Cum să fii extraordinar la a-ți motiva echipa
Din fericire, trăim în cele mai eficiente vremuri din punctul de vedere al tehnologiei și vitezei de transmitere a informației. Nu mai e nevoie de deplasări în alte orașe pentru o ședință cu o sucursală, ci ne putem conecta instant prin Skype sau alte servicii de video-conferințe. Cu cât economia evoluează, cu atât gândim mai mult în cifre, în concepte abstracte și ne depărtăm, în același timp, de latura umană a conexiunilor dintre noi.
Simon Sinek, antropolog și autor al unuia dintre cele mai vizualizate discursuri TED, Start With Why, spune în cartea sa „Liderii mănâncă ultimii” că un număr de oameni nu reprezintă oameni, ci un simplu număr și ilustrează asta cu 2 exemple. Primul exemplu prezintă Siria anului 2014 și războiul civil de dinaintea începerii migrațiilor masive spre Europa, când poporul s-a răsculat împotriva dictatorului Bashar al- Assad. În acel moment erau peste 100.000 de sirieni omorâți de către armată.
Cel de-al doilea exemplu prezintă o tânără care zăcea în mijlocul străzii unui oraș din California, după ce a fost lovită de o mașină. Pe acolo trecea întâmplător un militar în rezervă, care i-a făcut câteva manevre de resuscitare până la sosirea ambulanței. Militarul în rezervă s-a uitat peste câteva zile la știri să vadă starea fetei, dar a aflat că murise.
Care dintre exemple a avut un impact mai mare? Zeci de mii de morți sau o tânără accidentată? Suntem persoane sociale, nu suntem afectați emoțional când vorbim de concepte abstracte precum numărul de oameni din echipă, rata plecărilor din companie sau numărul de concedieri. Nu ne plac conceptele abstracte. Indiferent că ești liderul unei echipe formate din 2 persoane sau al unei companii de 2.000 de persoane, pentru a reduce abstractizarea și a te apropia mai mult de oamenii tăi îți recomand ceea ce eu numesc „Sistemul de 5 reguli pentru motivare prin dezabstractizare”. Are zeci de studii la bază și e mai simplu decât pare:
Regula 1: Așteaptă mai mult timp!
Orice relație sau echipă se va clădi și va performa în timp. De cele mai multe ori e nevoie de conflicte care vor seta standardele modului de lucru. O echipă care, în timp, nu trece prin conflict va acumula frustrări. Membrii vor deveni falși, nefiind capabili să spună adevărul colegilor. Știm instinctiv că cele mai durabile relații se formează în timp. Cei mai buni prieteni ai noștri nu sunt cei pe care i-am întâlnit la o conferință de business joia trecută, ci sunt cei alături de care am clădit o prietenie bazată pe experiențe și scopuri comune. Cât să aștepți ca oamenii tăi să performeze? Trei săptămâni ar fi puțin, dar dacă nu performează după 3 ani ar trebui să îți pui semne de întrebare.
Regula 2. Oferă mai mult timp!
Se crează un „ceva” special atunci când oferi timp oamenilor din echipa ta. Hai să îți dau un exemplu! Ai de mutat mobila din casă și îți rogi doi prieteni să vină să te ajute. Amândoi sunt plătiți cu 100 de lei pe zi, deci atât ar valora o zi de lucru din viața lor. Totuși, un prieten vine și te ajută, pe când celălalt îți trimite 100 de lei. Pe care dintre ei îl apreciezi mai mult? Faptul că acorzi timp oamenilor din jur le arată că le oferi dintr-o resursă pe care nu o vei mai recupera și astfel ei te vor aprecia mult mai mult.
Regula 3. Lasă-i să vadă rezultatele muncii!
Cei mai mulți dintre noi suntem creaturi vizuale și dorim să observăm rezultatele muncii noastre. Un bun prieten, expert IT, a lucrat pentru una dintre cele mai mai companii din industria de telefonie din România și folosea zilnic tabele. Îl plictisea mult locul de muncă și, după 1 an și 10 luni, și-a dat demisia. Următorul loc de muncă i-a permis să lucreze cu un software din industria medicală și vedea pe loc rezultatele muncii, prin medici sau pacienți fericiți. Cifrele plictisesc. Oamenii motivează.
Regula 4. Crează triburi!
Da, trib e un cuvânt potrivit. Timp de 50.000 de ani, Homo Sapiens a trăit în comunități de maximum 150 de persoane, alcătuite sub formă de trib. Acesta este unul dintre motivele pentru care nu putem avea mai mult de 150 de prieteni reali, nu în mediul online.
Tocmai de aceea, în cazul în care ești managerul unei companii/departament și ai mai mult de 150 de oameni care lucrează în același loc, îți recomand să gândești o modificare astfel încât oamenii tăi să lucreze în grupuri mai mici. Cu cât grupul devine mai mare, cu atât putem crea relații mai greu și nu putem gestiona prea multe.
Regula 5. Întâlnește-i față în față!
Cifrele, fișierele Excel, Word sau PowerPoint nu sunt destul. Problema abstractizării apare când folosim Internetul prea mult. Nu mă înțelege greșit! Ador tehnologia și modul rapid în care rezolvă probleme care acum câțiva ani ar fi durat luni întregi. Putem face plăți rapid prin Internet, dar o relație autentică cu oamenii nu se poate face printr-un click. Indiferent cât de mult ne ajută social media și toate instrumentele, relațiile reale se crează prin contact direct. Așa că mergi și discută constant cu oamenii din tribul tău! Cred în puterea tehnologiei, dar cred mai mult în puterea unor echipe care conlucrează pentru un scop comun. Poate că cei mai buni manageri sunt cei care se descurcă excelent cu cifrele, dar adevărații lideri știu să își motiveze oamenii.
Veronel Guiman este CEO&Fondator VMotivation și lucrează cu antreprenori, manageri și performeri care vor să aibă o motivație crescută la nivel personal, profesional și organizațional. Are 3 ani de experiență în domeniul motivației, fiind fondatorul serviciului SMS Motivațional Gratuit și autorul cărții „Dușul cu Motivație”.