Companiile românești fug din calea revoluției digitale
Marea majoritate a angajaților europeni consideră că revoluția digitală este în plină desfășurare, dar realitatea diferă major de la companie la companie. Pentru companii și pentru specialiștii de Resurse Umane, principala preocupare și provocare este să integreze efectele revoluției digitale pentru a reconfigura modul cum se muncește și pentru a-i recâștiga și remotiva pe angajați. Acestea sunt o parte din concluziile ediției cu numărul 10 a Barometrului Edenred-Ipsos.
Un studiu recent realizat de compania Synergizer arată că gestionarean și colectarea datelor despre clienții potențiali (prospecti) și clienți se face încă manual în peste 20% dintre companii, în timp ce, 36,75% o fac folosind fișiere de tip Excel.
Paradox: angajați la curent cu tehnologiie digitale, companiile nu fac față
Marea majoritate a angajaților europeni (73%) , indiferent de generație, declară că sunt familiarizați cu tehnologiile digitale în viața privată. Contrar prejudecăților, 67% dintre cei de peste 55 de ani folosesc tehnologii digitale în fiecare zi. Cu toate acestea, 6 din 10 angajați europeni consideră că firma în care lucrează este „la același nivel” sau „în urmă” față de alte companii cu același sector de activitate.
Domeniile în care tehnologiile digitale sunt cele mai frecvent utilizate de companii sunt managementul proceselor de HR (recrutare, payroll etc), formare proesională, crearea de rețele sociale interne și spațiile de lucru virtual. Cel mai puțin întâlnite sunt procedurile formale de lucru de acasă sau procedura BYOD (bring your device – adu-ți propriul dispozitiv).
Și în România 27% dintre companii gestionează digital diverse procese de Resurse Umane, 19% au o formă de comunicare sau rețea socială internă, 18% au spații de lucru virtual și 14% au programe de e-learning. Doar 12% au acorduri de lucru la distanță, 9% au site-uri colaborative și doar 2% au proceduri privind BYOD.
Pentru mai mult de o treime din firmele din România (34%), revoluția digitală este încă departe, neavând nici un fel de procese de lucru informatizate.
Tehnologiile digitale la muncă: un impact pozitiv
Pentru majoritatea angajaților europeni, tehnologiile digitale au un impact pozitiv sau neutru (80%) asupra motivației lor profesionale. Indiferent de țară, 1 din 2 angajați europeni consideră că tehnologiile digitale îi ajută să își dezvolte competențele profesionale (51%) și au un impact pozitiv asupra autonomiei în muncă (41%) și asupra calității vieții profesionale (48%). Tehnologiile digitale au de asemenea consecințele benefice asupra lucrului în echipă, consideră 46% din angajații europeni.
Trecerea la economia digitală
Companiile romanești au nevoie de o schimbare fundamentală a relațiilor cu clienții, în contextul trecerii la economia digitală. Eficiența activităților de marketing, vânzări și suport este afectată de lipsa automatizării interacțiunii cu piața și de gradul redus de utilizare a soluțiilor informatice dedicate. Mai mult, rețelele sociale și mediul online au un impact major asupra campaniilor publicitare, iar personalizarea mesajului și a ofertelor către clienți sunt esențiale pentru creșterea vânzărilor.
Tehnologia digitală mobilă – esențială pentru succesul afacerii
Majoritatea angajaților din firmele româneşti consideră că tehnologiile digitale mobile sunt critice pentru succesul afacerii şi că firmele din care fac parte ar fi mai competitive pe piață dacă ar utiliza astfel de echipamente, potrivit unui studiu Ipsos Mori comandat de Microsoft.
Întrebați de beneficiile soluțiilor IT moderne, 42% din angajații români se referă la servicii mai bune pentru clienți, 40% la creșterea productivității muncii, 39% la acces în timp rapid la informații critice de business și 38% la o mai bună comunicare și colaborare internă.
În ceea ce privește scenariile pentru care companiile ar trebui să investească în tehnologii moderne în 2015, 87% recomandă prioritizarea proiectelor de îmbunătățire a securității datelor, 91% fac referire abilitatea de colabora și comunica cu colegi din alte locații, 77% subliniază nevoia de mobilitate și de a lucra de la distanță și 85% accentuează nevoia de a accesa documente importante din afara biroului.
Studiul a fost realizat în martie 2014 în rândurile a 5.770 de angajați ai companiilor cu până la 250 de angajați din 13 piețe europene, inclusiv 501 angajați ai unor companii din România.