Sanatos inseamna eficient. Cum sa te mentii in forma la serviciu
“Ritmurile noastre biologice, definitivate undeva in neolitic, sunt proiectate sa asigure o eficienta remarcabila a masinariei umane. Avem rezerve semnificative si mecanisme de adaptare flexibile, dar tocmai aici e si capcana: ajungem sa credem ca putem functiona la presiune maxima oricat dorim. Nu e posibil pe termen lung. Posibil si dezirabil este sa gasim si sa mentinem un optim”, e de parere Dan Ghenea, medic specialist in psihiatrie in cadrul Medicover.
El recomanda sa nu sarim peste micul dejun, mai ales luni dimineata, cand te poti trezi “fara chef”. “Dupa o duminica in care te-ai conectat la bucuria de a fi altii sau cu tine insuti, pune-ti ceasul sa sune un pic mai devreme, astfel incat sa ai timp atat de un mic dejun linistit acasa cat si de zece minute de reflectie asupra a ceea ce ai de facut, inainte de a incepe lucrul”, spune specialistul.
Pauzele lungi si dese…
Desi, de multe ori, deadline-urile par ca nu te lasa nici macar sa-ti tragi sufletul, este bine sa alternezi perioadele de concentrare cu pauze de relaxare. “90 – 120 de minute de munca, 10-15 minute de deconectare de de la activitate, 90-120 munca, 10-15 deconectare si asa mai departe de 4-5 ori pe zi”, spune Ghenea. Adaugati si o ora pauza de pranz (esentiala pentru reglarea raportului rutine biologice – provocari biologice. Daca aveti o munca sedentara, luati-va un minut sau doua minute de relaxare musculara la fiecare ora.
Invata sa iti exprimi emotiile este o alta recomandare a specialistului. “Suntem mereu bombardati cu idea ca emotiile trebuie controlate, ca a fi echilibrat inseamna a-ti stapani emotiile. A fi sanatos inseamna insa a iti cunoaste si a-ti exprima emotiile. Nu e vorba doar de emotii negative, desi managementul furiei poate fi un prim pas semnificativ”.
Fa sport. Numeroase companii isi sprijina angajatii pentru a face sport, oferindu-le ca beneficii, abonamente la sala de fitness. Alti angajatori, precum Google, au amenajat la locul de munca spatii speciale unde angajatii se pot relaxa si face sport. “10 minute de exercitii fizice usoare dimineata, 30 de minute de mers pe jos sau cu bicileta dupa lucru ajuta la reglarea nivelului adrenalinei. Si mai bine e daca de 2-3 ori pe saptamana aveti si o ora de sport de placere”, afirma Dan Ghenea.
Cum sa te feresti de gripa
Chiar daca gripa este mai putin agresiva in aceasta iarna, este bine sa stii cum sa protejezi sanatatea ta si a colegilor. Iata patru sfaturi pentru prevenirea si limitarea efectelor pe care le pot avea virozele la locul de munca, potrivit freshbusinessthinking.com.
1. Fii verde! Inconjoara-te de plante la birou, acestea elimina toxinele din aer si te relaxeaza
2. Mananca sanatos. Consuma fructe si legume, care te ajuta sa-ti pastrezi un sistem imunitar puternic
3. Daca cineva din echipa ta se imbolnaveste, trimite-l acasa, inainte de a-i molipsi si pe altii
4. Consuma multe lichide