un elemet de emotivitate. Şi dacă poţi să le împachetezi pe amândouă într-un mod eficient şi poţi să faci asta pentru o poveste, este un mod fantastic de a comunica”, a mai spus britanicul.
Specialistul britanic în comunicare a mai spus şi că poveştile sunt cele care rămân în minte. Oamenii poate uită un grafic sau nişte statistici, dar poveştile le rămân în minte. Iar dacă oamenii aud o poveste care îi impresioneză, o vor spune şi altora.
Nu vă îngrijoraţi, poveştile nu au murit, nici chiar în epoca vitezei şi a internetului
"Poţi să spui că internetul este rău pentru comunicare interpersonală. Vorbim mai puţin unii cu alţii. Dar, pe de altă parte, există un concept uimitor în America, numit storycorps, care este de fapt o istorie orală a Americii. A început în gara Grand Central în New York, când a fost înregistrată digital conversaţia dintre doi oameni. Conversaţia este păstrată în Biblioteca Congresului şi le-au fost date copii celor doi oameni. De fapt, este capturată esenţa societăţii americane prin intermediul conversaţiilor. Aproape 100.000 de oameni şi-au înregistrat poveştile, în mai mult de 50 de limbi. StoryCorps a câştigat şi un premiu Teds de un milion de dolari”, a mai spus Andrew Thorp.
Pe o idee asemănătoare, Andrew Thorp şi-a creat o bancă de înţelepciune. El a facut pe SoundCloud un canal cu poveştile unor oameni, unele spuse chiar de ei, din care ceilalţi pot trage învăţăminte. El spune că internetul nu doar că nu distruge poveştile, ci, cu ajutorul lui, poţi captura şi distribui conţinutul online, menţinând principiul povestitirii interpersonale.
Poveştile există de mii de ani, dar storytellingul ]n afaceri este recent. Cât de lungă va fi viaţa sa? „Viitorul este storytelling. Nu văd acest lucru să nu mai funcţioneze în curând. Cel puţin nu în cursul vieţii mele”, a concluzionat pentru Revista Cariere Andrew Thorp.