Viitorul în business. Cum văd liderii companiilor din România fenomenul de ,,slowbalization’’?
Pe 22 mai s-a desfășurat CEO Conference – Shaping the Future – având ca temă “Slowbalization – How to redesign the organization of the future”, care a reunit peste 170 de lideri ai celor mai mari companii din România, în București, la Stejarii Country Club, într-un eveniment marca Doingbusiness.ro.
În cadrul acestuia, lideri autentici, reprezentanți ai unor brand-uri puternice, executivi din companii care lucrează în principale domenii ale economiei din România – de la finanțe, bănci, asigurări, industria automobilelor, energie, IT, pharma și până la sectorul de construcții sau medicină dentară, şi-au expus viziunile și au căutat soluții pentru o economie care, la nivel global, în următorii 50 de ani, va experimenta mult mai multe schimbări decât a cunoscut lumea în ultimii 5.000 de ani.
„Cu acest ritm de schimbare fără precedent au fost de acord toți liderii prezenți la CEO Conference”, a declarat Dumitru Ion, CEO Doingbusiness.ro & Kompass România. „Pornind de la termenul inventat de futurologul Adjiedj Bakas, autorul cărții «The New Renaissance», am organizat, în premieră în România, o conferință dedicată fenomenului de slowbalization – contextul economic în care globalizarea stagnează, apare noul naționalism, iar regionalismul și patriotismul sunt invocate din ce în ce mai mult. În plus, am discutat, validat și plecat de la ideea că datorită transformării digitale, inteligenței artificiale și robotizării, devine din ce în ce mai ieftin să produci local”, a mai spus Dumitru Ion.
,,Cred că toată lumea este conştientă că trăim într-o lume volatilă, iar acesta este un fenomen global. Mesajul către excutivi este de a rămâne flexibili. Aceştia sunt invitaţi să gestioneze așteptările acționarilor și afacerile foarte strâns în termeni de costuri și să protejeze capitalul umani. Fără oameni buni, toate afacerile suferă. ’’, a declarat Dominic Bruyneseels, CEO FIRST BANK.
Vorbind în exclusivitate pentru Doingbusiness.ro, în mesajul transmis participanților la CEO Conference, futurologul Adjiedj Bakas a explicat cum deschiderea granițelor ca urmare a globalizării a transformat țările din
Estul și Sudul Europei în state furnizoare de așa numiți „youngsters”. „Italia, Portugalia, România își exportă tinerii promițători în Germania sau Scandinavia. Îmbătrânirea populației este deja o problemă în aceste state, unde devine o chestiune şi mai severă. Este important pentru ţări precum România să încerce să inverseze procesul de emigrare. Imigrația dinspre alte popoare nu este o soluție”, crede Bakas, care afirmă, în contextul fenomenului de slowbalization, că „nu poți construi un viitor pe baza copiilor altor națiuni”.
,,Industria asigurărilor fără o conectare la nivel global nu poate exista’’, a declarat Virgil Șoncutean, CEO Allianz-Țiriac Asigurări. ,,Cu 4-5 ani în urmă, interacțiunile noastre cu acționarii în exercițiile de planificare pe care le facem în fiecare an presupuneau 2 scenarii de business. În ultimii 2 ani, discuțiile presupun 5-6 scenarii de business, iar 3-4 luni mai târziu şi acestea necesită ajustări. Incertitudinea și impredictibilitatea devin parte din noua normalitate și trebuie să funcționăm ca business în această nouă normalitate’’, a mai adăugat Virgil Șoncutean. ,,Cuvântul cheie pentru business este acum reziliența – capacitatea de a face față șocurilor externe și de a rămâne în picioare’’, a concluzionat CEO-ul Allianz-Ţiriac.
„Chiar acum suntem în proces pentru a porni o nouă strategie de țară pentru România pentru perioada 2020-2024 și aproape toată lumea identifică drept provocări importante pentru dezvoltarea României trei elemente’’, a declarat Mihnea Crăciun, Deputy Director al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare. ,,Primul este infrastructura, fără de care România va rămâne în middle income trap în care se află acum, al doilea este forța de muncă – migrația și dificultățile de a găsi forță de muncă calificată în direcțiile în care pare că mergem – iar a treia chestiune este digitalizarea’’, a mai adăugat Mihnea Crăciun.
Alexandru Reff, Country Managing Partner Deloitte România și Moldova a împărtășit audienței rezultatele celui mai recent studiu, Deloitte Global Human Capital Trends 2019, privind tendințele și transformările din piața muncii pe care le trăim sub imperiul mai multor forțe ale schimbării. Una dintre aceste forțe este tehnologia care a adus în viața cotidiană noi resurse de tipul inteligenței artificiale și pe care aceasta le transpune în realitățile zilnice. ,,Vedem în același timp transformări demografice semnificative – speranța de viață este mai lungă, carierele sunt regândite, populația tânără are așteptări și abordări diferite și este, numeric, mai puțin prezentă pe piața muncii decât am avea cu adevărat nevoie. De asemenea, observăm cum clienții și angajații au dobândit o putere mult mai mare, iar companiile și leadershipul acestora trebuie să se adapteze la o schimbare fundamentală de paradigmă a modului în care interacționează cu aceste două categorii de stakeholderi. Munca în sine și forță de muncă se redefinesc’’, a explicat Alexandru Reff.
„În România eu nu simt aceast fenomen de slowbalization, cel puţin nu în industria farmaceutica”, a declarat Iulian Trandafir – CEO Farmexpert. „Asistăm totuși în ultimii ani la o competiție între companiile foarte mari care au intrat în România și companiile românești care se dezvoltă în continuare și se dezvoltă foarte bine – le felicit pentru asta. Companiile mari au o putere financiară considerabilă și în spatele ei vin experiența, cunoștințele și procedurile pe care le au – extrem de eficace. Eficiența lor în aceste timpuri globale de slowbalizare poate fi afectată însă de lentoarea deciziilor. Dacă ne uităm în partea cealaltă, la companiile locale, este evident că dau dovadă de o inteligență rapidă, niște decizii extrem de rapide și au foarte multă flexibilitate’’, a diferențiat Iulian Trandafir.
„În industria automotive trăim una dintre cele mai dinamice schimbări. Dacă privim din punctul de vedere al clienților – cererea se îndreaptă într-o direcție foarte diferită, în funcție și de nevoi, spre un viitor condus dinspre motoarele cu combustie, spre așa numita «electrificare» – modele hybride și electrice. În zona corporate vedem o mișcare impresionantă spre ceea ce înseamnă mobilitate. Deși industria noastră este destul de tradițională, ajunge să fie condusă în mod semnificativ de către ceea ce înseamnă IT. Această tendință aduce multe schimbări și una dintre cele mai importante este viteza pe care o înregistrăm în privința acestor schimbări”, a declarat Wolfgang Schulz – CEO BMW Group România.