Ce faci când firma în care lucrezi are tehnologie „din epoca de piatră”
Iată câteva lucruri simple pe care le poți face ca să îți aduci firma în secolul 21, nu doar pe partea de infrastructură tehnologică, ci și din punct de vedere al culturii organizaționale.
Începe cu ceva mic
Orice schimbare antrenează o reacție negativă. Sigur, orice coleg va aprecia dorința de a schimba în bine mediul în care lucrează. De asemenea, orice șef va premia entuziasmul tău. Însă nu subestima puterea de rezistență a sistemului. Chiar și atunci când toți își doresc o evoluție, nu sunt dispuși să o și accepte. Cea mai bună metodă de a-ti face acceptate ideile la nivelul sistemului este să le implementezi la nivel micro și să arăți rezultatele. Începe cu ceva mic. Vezi dacă funcționează. Transmite mai departe ce ai observat. Înainte să propui anularea tuturor întâlnirilor pe care nu le vezi necesare, încearcă să propui șefilor metode de a face întâlnirile mai eficiente. Vei obține mult mai mult dacă știi de unde să începi.
Alege cu atenție momentul
Ca și în alte situații, sincronizarea este totul. Una este să propui măsuri inovative la finalul unei întâlniri care s-a prelungit mai mult decât era cazul. Altceva este să le prezinți colegilor, la o cafea informală, câteva propuneri la care te-ai gândit. Timpul este crucial și alegerea momentului în care vii cu propuneri. Învață rutina celor la care vii cu ideile și află care le este disponibilitatea. Ca și în vânzările clasice, trebuie să îți știi bine clienții, toanele și habitudinile pe care le au. Ce spui este la fel de imporant ca și celor care le spui.
Pregătește-ți temele cu grijă
Dacă vrei să aduci niște idei la masa discuțiilor, fă-ți toate temele dinainte. Nu veni cu primul gând pe care îl ai și nu acționa impulsiv. Nu orice ți se pare genial chiar este. Nu tot ce consideri tu că este progres este considerat și de ceilalți. Înarmează-te cu argumente și dacă ai, pregătește date și cifre în sprijiul ideilor tale. Nu lasa impresia că ideile și propunerile tale nu sunt acoperite de fapte și realități. De asemenea, ajută comparații cu firme din același palier ca organizația ta. Atunci când demonstrezi că cei care sunt competiția au un avantaj pe care firma ta nu îl speculează încă, ți-ai câștigat aproape în totalitate auditoriul.
Păstrează-ți sângele rece
Nu lasa emoțiile să-ți domine prezentarea pe care o faci. Chiar dacă știi cu siguranță că ideile tale vor fi bune, ai grijă să nu pari arogant. Chiar dacă întrebările colegilor te sâcâie, nu lasă să ți se vadă iritarea. Fii calm și păstrează-ți sângele rece. Nu arunca vina pe vechiul sistem chiar dacă vrei să-l schimbi. Focuzează-te pe soluțiile tale, nu pe erorile pe care le-ai sesizat. Pune accentul pe ce vei aduci pozitiv, nu pe ce a fost negativ.
Recrutează-ți susţinători
Este mult mai ușor să forțezi o schimbare la locul de muncă dacă ai deja adepți ai ideilor tale. Dacă printre fanii propunerilor tale sunt și personaje cu greutate în firmă, atunci ai toate șansele să schimbi ceva. Managerul cu care lucrezi direct, un coleg care se bucură de respectul întregii echipei sau asistentul persoanl al CEO-ului sunt oameni care îți pot transforma ideile în realitate. Ajutorul lor contează enorm, de aceea este bine ca atunci când discuți cu ei despre noile idei să le explici clar ce beneficii le vor aduce lor. Cum le face viața mai ușoara. Ce avantaje vor avea. De asemenea, pentru a-i apropia cauzei tale este mereu o idee bună să le ceri feedback-ul, să-i transformi din simpli interlocutori în parteneri de acțiune.