Oamenii au nevoie de un scop. Tu ştii să îl oferi?
Angajații implicați și motivați sunt angajații fericiți și productivi. Iar cele mai puternice motivaţii pe care le poţi oferi sunt acelea ale puterii şi autonomiei. Să luăm ca exemplu compania Rocketrip (o firmă americană furnizoare de pachete de deplasări de business), care recompensează angajaţii care aleg să stea la prieteni şi rude în timpul deplasărilor de serviciu în loc să rezerve o cameră la patru stele, sau zboară la Economy și nu la Business Class. Cum îi recompensează? Angajații au voie să păstreze toţi banii pe care îi economisesc în acest fel.
CEO-ul Rocketrip, Dan Ruch, ne dă alte câteva idei despre cum îi putem face pe oameni să simtă că au un scop real în munca lor:
1. Ajută-i să vadă imaginea de ansamblu, şi nu doar în curtea lor
Deşi oamenii sunt angajaţi pe un anumit post cu o descriere specifică a atribuţiilor, unul dintre motivele principale pentru care aleg să lucreze pentru o companie este acela că se identifică cu valorile în care crede şi pe care le promovează angajatorul. Totuşi, pentru că oamenii sunt puternic implicaţi în activităţile zilnice de la locul de muncă, de multe ori pierd din vedere scopul adevărat al muncii lor şi imaginea de ansamblu.
Aici intervine rolul liderului, care trebuie să se asigure că fiecare dintre oamenii lui cunoaște adevăratul motiv pentru care îşi consumă opt ore pe zi la serviciu. CEO-ul Rocketrip recomandă şedinţe lunare care să aibă ca scop aprecierea efortului colectiv şi individual în ceea ce priveşte valorile organizaţionale.
2. Încurajează-i să le povestească şi celorlalţi despre realizările lor în timpul jobului
Chiar dacă nu pare necesară, intervenţia ta, adică a liderului, este extrem de importantă şi în acest context. Este nevoie să asiguri un mediu şi o serie de reguli prin care interacţiunea între oameni să fie posibilă și plăcută. Cum? Evident, pornind de la propriul exemplu: fă mereu vizite în departamente şi vorbeşte-le angajaților despre realizările fiecărui membru al echipei. Vei vedea că în scurt timp vor face și ei la fel.
3. Încurajează-i să-şi păstreze mintea deschisă
Urmează exemplul celor de la Google şi încurajează-ţi oamenii să lucreze şi altceva în afara sarcinilor punctuale pentru o scurtă perioadă din zi. E tot un fel de autonomie, care, în plus, le stimulează creativitatea şi le dă senzaţia reală a unui liber arbitru, chiar dacă lucrează într-o corporaţie.
4. Permite-le să se implice discret în recrutarea colegilor lor
E un instrument cu un efect incredibil. Atunci când angajaţii tăi se implică în recrutarea viitorului coleg sunt puşi, practic, în faţa unei autoevaluări: realizează ce presupun cu adevărat sarcinile lor, îşi dau seama dacă le îndeplinesc sau nu aşa cum trebuie şi încep să îşi pună întrebări despre propriul comportament şi propria prestaţie la locul de muncă.