Îți păstrezi serviciul sau renunți? 5 situații în care poți avea această dilemă
De cele mai multe ori, ideea de a renunța la un job încolțește din motive bine întemeiate și ireversibile, cum ar fi o cultură organizațională toxică sau lipsa posibilităților de dezvoltare profesională în cadrul unei organizații.
Alteori însă, te poți regăsi în situații în care greutatea argumentelor este similară pentru ambele opțiuni – aceea de a rămâne angajatul unei companii și aceea de a-ți căuta un nou job, iar listele și analizele SWOT nu îți vor simplifica alegerea. Până și cei mai norocoși profesioniști se lovesc uneori de perioade dificile la locul de muncă și de provocări pe măsura aspirațiilor. Iată câteva situații în care dilema ta este pe deplin justificată și află ce factori trebuie să iei în considerare pentru a lua decizia corectă privind parcursul tău profesional:
1. Monotonia și absența provocărilor reale
Un loc de muncă plictisitor, în care fiecare zi decurge la fel și cel mai palpitant lucru care se poate întâmpla este schimbarea furnizorului de produse de papetărie și birotică poate deveni destul de apăsător. Funcționezi pe pilot automat și aștepți mereu cu nerăbdare weekendurile și sărbătorile libere legale.
Înainte de a lua o decizie, întreabă-te dacă ai învățat tot ce puteai învăța la locul de muncă și dacă te-ai implicat suficient. Fă eforturi să îndeplinești mai multe sarcini și orientează-te către unele mai complexe decât cele din fișa postului. Această atitudine ți-ar putea oferi șansa de a obține un alt post în interiorul organizației și de a promova. Dacă simți însă că ai făcut tot ce îți stătea în putere și că nu ai posibilitatea de a te dezvolta în cadrul companiei la care lucrezi, pregătește-ți cererea de demisie și întinde-ți antenele către noi orizonturi.
2. Discrepanța dintre nevoile tale și ceea ce îți oferă compania
Atunci când prioritățile, valorile și nevoile tale nu se aliniază cu ceea ce îți poate oferi locul de muncă actual, nemulțumirea și frustrările pot crește, iar productivitatea și valoarea ta în companie se pot diminua proporțional.
Nu renunța la primul hop dacă prioritățile tale sunt unele temporare, dacă nu știi exact ce îți dorești de la un job sau dacă nevoile tale trec în mod constant prin schimbări. Încearcă să îți faci un plan pe termen lung în ceea ce privește parcursul tău profesional și compară încă o dată dorințele tale cu oferta angajatorului curent și cu cea a altor potențiali angajatori. Dacă nici după acest exercițiu nu simți că te poți alinia cu valorile companiei, stabilește-ți obiectivele pe termen scurt și lung și caută cu încredere un job mai potrivit nevoilor tale.
3. Stresul și anxietatea
Fenomenul burnout este tot mai comun în zilele noastre și mulți angajați se confruntă cu neplăcerea de a reveni zilnic, cinci zile pe săptămână, la locul de muncă, pe care îl identifică drept factorul principal al stresului și al episoadelor de anxietate.
Atunci când nu ai nicio altă sursă de venit și ai nevoie de acest job pentru a-ți putea plăti facturile sau întreține familia, decizia nu poate fi una impulsivă. În plus, trebuie să iei în calcul posibilitatea de a discuta cu superiorul direct sau cu responsabilul HR pentru a încerca să rezolvi eventualele probleme înainte de a renunța la locul de muncă. Dacă aceste încercări dau greș, iar orizonturile se arată la fel de întunecate, trebuie să îți pui sănătatea în prim plan și să cauți alternative mai blânde și mai plăcute pentru a-ți plăti facturile.
4. Dorința de a-ți schimba radical profesia
Alegerea unei cariere nu este una ireversibilă, iar posibilitățile de reorientare profesională sunt, în zilele noastre, tot mai accesibile. Dacă te gândești la o astfel de schimbare radicală și îți dorești să faci cu totul altceva decât ceea ce faci în prezent, demisia poate fi un prim pas spre îndeplinirea visurilor tale.
Nu renunța însă la un loc de muncă sigur și, din multe puncte de vedere, satisfăcător, dacă nu știi exact ce îți dorești să faci mai departe. Analizează-ți cât mai obiectiv aptitudinile și abilitățile, investește în cursuri de formare profesională și în studii care îți pot fi utile în noua carieră. Stabilește-ți cu precizie planul de bătaie pentru viitor, înainte de a lua o decizie pe care ai putea să o regreți mai târziu.
5. Relația proastă cu superiorii
Acest laitmotiv al cinematografiei hollywoodiene este, din păcate, o realitate pentru numeroși angajați. De la nevoia superiorilor tăi de a controla totul și de a-ți îngrădi libertatea și autonomia, la nerecunoașterea meritelor tale, pot exista o serie de motive care să te facă să îți urăști șefii.
Nu ridica steagul alb dacă simți că nu te-ai plafonat și că ai, în continuare, ce învăța de la locul de muncă prezent. Uneori, comportamentul lipsit de empatie și nevoia de control te pot ajuta să devii mai disciplinat, mai perfecționist, mai bun în ceea ce faci. Chiar dacă nu îți face plăcere și te simți subapreciat, o astfel de experiență îți poate prinde bine pe termen lung. Dacă însă ai epuizat toate mișcările strategice pentru a deveni mai independent și te-ai asigurat că nu ești tu vinovat pentru situația prin care treci, iar șeful tău este, într-adevăr, un personaj dificil care face imposibilă cooperarea, decizia de a-ți căuta un alt loc de muncă poate fi una mai mult decât benefică.
Indiferent care ar fi situațiile dificile de care te lovești la serviciu, întreabă-te întâi dacă poți obține mai multe avantaje în cazul în care rămâi decât în cel în care îți schimbi locul de muncă. Asigură-te că faci tot ce ține de tine pentru a depăși momentele dificile, dar și că nu vei pierde prea mult timp într-un loc care nu îți oferă nicio perspectivă de a evolua profesional.
Sursă foto: Shutterstock