Valori corporatiste şi alte sloganuri
Experţii consideră că este inacceptabil să-ţi pierzi cumpătul şi să ţipi la cineva, să ai un comportament grosolan, să „sapi“ pe cineva, să ţii doar pentru tine informaţii relevante despre clienţi, să periclitezi un proiect sau reputaţia cuiva.
Pe lista faptelor mai puţin grave, au trecut: întârziatul la întâlniri; verificarea e-mailului sau a mesajelor pe mobil în toiul întâlnirii; ignorarea sau întreruperea unui coleg când vorbeşte; oferirea unui răspuns cu întârziere la o solicitare primită prin e-mail sau prin telefon şi absenţa cuvintelor „te rog“ şi „mulţumesc“ din adresare.
Deşi se vorbeşte mult despre valori, îmbunătăţirea mediului de lucru şi a culturii organizaţionale, americanii – deci e la ei în curte, nu la noi! 🙂 – au constatat că este la ordinea zilei ca un comportament lipsit de etică să otrăvească atmosfera la serviciu.
Studiul statistic pe care cercetătoarele C. Pearson şi C. Porath l-au făcut în 800 de corporaţii dezvăluie că lipsa de politeţe nu se rezumă la relaţiile dintre colegi. Aproximativ 40% dintre clienţii chestionaţi au spus că „cel puţin o dată pe lună suportă o grosolănie din partea angajaţilor din marile companii", lucru care anulează credibilitatea oricărui slogan corporatist care proclamă „experienţa pozitivă oferită clientului”.
De ce ne pasă nouă? Ceva îmi spune că şi în România lipsa de politeţe la muncă este un lucru obişnuit, chiar dacă nu am datele statistice pe care să vi le pun la dispoziţie. Specialiştii avertizează că genul acesta de climat creşte nivelul stresului şi afectează direct nivelul de performanţă.
Angajaţii devin din ce în ce mai puţin implicaţi, mai apatici, mai demotivaţi, dar şi mai nervoşi. Vor depune mai puţin efort, iar calitatea muncii lor va avea de suferit. În cazuri extreme, se instalează surmenajul. Poate că aţi remarcat o parte dintre aceste semne şi la voi în companie. Ele duc la pierderi de productivitate, eficienţă şi profitabilitate.
Potrivit autorilor studiului „Banishing Burnout“ – Michael P. Leiter and Christina Maslach -, costul anual al stresului la serviciu, cauzat de lipsa de maniere în corporaţiile americane, este de 300 de miliarde de euro. N-ar fi mai simplu să fim civilizaţi?